Jump to content

Web shop for fiskeutstyr?


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har hatt gleden av å trekke første torsken på mange år i dag. Hadde en til på kroken (selvfølgelig) før jeg mista den fine torskesluken min. Største gleden er at gutteungen synes dette er morro også - så nå blir det fisking i sommer.

 

Så nå ser jeg etter en web shop der jeg kan handle fiskeutstyr, sluker etc. Noen som har noen tips?

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke dette OT,

Vi fiska fra land i dag - og det er nok det vi mest kommer til å gjøre. Så for å være på den sikre siden skrev jeg OT :smiley:

 

Ingen av de web shoppene jeg har vært på til nå har den sluken jeg miste. Det var en 60 grams "det jeg kaller torskesluk" - dvs flat plate i gullfarge med blysøkke støpt inn på baksida. Fikk to napp på 10 minutter på den før sena røk 15 meter innpå spolen :headbang:

 

Der fant jeg den gitt - på Gero

Bilde

Link to post
Share on other sites

Det beste er, som alltid, å planlegge i god tid! Hver høst er det flere butikker som selger ut alt av fiskeutstyr til 50 % og det er da man skal kjøpe.

 

Ski om våren, sykkel og fiskeutstyr om høsten og du har enda mere penger igjen til "nødvendige" dippedutter til båten! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så neste "dumme" spørsmål:

Hva er enkleste måten å ta livet av fisken og få den renset? Dagens torsk er renset og filletert og fryst ned til neste ukes fiskesuppe, men det var ikke så enkelt som for 25 år siden å få gjort dette her. Ikke at denne fisken var vanskligere enn de jeg tok da jeg var liten, men jeg er litt ute av trening rett og slett. En "steg for steg" anvisning hadde gjort susen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Så neste "dumme" spørsmål:

Hva er enkleste måten å ta livet av fisken og få den renset?

Torsk og sei bør ”bløgges” raskest mulig etter at de er kommet opp av vannet. Når det gjelder dette og videre rensing, er det flere måter å gjøre dette på. Jeg syns imidlertid følgende metode er enklest og greiest:

 

• Gi først fisken et par lette slag i hodet. For småfisk holder det å bruke baksiden av knivbladet til dette. For større fisk må du ha noe med mer tyngde i. Med denne behandlingen ”roer du ned” fisken slik at det blir lettere å bløgge den uten risiko for skade også på fiskeren….

• Bløgginga gjør du enklest slik: Få ”velta” fisken over på ryggen. Ta et godt og bestemt tak med pekefingeren over overkjeven og med tommelen godt inn under ”haka” på fisken. Bøy hodet (på fisken) litt bakover slik at "struperegionen" blir mer tilgjengelig. Ta kniven i den andre handa og lag et snitt på tvers av fisken, rett ned over strupen på den, der hvor ”festet” mellom hodet og buken er nesten på det smaleste. Du ser det når du har truffet riktig – da spruter blodet ut.

• Neste steg er å sløye fisken, dvs. ta ut innvollene. Da gjentar du bare det taket du tok under bløgginga. Sett kniven i ”bløgge-kuttet” og før den dypere inn slik at du kutter over spiserøret. Sett så spissen av kniven inn øverst i buken på fisken og kutt opp ned til gatt-åpningen. Da er det bare å dra ut innvollene, kutte av halen og skylle fisken godt. Ikke kutt av hodet enda, det er kjekt å benytte som ”håndtak” dersom fisken videre skal kuttes i kokestykker eller fileteres.

• Dersom fisken skal fileteres, spretter du først lett i skinnet langs begge sider av ryggfinnene, fra nakken og helt ned til halestykket. Sprett opp også videre fra gattåpningen og helt ned til enden av fisken. Legg fisken på siden, ta tak i den tynneste ”bukfisken” (den delen som var festet helt oppe under ”haka” på fisken før du begynte å herse med den). Vreng/dra bestemt nedover slik at du drar skinnet av på den ene siden helt ned til halestykket. Skjær så ut fileten ved å la kniven følge ryggbenet fra hodeenden og nedover. Gjenta prosessen på andre siden, med å rive av skinnet og skjære ut fileten.

• Når fisken er filetert bør du koke kraft på ”fiskeskrogene” med hodet og hele herligheten. Riv imidlertid først ut gjellene, da disse setter en besk smak på krafta. Ha i en kasserolle, fyll på vann til det dekker, kok opp, ta av skum, og la trekke i 15-20 minutter. Sil fra fiskeavfallet, kok inn/reduser krafta til det halve og du har et utmerket grunnlag for fiskesuppe.

 

Som sagt – dette er bare èn måte dette kan gjøres på. Andre har sikkert sin egen variant… :smiley:

 

Lykke til med sommerens matauk!

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...