Jump to content

Oljeskift på VP drev


Marø

Recommended Posts

Har kjøpt båt med Volvo Penta 290 DP-E drev. Skulle skifte olje og forsøkte å skru ut peilepinnen på toppen. Den satt som sveiset fast. Fant ut at det er en plugg for oljepåfylling under dekselet til øvre gearhus. Er det greit å bare tappe ut all olje og fylle på anbefalt mengde gjennom påfyllingshullet?

Link to post
Share on other sites

Det er jo ille nok å få oljen inn peilepinnehullet og det andre hullet er vel mindre..... Uansett hvilket hull du fyller olje i er det en fordel å varme opp oljen litt så den blir litt mer tyntflytende. Du bør også måle opp rimelig nøyaktig den mengden som skal være på drevet så du får en dobbeltsjekk at du har riktig mengde. Snakket for et par år siden med en kar som fylte olje på et OMC-drev midt på vinteren. Han fylte ut til olja kom ut nivåhullet og satte båten på sjøen. Drevet havarerte etter 2 NM da han kun hadde fylt opp øvre girhus, olja var så tykk at den ikke rant ned....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hurra. Gikk på med en meisel på skrutrekkersporet i riktig retning. Begge pluggene løsnet.

 

Har kjøpt nye o-ringer. Hvor hardt må jeg dra til disse pluggene for ikke å få vann i oljen. Skulle vel ikke være nødvendig å dra de til så inn i h€£%& te som de var når jeg startet. Hele drevet er under vann når båten ligger på sjøen.

Redigert av Nor Star (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...