Jump to content

mercedes OM636


Cripps

Recommended Posts

Heisan, og velkommen til BP! :flag:

 

Jeg har selv OM 636 74 modell i min Dorry 32 fot. Her er den i minste laget (ca40 hk), noe som blir for lite i denne type båt på ca. 5 tonn.

 

Min motor går jevnt og trutt, men er vanskelig å få over 1800-2000 omdreininger med belastningen i gir. Den er noe tungstartet, men om dette gjelder alle OM636 vet jeg ikke. Fordelen er at de aller fleste deler finnes enten brukt (mange slike rundt omkring - heter vel MB 180 på motorspråket), ellers så bestilles det meste hos MB-forhandler (bakdelen her er dyre deler).

 

Jeg har ferskvannskjøling med "radiator", og her er det viktig at høyeste punkt på motor ligger under høyeste på radiator - hadde endel problemer med koking til å begynne med.

 

Min bruker lite diesel (hvor lite vet jeg ikke, men det er ikke mange literene i timen) på marsjfart 7-8 knop. Bråker jo endel, men i isolert motor-rom så er det ikke plagsomt.

 

En grei og billig motor, men kanskje noe liten på båter over 24 fot / 3 tonn..?

hvilken type båt skal du bruke den på?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

:cheers:

 

Nå er jeg ingen seiler, men har lagt merke til at de fleste har enten yanmar eller perkinsmotorer i seilere. Vil vel tro at inntil 40 hk. er mer enn nok. OM636 blir altfor plasskrevende i en seiler ville jeg tro? Ville ialle fall ikke brukt det, om ikke motor-rommet er større en normalt, da...

 

Skal du ha en liten og ok motor ville jeg sett meg om etter noen og tyve-hesters yanmar eller perkins. Du oppnår jo ikke noen "planfart", men det er de aller fleste ikke ute etter med motor - det er vel kulingen som står for den biten. :wink.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt en OM616 poå 72 hk. Denne hadde varmeveksleren plasser relativt høyt. Dersom OM636 har samme plassering bør du være på vakt og passe på eventuelle eksos lekkasjer i manifolden. En lekkasje her vil fort forværre seg grunnet momentet som oppstår pga. høyt montert vv.

Redigert av Javi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...