Jump to content

Hva er forskjellen på Bravo 2 og 3 drev?


Hansa666

Recommended Posts

Hei!

Har kjøpt meg en båt med Bravo 3 drev med kjøling. Motor, GM6,5L V8 300HK og drev er fra 2004. Fikk høre at dette drevet var veldig sterkt og solid. Spørsmåler er om Bravo 2 drevet er sterkere??? En kompis av meg kjøpte en båt i går med et bravo 2 drev fra 2004. Han påstår hardnakket at dette Bravo 2 drevet er sterkere enn Bravo 3 drev....

Noen som kan gi meg et svar her?

Link to post
Share on other sites

Hei!

Bravo 2 drevet er "arbeidsdrevet" til Mercruiser dvs. laget for tunge båter og middels fart. Ødelegger du et Bravo 2, ødelegger du alle drev...

Bravo 3 er laget for "lettere" båter og høy fart. Dette drevet har hatt en del barnesykdommer som nå er forbi. Det tålte bl.a. ikke store dieselmotorer med høyt dreiemoment på mellomtunge og tunge båter.

Generelt for begge: Husk at slike drev skal "kjøres ned" dvs. at oljen skal kjøles ned før motor stopper og drevoljen opphører å sirkulere!

 

Tranen2

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Bravo 3 har to kontraroterende propeller. Lik VP sitt duopropp drev.

Bravo 2 har en propell, og er et bedydelig enklere drev.

Da Bravo 3 drevet kom på mitten av 90 tallet var det for svakt til Mercruiser 7,3 dieselen som det var montert på. Det er i ettertid blitt forsterket flere ganger.

Det ble først tilføyd en X etter typen, da dette drevet ikke heller holdt så kom det enda en X (XX).

Det er nok utført flere forbedringer på drevet etter dette, men hvordan man skiller de forskjellige Bravo 3 drevene i fra hverandre vet jeg ikke. Har intrykk av at Marine Power holder kortene tett inntil brystet for at eiere av "gamle" drev ikke skal komme og forlange nye og sterkere drev når det kommer oppdateringer.

Bravo 2 "har" vært noe mere stabilt drev enn Bravo 3, men det kan være at det ikke stemmer lengere.

Men Bravo 2 har mange færre deler enn Bravo 3... det er sikkert :cool:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Takker for gode svar :) Spørsmål, hvor lenge må en vente før en slår av motoren for at drevet skal kjøle seg ned?

 

På drevet jeg har er det montert ekstra kjøling i form av en dyse over selve drevet som spyler vann på drevet. Er det noen som har erfaring med en slik løsning? Kan denne innretningen ha betydning for hvor lenge en må kjøre motoren for å få kjølt ned drevet? Bør en kjøre med dette vannet spylende på drevet hele tiden???

Link to post
Share on other sites

Hei!

Takker for gode svar :) Spørsmål, hvor lenge må en vente før en slår av motoren for at drevet skal kjøle seg ned?

 

På drevet jeg har er det montert ekstra kjøling i form av en dyse over selve drevet som spyler vann på drevet. Er det noen som har erfaring med en slik løsning? Kan denne innretningen ha betydning for hvor lenge en må kjøre motoren for å få kjølt ned drevet? Bør en kjøre med dette vannet spylende på drevet hele tiden???

Har aldrig hørt at en må la drevet "kjøle" seg ned etter bruk.. Det er varmen som tar knekken på Bravo 3 drevet. OG hard akselerasjon. Kjøleren som er montert er ikke i bruk så lenge båten ligger i ro. Det er farten som gir vanntrykket som spyler på drevet. Eg har eit annet oppsett en det du har. Se bildet. Og ja Bravo 2 drevet er sterkere.

 

Bilde

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt med at drevet må kjøles ned er at en ikke må stoppe motor rett etter hardkjøring. Da rekker ikke oljen å transportere bort varmen som oppstod ved hardkjør.

Dessuten: Bruk riktig olje og bytt ofte!

Tranen2

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Skjønner tanken din men drevet er jo nedsenket i vann når båten ligger i ro. Kjører selv med temp måler på drevoljen og dreve kjølner umiddelart etter eg tar båten ned fra plan. Har ikke 30 knop heilt t brygga heller.

Se den slangen som kommer fra drevet.

 

Bilde

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...