Jump to content

Instruksjons bøker


Sylvester

Recommended Posts

Hei

Er det noen som hvet hvor jeg kan få tak i instruksjons bøker på norsk til disse instrumentene:

Autopilot: Cetrek 737

Ekkolodd: Furuno, color video sounder, mod. fcv 668

Radar: Furuno, mod. 1731

Kartplotter: video chart 3 t

Har prøvd Furuno, men har ikke fått noe svar, jeg har bøker på engelsk til autopilot, ekkolodd og radar, men teknisk engelsk er ikke min sterke side. Til kartplotter har jeg ingenting.

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Furuno-produktene kan dere kanskje ringe til Seatronic i Moss, tlf. 69 25 09 60, http://www.seatronic.no/

 

De forhandler flere Furuno-produkter og kan kanskje hjelpe.

 

Forøvrig er vel spørsmålet om bistand til oversettelse og forklaring av engelske manualer noe som kan tas opp på BP i bredere sammenheng.

 

Det er så mange kvalifiserte og kyndige medlemmer på BP at det burde være mulig å få bistand til forklaring av endel aspekter ved de instrumentene dere omtaler.

 

Når det gjelder GPSen til Furuno (31) ligner vel den mye på 32? Jeg mener at 32 kan settes opp med norsk meny-takst, men jeg kommer gjerne tilbake til dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg fant en manual til GP-31 her. eller her.

Svensk manual bla. GP-32 her.

 

På nettet kan man finne alt, bare man bruker tid. Men desverre oftest på engelsk.

 

Til Furunoen skal det følge med en CD inneholdende en manual?

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg manglet manualen til min eldre Simrad radar og sendte en e-post til Simrad med spørsmål om link for nedlasting e.l. Ble litt irritert når jeg ikke fikk svar på noen dager men så dukket boka i trykket utgave opp i posten kostnadsfritt. Denne taktikken kan jo prøves for de andre produktene også.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg deler synspunktet til SveinHa svært langt.

 

Som småbåteiene skal vi være klar over at vi representerer en stor ressurs for elektronikk-produsentene.

 

Dersom vi i Norge kommer med ufordelaktige synspunkter på instrumenter ombord legges dette merke til.

 

Vi er kanskje verdens mest fremtredende land når det gjelder å ta i bruk ny elektronikk ombord i småbåter.

 

Selv om vi ikke er så mange her i landet, har jeg forstått ut fra opplysninger fra England, Italia og til og med USA at det blir lagt merke til hva vi sier i det lille Norge. Norge har gjennom flere sentrale produsenter av elektronisk maritimt utstyr en fremtredende internasjonal posisjon. Det er eksempelvis verd å merke at Norge produserer omlag 85 % av integrerte maskinroms- og navigasjonssimulatorer på verdensbasis.

Link to post
Share on other sites

Jeg sniker meg inn her og låner tråden til å etterlyse håndbok for en eldre Navico Tillerpilot 1600.

 

(har tidligere gjort dette på egen tråd, men forsøker igjen. Dessuten "bumper"* jeg jo tråden litt fram...)

 

*= snappet opp fra Baatplassens "yngre garde". Har sikkert brukt det feil her, og avslørt at jeg er en fossil 40åring som forsøker meg på ungdomssjargong..... :lol:

Link to post
Share on other sites

Det ante meg at dette var fra tigergutt ja. Jeg har imidlertid ikke fulgt med på det noe sosialt krevende orange vesenets intreden i dataverden. Noen års erfaring blant ungdom i Oslos indre østre bydeler gjorde at jeg snappet opp mye av den lokale ungdomsdialekten der, også kaldt Kebabl :wink: .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...