Cripps Startet 15.April.2006 Del på Facebook Startet 15.April.2006 Hei. Trenger litt info om Mercedes OM636. Hvor bra saker er dette?? Tror motoren er fra 1980. Noe spesielt å passe å passe på før kjøp?? På forhånd takk for alle tilbakemeldinger. --Cripps-- Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 Heisan, og velkommen til BP! Jeg har selv OM 636 74 modell i min Dorry 32 fot. Her er den i minste laget (ca40 hk), noe som blir for lite i denne type båt på ca. 5 tonn. Min motor går jevnt og trutt, men er vanskelig å få over 1800-2000 omdreininger med belastningen i gir. Den er noe tungstartet, men om dette gjelder alle OM636 vet jeg ikke. Fordelen er at de aller fleste deler finnes enten brukt (mange slike rundt omkring - heter vel MB 180 på motorspråket), ellers så bestilles det meste hos MB-forhandler (bakdelen her er dyre deler). Jeg har ferskvannskjøling med "radiator", og her er det viktig at høyeste punkt på motor ligger under høyeste på radiator - hadde endel problemer med koking til å begynne med. Min bruker lite diesel (hvor lite vet jeg ikke, men det er ikke mange literene i timen) på marsjfart 7-8 knop. Bråker jo endel, men i isolert motor-rom så er det ikke plagsomt. En grei og billig motor, men kanskje noe liten på båter over 24 fot / 3 tonn..? hvilken type båt skal du bruke den på? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Cripps Svart 15.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2006 Den sitter faktisk i en Jarrack 33 seilbåt. Noe spesiell motor å ha i en seilbåt... Takk for hyggelig velkomst Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 Nå er jeg ingen seiler, men har lagt merke til at de fleste har enten yanmar eller perkinsmotorer i seilere. Vil vel tro at inntil 40 hk. er mer enn nok. OM636 blir altfor plasskrevende i en seiler ville jeg tro? Ville ialle fall ikke brukt det, om ikke motor-rommet er større en normalt, da... Skal du ha en liten og ok motor ville jeg sett meg om etter noen og tyve-hesters yanmar eller perkins. Du oppnår jo ikke noen "planfart", men det er de aller fleste ikke ute etter med motor - det er vel kulingen som står for den biten. :wink. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 Hvis det er 42hk /OM636 med Newage-gear med gammel type sentrifugefilter, så står det litt info her. Er nok en relativt driftsikker sak. OM636 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Javi Svart 16.April.2006 Del på Facebook Svart 16.April.2006 (redigert) Har selv hatt en OM616 poå 72 hk. Denne hadde varmeveksleren plasser relativt høyt. Dersom OM636 har samme plassering bør du være på vakt og passe på eventuelle eksos lekkasjer i manifolden. En lekkasje her vil fort forværre seg grunnet momentet som oppstår pga. høyt montert vv. Redigert 16.April.2006 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.