Jump to content

Stoffing av båt på høsten

aop

Recommended Posts

Det er helt avhengig av hvilket bunnstoff du skal benytte.  Skal du benytte et godt selvpolerende stoff kan du smøre det på når som helst, bare sørg for å hindere at bunnen eksponeres for direkte sollys.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

• 4 år senere...

Jeg har de siste 8 åra stoffet båten etter opptaket om høsten(ca.1.okt.),har brukt Seajet selvpolerende bundstoff og har aldri hatt groe av betydning.Båten ligger yterst i Oslofjorden hvor vannet er godt og salt. Har også tatt vårpussen med det samme med polering og voksing,lar foresten voksen sitte på uten å polere den, har dermed kommet på vannet tidligere en de fleste om våren.Dagstemp. er som regel høyere tidlig på høsten en tidlig på våren.

Hilsen Scombrus

Du kan trykt stoffe på høsten

...er litt skeptisk ettersom produsentene påstår at de forhindrende egenskapene svekkes ved minusgrader - men jeg skal også prøve dette i høst ettersom mange erfarer at det er like bra.

Hvorfor lar dere voksen sitte på - setter det seg ikke støv og skit i den som man gnikker på når man tar det av om våren? Eller trenger voksen dypere inn om den får stå på?

Å stoffe båten om høsten er en glimrende ide!

Dette har vi på Sætre prøvd en årrekke og sammenlignet med de som stoffet om våren. Resultatet er kun litt slim som spyles lett av. De siste årene har vi kun flekket. Ikke stoffet hele båten der det satt stoff fra før.

Resultatet? Akkurat likt som de som stoffet hele om høsten og hele om våren. Forskjellen er mindre arbeide og mindre omsetning av bunnstoff.

Stoffet som gir best resultat er SeaJet 033.

Det jeg her skriver kan bekreftes av flere, bla. krangutta i havna.

Jeg polerer også skroget om høsten da dagstemperaturen er høyere enn våren. Pusser lett over med en klut om våren og fjerner renner.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

• 4 år senere...

Løfter denne gamle tråden igjen.

Jeg skal for første gang ha båten liggende i boblehavn gjennom vinteren. Akkurat nå står båten på land pga en mindre reparasjon, og jeg vurderer derfor å stoffe i samme slengen. Hadde så tenkt å ha den i vannet helt til våren 2013 før den stoffes igjen.

Vil bunnstoffet ha god virkning så lenge? Jeg bruker svart selvpolerende bunnstoff.

Redigert av bc45 (see edit history)

Etter egen erfaring( halvpanende båter) vet jeg at selpolerende bunnstoff er avhengig av jevnlig bruk for å virke optimalt.

Brukes båten jenlig burde dette gå bra, bruker selv 2-3 lag i vannlinjen, og nederst på kjølen, samt bak bå båten ( det som kommer i propellerstrømmen)holder vanligvis greit 1 -1,5 år

Lar man båten ligge ukesvis i grosesongen vil det begynne å gro da friskt bunnstoff ikke blir "polert" frem. Får først groen satt seg er løpet kjørt. Da må båten skrubbes under for å få vekk groe og få frem friskt bunnstoff.

Lar man båten ligge ukesvis i grosesongen vil det begynne å gro da friskt bunnstoff ikke blir "polert" frem. Får først groen satt seg er løpet kjørt. Da må båten skrubbes under for å få vekk groe og få frem friskt bunnstoff.

Båten blir brukt flittig fra midten av april til midten av september. Ellers blir den stort sett liggende i ro. Har egentlig selvpolerende bunnstoff noen bestemt livslengde eller virker den helt til den blir "polert" bort?

Redigert av bc45 (see edit history)

Jeg spurte min forhandler om akkurat dette, fordi min nybestilte båt kommer ferdig smurt fra fabrikk og den skal ikke sjøsettes før til våren. Han hevder at nytt selvpolerende bunnstoff (det var kun snakk om planende båt) uten problem kan stå på båten flere år, og være like bra ved første sjøsetting.

Før i verden (holdt jeg på å si) så var det jo vanlig med kobberstoff og denslags som skulle på sjøen helst ila samme døgn som påføring, men de tider er visst forbi.

Har egentlig selvpolerende bunnstoff noen bestemt livslengde eller virker den helt til den blir "polert" bort?

Det virker like godt helt til alt er borte! Jeg hadde min oppe sist gang i desember 2009, og da bare flekket jeg der bunnstoffet var tynnslitt. Sikkert på tide å ta noen dager på land igjen nå snart, for flekking og bytte av anoder...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Båten blir brukt flittig fra midten av april til midten av september. Ellers blir den stort sett liggende i ro. Har egentlig selvpolerende bunnstoff noen bestemt livslengde eller virker den helt til den blir "polert" bort?

Eller til aktive virkestoffer i ytterste lag er borte, man er avhengig av det poleres gradvis bort, dvs. ikke uendelig virkningstid dersom du ligger stille hele tiden ... det sier seg vel selv.

Forøvrig er mitt råd å ikke smøre for tjukkt medmindre du vet helt sikkert du skal ha 2-års syklus eller mer og skal bruke båten mye. To strøk pr. sesong på seilbåt slik jeg gjorde før er bare å skaffe seg selv masse ekstraarbeid når herligheten en gang skal fjernes. Nå bruker jeg under halvparten av det jeg gjorde før, uten problemer så langt.

Det beste er om man har ett lag hardt med konstrastfarge innerst (eller bare primer i annen farge), og så ser om man har slitt av nok til at noe av dette titter fram om høsten når båten går opp. Vises ingenting har man antagelig smørt på unødvendig mye.

Jeg har hvitt hardt stoff underst, og svart selvpolerende oppå. Da viser det fort hvor slitt det er.

Ellers så kan jeg anbefale å bunnsmøre i plussgrader, da jeg smurte sist var det 14 minus og bunnstoffet var lite samarbeidsvillig å jobbe med, for å si det sånn. Oppvarming i vannbad var heller ingen suksess, da ble det som vann! Så det ble kun en flekking på de mest slitte stedene, men det har holdt fint likevel...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...