Jump to content

Dyseproblemer KAD 44


henboe

Recommended Posts

Jeg har i påsken montert inn ny motor i båten, en KAD 44. Prøvestartet den før den ble satt på vannet, og allt fungerte som det skulle. Etter sjøsetting ble motoren startet, og da begynte det og lekke diesel opp av dyse nr 1 (framre sylinder), det kommer såpass mye diesel opp rundt toppdekselet at jeg kunne ikke la den gå..

Er det noen som har en formening om hva dette kan være??

Mvh

Henboe

Link to post
Share on other sites

:crazy:

 

Er du sikker på att det er rundt toppen/dysa?

Det kan være att dere skadet ett rør, når motoren ble satt inn, det skal ikke mye til.

 

Det kan også være på røret til dysa evnt. på skruen. Denne er "konet" så det er bare å stramme litt.

 

Om motoren gikk og begynte å lekke noe, etter gange:

- kan nok også være att det er kobber ringen som lekker litt. Løsne dysa, og bytt kobber ring.

Vær forsiktig med strammingen igjen, det skal ikke mye til for å OVER stramme dysa igjen, slik att ringen blir deformert. :nono:

Med resultat att den blir vanskelig å fjerne senere. :smash:

Redigert av Hardball (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tørk helt rent og få en kompis til å starte motoren når du ser på. Da bør du kunne se hvor dieselen kommer fra. Der er en skjøt midt på dysa og der er mutteren der røret er tilkoblet som er sannsynlige steder. Om der ligger et eller annet smuss mellom dysa og røret er det vanskelig å få tett. Mutteren skal heller ikke teites for hardt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ventilsjekk på min KAD44 i våres. Og forrige servicemann hadde strammet dyserøret noe så inni he***, så det gikk føyken. Er det strammet for mye som SveinHa sier?

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Øvre og nedre del av dysa er skrudd sammen omlag midt på så da er det nok der det lekker. Om du tar ut dysa, settes den i skrustikke og skrur dysa 1/4 tørn fra hverandre og sammen igjen kan den være tett. Ellers kan jo en tur på et dieselverksted med dysa være løsningen, spørs jo litt hvor mye du kan/vil skru selv.

 

Om dysa sitter fast må du passe på at foringen som dysa står i ikke følger med opp.....

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Fant feilen. Et returrør var det litt klem på, så da lakk det opp ved dysen av en eller annen grunn. Uansett fikk jeg prøvd båten idag for første gang med ny motor, og det var jammen artig.. Fikk 33 knop på gps, og da nådde jeg ikke fullt turtall, så om noen vil bytte nye B5 mot B4, er det bare og ta kontakt.

Mvh

Henboe

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...