Jump to content

Oppstart av Yamaha firetakter (115hk) etter vinteropplag


Bon

Recommended Posts

Hadde motoren (Yamaha 115 hk firetakter, 2005 mod, 22 t driftstid) til service og vinterkonservering hos merkeforhandler i september. Da motoren ble startet etter sjøsetting nå på lørdag blinket "motorfeil" symbolet på multifunksjonsdisplayet :confused:

 

Motoren starter med en gang, går helt fint på tomgang, kontrollstråle for vannkjøling er helt fin. Ingen andre varselsymboler luser. Med andre ord, jeg kan ikke se eller høre noen tegn på hva som kan være galt. Jeg lot motoren gå noen minutter på tomgang for å se om det var noe som måtte gå seg til uten at det hjalp.

 

Bensintanken var ca halvfull da båten ble stuvet bort. Jeg vet ikke om forhandler hadde noe på tanken når motoren var inne til service for å stabilisere bensinen. Uansett så tilsatte jeg litt kondensfjerner før jeg startet motoren. Kan det være at motoren ikke liker denne gamle bensinen og derfor gir feilsignal?

 

Gode råd og tips om hva som kan undersøkes mottas med takk.

Redigert av Bon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Redigert:

Jeg leste ditt innlegg vell fort.... noe av svaret som jeg spør etter ligger i ditt inlegg, beklager dette.

 

 

 

Regner med at du har mange forskjellige varselssymboler, hvilken type feil varsler motoren?

 

Håper ikke det var oljelyset - håper du sjekket oljenivået før oppstart. Det er fort gjort å glemme å fylle på motorolje når du skal fylle på mange motorer samtidlig etter oljeskift.

 

Lav spenning kunne det også være, men lite trolig når motoren startet.

 

Vann i bensinfilter kan det være dersom ikke filterhuset er tømt.

 

Osv.....

 

Hvilket varselssignal ga motoren?

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det var ikonet som ser ut som en motor, altså ikke olje eller kjøling. Se vedlagte bilde.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/257/Motorfeil-ikon.gif

 

Motoroljenivå ble peilet og er ok. Batteriet er helt oppladet.

 

Jeg har ikke tømt (eller sjekket) hverken det lille bensinfilteret under motordekselet eller det utvendige større filteret.

 

En liten presisering. "Motorfeil-ikonet" blinker ikke regelmessig. Det kommer ca 4,5,6 blink så et opphold på ca 2,3,4 sekunder. Altså ikke en jevn rytme.

Redigert av Bon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan være at det ligger inne noen feilkoder i motorstyreenheten, dette må resettes vanligvis av en Yamaha serviceverksted med riktig PC utstyr.

 

Men du kan se på disse to forumene, her har jeg tilegnet meg en del opplysninger som er rettet mot Yamaha.

 

http://www.yamahaoutboardparts.com/cgi-bin...i?ubb=forum;f=1

http://forums.iboats.com/cgi-bin/ubb/ultim...?ubb=forum;f=30

 

Søk og se om du finner noe angående dine problemer.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for tilbakemeldingene, John Kr. Det kan godt være at du har rett med hensyn til at det kanskje ligger en feilkode i motorstyringsenheten. Jeg finner ikke dette usannsynlig i og med at motoren går som en klokke og alt virker som normalt, med unntak av denne blinkingen da.

 

Jeg får ta turen bort til forhandleren i morgen og høre med dem om de kan ta en sjekk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...