Jump to content

Ny Nordan, Askeladden, bavaria osv, familie på 5 ønsker tips


soloraid

Recommended Posts

Hei!

 

Uerfaren båtkjøper håper på å få noen tips...

Prøver å søke på deres erfaringer og etter tester, men blir ikke helt klok på hva jeg skal velge.

Vi er en familie på 5, tre små unger (5-6 år) som ønsker oss en båt som vi kan dra på helgeturer med.

 

Har sett på følgende båter:

Nor-Dan 780

Balt 750

Askeladden Voyager 705

Bavaria 25

Bayliner 275

Four Winns 248 Vista

Triton 270

Glastron 259 og 279

 

Håper noen med peiling på disse båtene kan hjelpe meg.

6-800.000 er litt for mye å bruke på bomkjøp.....

 

På forhånd takk,

A. Solheim, Bergen

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til Baatplassen :smiley:

 

Om jeg skulle lagt penger i første båt hadde jeg valgt et anerkjent merke. Det sikrer god kvalitet, god kunnskap om båten blant mange og god resteverdi når dere skal bytte opp.

Eksempler på merker jeg tenker på er

Askeladden

Scand

Nidelv

Nimbus

Windy

Draco

NB

Viknes

Joda

Dieselmotor ville jeg definitivt valgt pga driftskostnadene, brannsikkerhet og ikke minst enklere å selge igjen,

 

Bavaria ville jeg gitt noen flere år som motorbåtprodusent før jeg hadde våget meg på en slik en

NorDan 780 har jeg selv vurdert før vi kjøpte vår Nidelv 690 for noen år siden. Jeg følte meg ikke helt trygg på kvaliteten på den.

De amerikanske merkene har en lei tendens til å være billige i innkjøp og ha et større verditap enn andre merker.

 

Askeladden 705 har jeg ikke vært ombord i, men jeg har hørt flere si at det er en fin båt.

 

En del eldre Windy'er med enkel diesel motor er undermotoriserte.

 

Ikke kjøp for liten motor. Husk at båten skal ha god marsjfart også ferielastet

 

Kjøp båt som du vokser inn i, ikke ut av. Med 3 unger som vokser fort blir båten fort for liten. Vi gjorde den feilen da vi kjøpte Nidelv 300. Det gjør at båtkjøpet ofte blir dyrere enn man egentlig tenker seg - men sånn er det for nesten alle.

 

Et kjapt søk på Finn:

 

Joda 290 - denne kan jeg se på for deg neste uke

Saga 26

 

Askeladden 705

 

Nidelv 750 Men den har bare 2-3 sengeplasser under dekk

 

Nimbus 3000 En av Nibmus mest solgte modeller. En klassiker

Link to post
Share on other sites

Heisann.

Takk for gode tips.

Nor-Dan er vel kanskje den mest aktuelle slik vi ser det akkurat nå, men hva mener du med at du er usikker på kvaliteten på den ?

 

 

Ser du tipser om litt eldre båter... er livredd for å kjøpe gammel båt når jeg har null peiling på å fikse de...

-A. Solheim

Redigert av soloraid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... familie på 5, tre små unger (5-6 år) ... helgeturer. .. 6-800.000 ... Bergen

Med det behovet du beskriver, tror jeg som også Bitteliten sier, at jeg ville sett på Askeladden 705 Voyager. Kommer fra Bergensområdet, velprøvd med god plass (stikk-køye under førerplass). Vi så på den når vi byttet båt (fra Askeladden 605 - veldig fornøyd). Vi er dog kun to voksne, trenger ikke den ekstra køyeplassen, og endte opp med Nidelv 690.

Ligger idag 14 Voyagere på Finn, 2 i Bergensdistriktet. F.eks denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...084&pos=1&tot=2

Link to post
Share on other sites

Jeg vil helt klart anbefale deg å ta en kikk på flere båter. Personlig ville jeg gått for en Nordan 780. Den er ti ganger mere praktisk en feks Askeladden 705 Voyager. Den har bra med skapplass, skikkelig bysse, bra toalett og nok sengeplass til en familie med 3 smårollinger på helgetur. Båten er i tillegg meget linjelekker og vil holde seg bra i pris med dieselmotor. Denne får du både ny og brukt innenfor den prisen ville gi.

Men som sagt ta en titt på flere så du blir litt kjent med hva som fins. Sikkert flere her inne som har båter i denne kategorien som til og med tar ted med på en prøvetur hvis du er i nærheten....

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Uerfaren båtkjøper håper på å få noen tips...

Prøver å søke på deres erfaringer og etter tester, men blir ikke helt klok på hva jeg skal velge.

Vi er en familie på 5, tre små unger (5-6 år) som ønsker oss en båt som vi kan dra på helgeturer med.

 

Har sett på følgende båter:

Nor-Dan 780

Balt 750

Askeladden Voyager 705

Bavaria 25

Bayliner 275

Four Winns 248 Vista

Triton 270

Glastron 259 og 279

 

Håper noen med peiling på disse båtene kan hjelpe meg.

6-800.000 er litt for mye å bruke på bomkjøp.....

 

På forhånd takk,

A. Solheim, Bergen

 

Ville valgt en av de største du har på listen og med dieselmotor. Balt 750 dunker og slår i motsjø. Nordan, Askeladden og Bavaria er for små. Husk du skal vokse inn i båten, ikke ut av den og det blir ganske dyrt å få 3 for syken etter 1 sesong. Bare du og din kone vet hva dere liker, så her er det bare å dra på båtvisning. Nyere bruktbåter kan være et godt valg, spesielt hvis der fremdeles er garanti tid igjen. Lykke til :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

glem nå ikke å vurdere Skarpnes 9100 da :yesnod: Etter å ha forhørt meg rundt en stund og lyttet til tidligere eiere, ble jeg selv Skarpnes-eier. Gleder meg som et barn til å få den på vannet snart. :flag:

Ikke særlig utvalg på finn.no akkurat nå men følg med. Absolutt mulig å finne 2001-2003 modeller med diesel, som er innenfor ditt budsjett.

Lykke til uansett :sailing:

Link to post
Share on other sites

glem nå ikke å vurdere Skarpnes 9100 da :yesnod: Etter å ha forhørt meg rundt en stund og lyttet til tidligere eiere, ble jeg selv Skarpnes-eier. Gleder meg som et barn til å få den på vannet snart. :flag:

Ikke særlig utvalg på finn.no akkurat nå men følg med. Absolutt mulig å finne 2001-2003 modeller med diesel, som er innenfor ditt budsjett.

Lykke til uansett :sailing:

Fosåvidt enig.

Var på "nippet" til å kjøpe en slik for et halvt år siden.

Kjøpere må være obs. på at dette stort sett er "selvbygg-båter" med svært varierende kvalitet. Og, ikke minst, utpreget "personlige" løsninger som ikke alltid passer "deg".

Prisene for slike båter ligger, og skal ligge, under tilsvarende fabrikkbygde båter.

Selvom de er aldri så fine og tilsynelatende bra bygget, er det alltid en økt risiko ved slikt kjøp.

Vil si det er båter som passer særlig bra for den nevenyttige.

 

- Og så var det dette med CE-Merking da.....

Morty

Redigert av Morty (see edit history)

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Om du ser på nyere båt, gjerne med garanti er jeg litt usikker på om 800.000 holder. Men ta en kikk på disse:

Joda 290 synes jeg fortsatt er en fin båt. Ligger vel på rundt 1 mill med dieselmotor for en ny en.

Marex 290 eller 280 Holiday. Siste har akterkabin også

Bavaria 27 eller 25 Sport. Men husk å ta med alt ekstrautstyret og frakt i prisen - da blir den kanskje ikke så billig allikevel?

Viknes 770 - fin båt om du liker vinduer feil vei og "fiskebåtpreget"

NordStar 290 er det flere her som har gode erfaringer med.

Scand Tropic 7800

NorDan 780 er sikkert en fin båt. Bygd i Polen, har en del fiffig løsninger for sofa bak på skinner og kjøleskap i døra. Kvalitet er kanskje på Scand nivå? Merk også at baugnebbet er veldig langt. fint når du går i land, men det er dårlig med soveplasser på de 2 fotene - så strengt tatt er dette kanskje mer en 23-24 foter?

Bilde

 

Skipsplast har også kommet med en ny modell som heter 685. Den har Mercury Verado utenbordsmotor.

Link to post
Share on other sites

NorDan 780 er sikkert en fin båt. Bygd i Polen, har en del fiffig løsninger for sofa bak på skinner og kjøleskap i døra. Kvalitet er kanskje på Scand nivå?

Ser at Bitteliten uttaler seg om kvalitet på de forskjellige her. Hva betyr "kvalitet på Scand nivå"? Er dette synsing eller erfaring?

 

Trådstarter kan gjerne sende meg en IM så skal han få telefonnummeret mitt. Jeg har erfaring både med Nor-Dan og Scand, og kan kanskje spe på med litt fakta.

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at Bitteliten uttaler seg om kvalitet på de forskjellige her. Hva betyr "kvalitet på Scand nivå"? Er dette synsing eller erfaring?

 

Trådstarter kan gjerne sende meg en IM så skal han få telefonnummeret mitt. Jeg har erfaring både med Nor-Dan og Scand, og kan kanskje spe på med litt fakta.

Det kommer an på hvordan du definerer synsing og fakta. :smiley: Om du spør om bruker erfaring så har jeg ikke det. Om du spør om erfaring etter å ha krabbet rundt opp og ned i et par tre eksemplarer samt prøvekjøring så har jeg det. Og den eneste båten jeg uttaler meg om kvaliteten på er NorDan der jeg stiller spørsmålet om NorDan har samme kvalitetsnivå som Scand. Den vurderte jeg lenge som en aktuell båt før vi kjøpte vår Nidelv 690. Jeg har aldri angret på at vi valgte som vi gjorde.

 

NorDAn 7800 minner meg litt om Nidelv 730 Holiday. Den var basert på Nidelvs 690 skrog, men hadde høyere overbygg for å få plass til 4 sengeplasser under dekk og baugnebb.

 

Med kvalitet tenker jeg like mye på materialvalg som på utført arbeide.

 

Men opplevd kvalitet vil alltid være subjektivt. Dog tror jeg at man ofte får det man betaler for.

Link to post
Share on other sites

Med kvalitet tenker jeg like mye på materialvalg som på utført arbeide.

Hvilket materialvalg i Nor-Dan gjør deg skeptisk? Det er vel de samme materialene som i de fleste norske og skandinaviske båtmerker...

 

At den er montert av polakker trenger ikke skremme noen. Den er skrudd i sammen så det holder iht. mine erfaringer.

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ennå ikke hvordan du kan tolke mitt svar over slik du gjør.

 

Jeg stiller spørsmålstegn ved at NorDan kanskje har samme kvalitetsnivå som Scand. Ut i fra dine erfaringer ser det ut til at du kan tilføre mye her.

 

Så definerer jeg hvordan jeg tolker kvalitet. Det er valg av materialer og utført arbeide. Jeg gjør ingen vurdering utover det. De fleste å båtbransjen kjøper vel polyester og annet morro fra Reichold som er global markedsleder. Og treverket kommer sikkert fra Polen. Windy sitt kommer fra Slovakia. Antakelig de samme trærne.

 

Tråkker jeg på noen ømme tær så er ikke det meningen :smiley:

 

At flinke polakker er flinke stemmer sikkert - særlig om de blir ledet på rett sett. En av de største utfordrigene Polen har er at mange dyktige, unge ledere flytter til utlandet fordi jobbene er mye bedre betalt der.

Link to post
Share on other sites

Ser bare at du skriver lengre opp at du er skeptisk til kvaliteten på Nor-Dan - scrolle litt oppover - så ser du det.

 

Ingen ømme tær - ei heller øm overfor synsing fremstillt som fakta.

Hvordan definerer du opplevd kvalitet som fakta? Så vidt meg bekjent er opplevd kvalitet subjektiv. Det kan være at jeg stiller andre krav til materialer, finnish, etc enn andre. Mest sannsynlig gjør vi alle det. Jeg har ennå ikke hevdet at det er fakta. Men det er mulig du har et objektivt faktagrunnlag for opplevd kvalitet du vil dele med oss?

 

Hvordan kan du tolke "jeg følte meg ikke helt trygg på kvaliteten på den" som at jeg sier at jeg har fakta om at NorDan har dårlig kvalitet? Til nå har ennå ingen hevdet at mine følelser er fakta - selv om jeg av og til diskuterer det med kona. :yesnod:

 

Det er ganske interessant at du skriver selv:

Jeg har hatt Nor-Dan 780, og hadde ikke inntrykk av at man trenger frykte for manglende kvalitet.

Så det er fakta da - dine inntrykk altså? De er ikke synsing - men faktiske inntrykk som er generelt gyldige for alle slike båter og alle eiere?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er så enkelt og så vanskelig at vi ikke er enige om hva som er bra som forventet og hva som er ikke er så bra som forventet. Noen liker dattera noen liker mora og vi vurderer alle kvalitet ut i fra ulike forhold. For Soloraid er det vel så enkelt at han får gjøre sin egen vurdering, og kanskje husker han at en sa at han synes det var bra og en sa at det synes det kanskje ikke var helt overbevisende. :smiley: Og det tror jeg er til hjelp for han

Kanskje neste skritt er å definere hva gode og dårlige sjøegenskaper er. Nei - den diskusjonen trenger vi nok noen :cheers: for å ta.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om du er interessert i fart eller om det greier seg med marsj på 10-15 knop. I så fall vil jeg anbefale en Scand 29 Baltic.

Jeg var for noen år siden i din situasjon med hensyn til kunnskap om båt.

 

Jeg ble av en kollega ”lurt” til å kjøpe en 84 modell Scand 29 Baltic (ca 30-31 fot) til en mye høyere sum en det jeg hadde tenkt å bruke på båt.

 

Vi er også 5 i familien, den fungerte bra med hensyn til plass. Det er akterkabin med dobbeltseng og to stikkøyer foran + salong til å lage stor dobbeltseng av. Det er godt med uteplass uten tak samtidig som salongen var praktisk i dårlig vær.

 

Det ble en båt vi alle ble glad i. Som følge av dette har jeg fulgt litt med på prisene.

 

Det ser ut til at de med BMW motorene er litt tregere å selge. Uten å støte noen kan det vel sies at det har vært en den trøbbel med de gamle BMW motorene.

 

Er farten til Scand Baltic passe for deg, så råder jeg deg til å kjøpe en som er pen og i god stand. Betal heller litt mer. Årsmodell spiller ikke så stor rolle. Den har en høy bruktpris, men du får garantert igjen pengene for en solid, populær og god familiebåt. Ikke kjøp mindre båt om dere er 5 i familien

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Må nok ha litt større fart enn det... de store og forholdsvis gamle båtene skremmer meg litt, først og fremst siden jeg ikke har noen erfaring med båter.

Stor båt er verre å håndtere for en nybegynner, gammel motor gir stor risiko for meg som ikke har peiling hvis noe skulle skje... :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...