Jump to content

Lekkasje på rorhylsen på Nidelv 24


Vigen

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som kan hjelpe meg med et problem som må løses før den forestående sesongen.

 

Jeg har en lekkasje ved rorhylsen på min Nidelv 24 snekke - 1977 modell. :nonod:

Er helt "blank" på hva som må til for å få tettet denne lekkasjen og håper på råd fra noen med erfaring rundt dette.

 

Over mutteren som fester rorhylsen mot skroget sitter en stor og lang "mutter". (Skulle gjerne lagt inn etbilde men får det ikke til - skal prøve senere)

Er det noe som kan strammes/ettertrekkes , eller må det byttes deler?

 

Har sett nyere utgaver med rorhylse med pakkboks øverst, men dette kan ikke benyttes her da styrevaiere etc. kommer inn under tanken og ikke over.

 

Det er også litt slark mellom rorstamme og hylse.

 

Håper noen kan være behjelpelig som har erfaring med dette problemet. :yesnod:

 

Hilsen

 

Vigen

Det er en vesentlig forskjell mellom et åpent sinn og hull i hodet...

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke rorsystemet til Nuidelv, men:

 

For ordens syld: når du løsner roret fra rorarmen og trekker det ut fra hylsen, sitter det da noen O-ringer på selve ror-stammen som er slitt og bør skiftes?

 

Har du sett om det er en simring i underkant av rorhylsen som bør skiftes. Husk i så fall på at du får levert syrefast fjær i simringen.

 

Ut fra opplysningen om at det er slark i rorstammen ville jeg anta at det er tetningsringer som er utslitte og som bør skiftes.

 

Det er sikkert O-ringer på innsiden av rorstammen som også må skiftes.

 

Enig i at dette må klarlegges før båtsesongen starter.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Vet ikke om det er o-ringer eller andre tetninger da jeg ikke har demontert enda.

Det er ikke pakkboks/fettboks på rorhylsa.

Regner med at det må være tetninger à la talgpakning/grafittpakninger som tetter.

Det er en vesentlig forskjell mellom et åpent sinn og hull i hodet...

Link to post
Share on other sites

For å komme med ytterligere synspunkter er det fint om du tar bilde nedende ifra (fra undersiden av roret) og ovenifra (innsiden av båten).

 

I tillegg er det fint om du tar bilode av selve ror-stammen.

 

Jeg har som hovedoppfatning at fotografier avdekker mer enn det man ser med sitt "bloody eye" (blotte øye) når man står ute i felten.

Link to post
Share on other sites

Skal prøve å få lagt ved noen bilder i morgen. Har prøvd men det er nok ett eller annet jeg ikke har fått med meg om bildevedlegg..

 

Takk for tips så langt, og en fin kveld til alle!

 

Hilsen

 

Vigen

Det er en vesentlig forskjell mellom et åpent sinn og hull i hodet...

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har gjort samme jobb på min båt. Tok ut akslingen til roret og da var de enkelt å se hva som var slitt.

Talgpakningen var utslitt og måtte byttes. I tillegg viste det seg at åpningen fra greasekoppen var tett. Det kom nesten ikke grease inn i pakningen. Rensket hullet og satte på ny greasekopp. Rorhylsen har vert tett siden.

Håper det går bra. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hadde det samme problemet med samme systemet som på bildet ditt på min Nidelv 28 for to år siden. Det piplet inn litt vann. (Slark hadde jeg ikke). En mekaniker rettet dette ved å stramme til og da holdt det tett. For meg var dette likevel bare en midlertidig løsning. Har senere satt i ny rorgjennomføring.

Ellers vil jeg anbefale en rask telefon til Nidelv i morgen tidlig. Der er det hyggelige folk som fort kan gi deg gode råd.

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...