Jump to content

Motoren stopper ikke, VP 41A


krl

Recommended Posts

Har montert sammen motoren og prøvestartet den idag. Startet greit og går fint, men stoppe, det vil den ikke. Får ikke tid til å skru mere idag, så jeg ville høre om andre har hatt samme problem.

Ventilen får strøm og klikker svakt, motstand 5.5 ohm. Stopper helt greit mekanisk.

Kan ventilen ha satt seg i løpet av vinteren?

 

Har noen skiftet silen i matepumpa? Forhandleren finner ikke ut at denne leveres ny....

Link to post
Share on other sites

Pappa hadde samme greiene på sin 40 motor etter at vi byttet motor(kjøpte lastebilmotor). Ventilen var omvendt funksjon :-)

Ventilen stopper dieseltilførselen. Har du satt strøm rett på ventilen? Tatt den ut og sett at den oppfører seg slik den skal?

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Stoppventilen på marineversjonen skal ha spenning for å stoppe motoren, mao. skal den være spenningsløs når motoren går.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei

Stoppventilen trenger strøm for å stoppe motoren.

Når du vrir tenningsnøkkelen et hakk tilbake får den strøm.

Vrir du tenningsnøkkelen helt tilbake vil motoren gå vidre.

Men det er ikke unormalt at noen av disse stoppventilene "henger" til tider.

En ny koster mye, men det går ofte over, og har ikke skiftet noen selv om jeg har vært borte i flere som ikke vil stoppe.

 

Angående silen i matepumpen, så er det en grov sil som bare stopper småstein ol..

Ta ut silen og hiv den så langt du klarer, monter et godt filter før motoren.

Silen i matepumpen har forårsaket mange grå hår på båteiere. :headbang:

:cool:

Link to post
Share on other sites

Min TAMD 31A fusket litt med slike problemer i sommer. Jeg måtte ned i motorrommet og resette elektronikkboksen for å få den til å stanse.

 

Etter litt prøving og feiling fant jeg vel til slutt ut at det hadde noe med hvordan jeg vred om tenningsnøkkelen for å få den til å stanse, ved å bevege den sakte gikk det som regel bra og motoren stanset, men når jeg vred den raskt moturs fortsatte den ofte å gå.

 

Kanskje det har noe med at tenningsbryteren min er slitt?

 

Petter-B

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Stopp prosedyren er å vri nøkkelen et hakk til venstre, vent til motoren stopper og vri et hakk til.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har noen skiftet silen i matepumpa? Forhandleren finner ikke ut at denne leveres ny....

Vel, i 41B motoren er sila fjernet fra matepumpa, og matepumpa er forseglet permanent. Når denne endringen fant sted vet jeg ikke, men det kan godt hende at dette skjedde på slutten av levetiden til 41A. Noen 41A motorer kan således ha varianten med sil, mens andre har den uten.

Du ser lett forskjell. Den med sil har matepumpe med avtagbart lokk. Dette ser du på de to skruene i dekselet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vel, i 41B motoren er sila fjernet fra matepumpa, og matepumpa er forseglet permanent. Når denne endringen fant sted vet jeg ikke, men det kan godt hende at dette skjedde på slutten av levetiden til 41A. Noen 41A motorer kan således ha varianten med sil, mens andre har den uten.

Du ser lett forskjell. Den med sil har matepumpe med avtagbart lokk. Dette ser du på de to skruene i dekselet.

Et lite side sprang i denne tråden.

Er det mulig å se forskjell på en 41A og en 41B ?

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post
Share on other sites

Det sikreste og mest åpenbare forskjellen sett utenfra er magnetventilen for eksosspjeldet på 41A. Du ser lett staget som går fra aktuatoren på stb side av motoren under turboen. Staget ender i en aksling som regulerer et invendig spjeld i eksosbendet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det sikreste og mest åpenbare forskjellen sett utenfra er magnetventilen for eksosspjeldet på 41A. Du ser lett staget som går fra aktuatoren på stb side av motoren under turboen. Staget ender i en aksling som regulerer et invendig spjeld i eksosbendet.

Har ikke 41B noe av dette (magnetventilen, staget og akslingen) :confused:

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post
Share on other sites

Har ikke 41B noe av dette (magnetventilen, staget og akslingen) :confused:

:nonod:

Nei, dette er en funksjon på 41A for å redusere røyk ved oppstart. 41B har bla. høyere kompresjon og to-step dyser som reduserer røykproblemene

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...