Jump to content

Verdivurdering Draco 2300SC


vinc79

Recommended Posts

Heisann!

 

Lurer på om det er noen der ute som kan hjelpe meg å vurdere verdien på en brukt Draco 2300SC?

Tenker på om jeg skal kjøpe denne...

 

Annonsen

 

Har vært å sett på båten, pen invendig, wallas 3200, el toa. kjøleskap og dregg-boks er "integrert"

Motor er Mercruser 5,7L 250 HK med silent choice og "nytt" overhalt drev.

Skroget har en del små skader/hakk men ikke noe som ser alvorlig ut.

 

Hva ville du gitt for denne?

Link to post

Det så ut til å være en båt i topp stand og med mye utstyr. Som vil fungere i mange år forutsatt at det tekniske er og blir holdt holdt i topp stand.

 

"Utfordringen" er å få tilbake pengene ved evt senere salg. Båter i høy prisklasse i fht type/modell med bensin (V8'ere) er ikke veldig lett å selge. For å sikre å få igjen pengene ved evt seinere salg ville jeg nok ikke gått for 265.000 for denne. Det blir for mye for en bensiner. Mulig ned mot 200.000 er riktigere.

 

evenR4u,

som med hånda på hjertet mener at daycruisere i denne størrelsen skal ha bensin V8ere for å kunne cruise komfortabelt uten vibrasjoner og bråk og tunge "dieseldyr" i hekken, men innser at jeg er relativt alene om oppfatningen.

 

Ps.

44 knop gjør den neppe, men oppunder 40 går nok greit (og da bruker den 80 liter i timen).

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post

Støtter hjalmar her....

Har hatt noen Dracoer gjennom tidene og blir overasket hver gang hvor godt de holder seg i pris.

 

Men V-8 da....? Sjefsmotor for cruising men du bør nesten ha med deg "en halvdrita kausjonist" hver gang du skal fylle "suppe". Har forøvrig en bekjent med samme motor på en 24 foter og han har funnet en økonomifart på 23-25 knop. Ca forbruk underkant av 40 ltr/timen.

 

220' - 230'

Link to post

Båten ser ut til å være godt holdt og i god stand.

Enig med de som hevder at den nok er noe høyt priset.

Regner dette for å være en båt til rundt 200 000,-kr.

V8 bensin er selvfølgelig ikke direkte økonomisk i bruk, men

har selv hatt tilsvarende motor (Mercruser 5.0 l 230 hk.) i en tidligere båt (Draco 24), og

hadde ingen problemer med denne.

Lykke til i valg av båt. :smiley:

Redigert av GOE (see edit history)

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post

Prisen er nok noe høy ja.

Men det er som sakt markedet som bestemmer den.

 

Denne båten mener jeg sto til salgs også i høst, så her burde det være mulig å gjøre noe.

 

Vedrørende bensin/diesel, økonomien med diesel er ikke altid den beste.

Båten er mye dyrere i innkjøp. Deler er mye dyrere. Skulle du være uheldig å havarere motoren er ikke en ny noen stor utgift.

 

Hvis ikke båten skal kjøres mye ville jeg ikke vært redd for båt med bensin.

 

 

Men husk, det er enda tidlig på sessongen og det kan komme mange fine til salgs utover!

 

 

Lykke til!

Link to post

Takker for alle svar så langt! :cheers:

 

Synes også at den virker noe høyt priset, men samtidig virker det som det er stor etterspørsel etter modellen som igjen sikkert drar prisen opp...!??

 

Virker ikke som selger per nu er villig til å selge under 265.000... :puke:

 

Denne båten mener jeg sto til salgs også i høst, så her burde det være mulig å gjøre noe.

Dette er helt riktig! :flag: Prisen var da 280.000

 

Annonse 06.08.2005

Link to post

Hadde jeg hatt en båt med en diger 20 år gammel v8 motor til salgs med forventete bensinpriser på kr.15,- eller mer(?) til sommeren så hadde jeg ikke følt meg så veldig kjepphøy!

 

Billig i innkjøp, kjempedyr i drift og et mareritt i reparasjon!

 

Er du mekaniker og med egen oljekilde stiller saken seg annerledes. :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Solgte en Draco 23 SC 1987 mod i 2003.

VP 210 hk bensin med 290DP drev. Brukte ca 30 ltr pr time med 30 knops fart.

En slik båt brukes ikke på så lange turer att jeg synes bensinforbruk har så mye å si. Andre fordeler med bensin motor er mindre støy. bedre akslerasjon, større fart, rimligere deler og innkjøp. Det er klart det er endel ulemper også men jeg ville absolutt vurdert en slik båt med bensin igjen.

Båten ble solgt for 165000 med ny boggihenger, og da hadde jeg hatt den i ca 3 år uten å tape penger på den.

Link to post

Hadde jeg hatt en båt med en diger 20 år gammel v8 motor til salgs med forventete bensinpriser på kr.15,- eller mer(?) til sommeren så hadde jeg ikke følt meg så veldig kjepphøy!

 

Billig i innkjøp, kjempedyr i drift og et mareritt i reparasjon!

 

Er du mekaniker og med egen oljekilde stiller saken seg annerledes. :wink:

Nå smører du forferdelig tjukt på:

 

** mulig du jobber på oljebørs eller i staben til Kong Bush d y , men der jeg shopper 95 blyfri koster den 11 og noe i helgene. Ingen spesielle tegn til at den skal sprette til 15 i sommer.

** driftskostnader er langt mer enn drivstoffutgifter. Bensin V8ere er rimelige å reparere/vedlikeholde. Deler koster en brøkdel av deler til de konkurrende dieselmotorene, mange av delene selges "overalt" og det er en rekke konkurrerende verksteder som gjør reparasjoner.

** marerittet i reparasjon kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i. Hva (annet enn en klassiks FM/Speliner el lign bensiner) kan være enklere å reparere enn en GM V8 sugemotor med ordinær tenning?

 

Eller så er det slik at en V8er ikke er DIGER. Tvert i mot er den svært kompakt (plassmessig) i forhold til ytelsen. Det ligger i konstruksjonen i seg sjøl. Og den er heller ikke tung, V8 270 hk med duoprop veier 400 kg, 6 syl 200 hk diesel med duoprop veier 515 kg. Min nyervede yanmar 33 hk diesel tre syl veier til sammenligning 274 kg.

 

Ekte daycruiser 23 fot = motorisert med en hviskende V8er, ikke med en ristende og støyende diesel.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post

Nå smører du forferdelig tjukt på:

 

** mulig du jobber på oljebørs eller i staben til Kong Bush d y , men der jeg shopper 95 blyfri koster den 11 og noe i helgene. Ingen spesielle tegn til at den skal sprette til 15 i sommer.

har hørt en del på nyhetene i det siste, og der sier de at bensinen kan komme opp i 15kr literen til sommeren .. så nå hører jeg ikke på radio lenger . . :seeya:

Link to post

har hørt en del på nyhetene i det siste, og der sier de at bensinen kan komme opp i 15kr literen til sommeren .. så nå hører jeg ikke på radio lenger . . :seeya:

Om 4 uker starter Orkan sesongen i Mexico-Gulfen, da vil vi få en indikasjon på hva oljeprisen kan komme opp i. US-Gulf sliter fremdeles etter Orkanene i fjor, olje-feltene deres er fremdeles ikke oppe i 100%, så de er veldig sårbare for nye stormer!

Link to post

Ekte daycruiser 23 fot = motorisert med en hviskende V8er, ikke med en ristende og støyende diesel.

 

Denne har jo silent choise også :eek: Ellers så er dette den fineste draco'n jeg har sett, men prisen var drøy. Hvis du synes prisen er høy prøver du med et lavere bud (20 - 30%) kanskje lavere :blush:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Prisene på bensin er alltid høyest (relativt sett) på sommeren og det skyldes ganske enkelt at amerikanerne kjører mye bil nettop på sommeren = ferie. Prisen drives høyt opp på bensin på grunn av dårlig rafineringskapasitet, ikke bare pga oljeprisene!

 

Tallet 15 kroner har vært nevnt av mere enn en "ekspert" i det siste og forklaringen er en kombinasjon av mange faktorer; orkansesong starter snart, 1/4 av produksjonen i Nigeria stoppet pga indre uroligheter, Irak problemene, usikkerhet mht Iran, hva vil/kan USA gjøre, vil Iran svare med boikott osv.

 

En ting er sikkert; usikkerhetsfaktorene er maaaange, og det finnes ikke ledig (produksjons)kapasitet i markedet noe sted! Så vil noen si at alle de faktorer jeg nevner allerede er diskontert/reflektert i dagens priser - mulig det.

 

Om en 5,7 liter V8 er stor eller liten kan sikkert diskuteres, det var ikke de fysiske mål eller vekt jeg tenkte på, men forbruk.

 

Kan nok være enig at dieselmotor er noe oppskrytt, uforholdsmessig dyr i innkjøp og dyrere i vedlikehold/reparasjon.

 

Brannsikkerhet har vært nevnt av noen - er det ikke et faktum at det oftere er brann i båter med dieselmotor enn bensinmotor?

 

Nå har jeg vært veldig dyktig og hisset opp alle som har båt og motor og venter en del flammende motinnlegg mot alt det tuller jeg skriver om og ikke har greie på? Det morsomme er jo at stort sett de fleste mener at akkurat det de har er det beste - ikke sant? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

....................................

Nå har jeg vært veldig dyktig og hisset opp alle som har båt og motor og venter en del flammende motinnlegg mot alt det tuller jeg skriver om og ikke har greie på? Det morsomme er jo at stort sett de fleste mener at akkurat det de har er det beste - ikke sant? :rolleyes:

Ja, jeg nappa agnet jeg i allefall. Hissa meg litt opp også. Når jeg ser det siste du skriver så virker det som om vi er enige om hovedtrekkene, egentlig. Unntatt det med bensinprisene. Jeg er skeptisk til mange av ekspertenes konklusjoner selv om tegnene til dels kan sies å være der. Mange eksperter sitter i posisjoner med "interesser".

 

Om jeg mener at jeg har "det beste"? Tja, akkurat nå besitter jeg en Fjord W21 med V8 bensin og en 24 f plastsnekke med 33 hk diesel. "Det beste" fra begge kanter ?

 

evenR4u

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post

Ja, jeg nappa agnet jeg i allefall. Hissa meg litt opp også.

Vel, det ble ikke den responsen jeg (for)ventet, men en fisk er bedre enn ingen fisk? I business så er det naturlig at man posisjonerer seg etter hva man tror/mener om fremtiden og deretter forfekter/forsvarer sine posisjoner - helt enig og helt naturlig.

Har derfor i mange sammenhenger sagt følgende; "Lytt til ekspertene og gjør det motsatte av hva de sier/anbefaler." Bare spør alle de som hørte på bankene og sitter med fastrentelån på 7/8 prosent.

 

Når det er sagt så er det naturlig å tenke seg at en bensintørst eldre dame vil måtte lide litt prismessig ved et salg idag når det ene programmet på TV etter den andre avisen og eksperten snakker om bensinpriser på 15 kroner! Vel, den som har lever får se! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...