Jump to content

Hvordan vaske benkeputene ?


Som

Recommended Posts

jeg ringte til vaskeri rett ved jobben, men de ville ikke ta dette, grunnet risiko for skader. Fall fra øverst i trommelen på industrimaskinene, var visst veldig hardt for skummet ? På min forrige båt, tok jeg det med til Svigermor, som kjørte det i vaskerimaskinene på jobben.

Altenativet er sånn jeg kan se det

A) druetråkkemetoden i badekaret

eller

B) Tepperensemaskin.

 

Vaskemaskina mi, tar 7,5 kg, men det er vel også alt for lite ?

 

For å tørke de, tipper jeg tørkeskap er mest effektivt. Jeg satser på tørketrommel, med kaldluft. Evt. tørking i solsteika på verandaen.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

For å begynne med det første, så får vi nå ikke av alle trekkene pga. ramsalte glidelåser :sad:

Og jeg har ikke en slik svigermor med stooor vaskemaskin på jobben :sad:

Solsteik på verandaen...det har vi ikke her :nonod:

Tørkeskap har vi ikke :nonod:

Tørketrommel er vi heller ikke bemidlet med :nonod:

Og druetråkkemetoden virker arbeidskrevende :sad: Men hvis vi inviterer 3-4 venner til tråkkingen (mot gratis drikke) ? Da er vi sikkert ferdig etter 2 uker :nonod:

Vi tar en test i kveld, skrur på boblene i karet og hiver hele familien oppi og noen puter :lol:

Eller vi gjør som "alle" andre...kjøperen ny Bav. og glemmer slike putejobber en 10 års tid....

 

Ringer et renseri i morgen....

Redigert av Som (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har tatt hjem båtputene, de trenger sårt en vask. Trekket kan tas av, men hvordan vaske skumgummien ? Og hvordan få dette tørt igjen :confused: Det er ganske mange da det er til 6 køyer og endel rygger mm, så en effektiv metode hadde vært greit...

Av erfaring vet jeg at dine puter fort kan bli seende ut som bananer, uformelige og helt håpløse å få inn i trekket igjen. De krymper nemlig fryktelig i vaskemaskinen, selv i bløtvask.

 

Det jeg gjorde med mine puter ettersom forrige eier var av det innrøkte slaget og letter gul på fingrene (tror jeg da), var å gå på med en tepperensmaskin, putene med trekkene på og kjørte på med såpevann. Etterpå fikk de ligge et par dager på varmekablene i kjelleren og resultatet ble faktisk svært bra, de lysnet og røyklukta forsvant.

 

Et lite tips fra Petter-B. :smiley:

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Vasket både putetrekkene og selve putene i Amica sist sommer. Klarte med endel besvær å få av alle trekkene. De ble både vasket og farget i vaskemaskin på 60 gr. C med kjempefint resultat. Putene ble vasket i badekaret etter drutråkkmetoden. En og en ble bløtlagt i vårt bitte lille badekar med blanding av Sun (oppvaskmiddel) og litt klorin over natten, for så å bli tråkket vel og lenge i vaskevannet, og siden i rent vann om og om igjen. Fy søren for en jobb :rolleyes: , vi har 8 puter. Tørkingen var et enda større problem. Vi hadde lite sol og fuktig luft hele sommeren :headbang: . Etter ca. 14 dager med noen dager ute og noen dager inne på vamekabler, ble løsningen å lage et stativ over vedovnen, legge på en og en pute og sprengfyre. Resultatet ble etterhvert ganske bra :yesnod: , og de vil nok hyre et par år mens nye puter og trekk rykker oppover på prioriteringslisten.

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Var en kar her i fjor som rigget til 2 bukker, la 5-6 plank over, fordelte putene/madrassene utover dem, satte på hagesprederen og lot denne stå på 3-4 dager. Fordelen var at vannet rant unna. Vendte på dem et par tre ganger. Skrudde av vannet. Lot vind/sol tørke dem.

 

Innemellom under dusjingen sprayet han vaskemidler på.

 

Han mener selv de er som nye..........

Link to post
Share on other sites

Oppskriften i et hytteblad for noen år siden var bløtlegging i badekar (eller annet stort nok - kar), god skylling og så ut i solen.

Hvis madrassene kan settes på høykant så vil vel vannet rennet ut langsom, ja vel, men kombinert med vårsola går det greit!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg holder nå på med vask av en god del uteputer som er trukket med skai. Er det fremdeles biospray som erfares som mest effektivt?

Jeg startet med varmt grønnsåpevann, deretter zalo, og går nå over til biospray. Jeg synes alt virker litt, men er interessert i å høre hva som er mest efektivt. Har det noe for seg å benytte citrus?

Link to post
Share on other sites

Jeg holder nå på med vask av en god del uteputer som er trukket med skai. Er det fremdeles biospray som erfares som mest effektivt?

Jeg startet med varmt grønnsåpevann, deretter zalo, og går nå over til biospray. Jeg synes alt virker litt, men er interessert i å høre hva som er mest efektivt. Har det noe for seg å benytte citrus?

Til skai bør du prøve Turtle sin plastmøbelrens.... Topp resultat..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Har vasket kabinputer i badekaret med godt resultat. Blandet godt med biotex i så varmt vann føttene tålte, og tråkket i vei :flag: Så et par vannbytter og ytterligere tråkking for å få ut såpa. Lot de stå på høykant i badekaret natta over så vannet fikk renne av. La de deretter på varmekablene, men var ikke helt fornøyd med tørken. Fikk da den geniale ideen å legge et par lekter mellom gulvet og madrassen så det kom luft under - det satte fart på tørken :yesnod:

 

Skaiputer har jeg i høst vasket med jif, og jordan gulvbørste med godt resultat, tørket på samme måten og satt inn med autoglym skinimpregnering. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha - har du noen formening om hva dette stoffet inneholder av rensemidler? Jeg har ganske mange puter som skal vaskes.

Ikke peiling på innholdet i flasken, mener at den koster i overkant av 100 kr. på bensinstasjonen (også kalt gatekjøkken :) )

Biltema har også noe "vinylrens" som koster en 4. del av dette som også virker ok.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Vaskemidel til oppvaskmarskin tar det meste , ellers skal det være jæ... møkkete . Skai puter er stålull og rødsprit + kansje Autosol hvis det er ille , dem blir som nye .Dem jeg hadde i snekka blei hvite etter at jeg brukte rødsprit å stålull ,gikk over med Autosol til slutt ..........

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...