krl Startet 18.April.2006 Del på Facebook Startet 18.April.2006 Har montert sammen motoren og prøvestartet den idag. Startet greit og går fint, men stoppe, det vil den ikke. Får ikke tid til å skru mere idag, så jeg ville høre om andre har hatt samme problem. Ventilen får strøm og klikker svakt, motstand 5.5 ohm. Stopper helt greit mekanisk. Kan ventilen ha satt seg i løpet av vinteren? Har noen skiftet silen i matepumpa? Forhandleren finner ikke ut at denne leveres ny.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 18.April.2006 Del på Facebook Svart 18.April.2006 Pappa hadde samme greiene på sin 40 motor etter at vi byttet motor(kjøpte lastebilmotor). Ventilen var omvendt funksjon :-) Ventilen stopper dieseltilførselen. Har du satt strøm rett på ventilen? Tatt den ut og sett at den oppfører seg slik den skal? Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 18.April.2006 Del på Facebook Svart 18.April.2006 Stoppventilen på marineversjonen skal ha spenning for å stoppe motoren, mao. skal den være spenningsløs når motoren går. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 18.April.2006 Del på Facebook Svart 18.April.2006 Mener det er ett rele involvert her. Manual med tegninger ligger i arkivet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 18.April.2006 Del på Facebook Svart 18.April.2006 Mener det er ett rele involvert her. Og hvis det er skiftet rele til ett med motsatt funksjon, da kan du bli gående og måle og gruble leeeenge ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Keiko Svart 18.April.2006 Del på Facebook Svart 18.April.2006 Hei Stoppventilen trenger strøm for å stoppe motoren. Når du vrir tenningsnøkkelen et hakk tilbake får den strøm. Vrir du tenningsnøkkelen helt tilbake vil motoren gå vidre. Men det er ikke unormalt at noen av disse stoppventilene "henger" til tider. En ny koster mye, men det går ofte over, og har ikke skiftet noen selv om jeg har vært borte i flere som ikke vil stoppe. Angående silen i matepumpen, så er det en grov sil som bare stopper småstein ol.. Ta ut silen og hiv den så langt du klarer, monter et godt filter før motoren. Silen i matepumpen har forårsaket mange grå hår på båteiere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Petter-B Svart 18.April.2006 Del på Facebook Svart 18.April.2006 (redigert) Min TAMD 31A fusket litt med slike problemer i sommer. Jeg måtte ned i motorrommet og resette elektronikkboksen for å få den til å stanse. Etter litt prøving og feiling fant jeg vel til slutt ut at det hadde noe med hvordan jeg vred om tenningsnøkkelen for å få den til å stanse, ved å bevege den sakte gikk det som regel bra og motoren stanset, men når jeg vred den raskt moturs fortsatte den ofte å gå. Kanskje det har noe med at tenningsbryteren min er slitt? Petter-B Redigert 18.April.2006 av Petter-B (see edit history) Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 18.April.2006 Del på Facebook Svart 18.April.2006 Stopp prosedyren er å vri nøkkelen et hakk til venstre, vent til motoren stopper og vri et hakk til. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 19.April.2006 Del på Facebook Svart 19.April.2006 Har noen skiftet silen i matepumpa? Forhandleren finner ikke ut at denne leveres ny....Vel, i 41B motoren er sila fjernet fra matepumpa, og matepumpa er forseglet permanent. Når denne endringen fant sted vet jeg ikke, men det kan godt hende at dette skjedde på slutten av levetiden til 41A. Noen 41A motorer kan således ha varianten med sil, mens andre har den uten.Du ser lett forskjell. Den med sil har matepumpe med avtagbart lokk. Dette ser du på de to skruene i dekselet. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Sylvester Svart 19.April.2006 Del på Facebook Svart 19.April.2006 Vel, i 41B motoren er sila fjernet fra matepumpa, og matepumpa er forseglet permanent. Når denne endringen fant sted vet jeg ikke, men det kan godt hende at dette skjedde på slutten av levetiden til 41A. Noen 41A motorer kan således ha varianten med sil, mens andre har den uten. Du ser lett forskjell. Den med sil har matepumpe med avtagbart lokk. Dette ser du på de to skruene i dekselet. Et lite side sprang i denne tråden.Er det mulig å se forskjell på en 41A og en 41B ? Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 19.April.2006 Del på Facebook Svart 19.April.2006 Det sikreste og mest åpenbare forskjellen sett utenfra er magnetventilen for eksosspjeldet på 41A. Du ser lett staget som går fra aktuatoren på stb side av motoren under turboen. Staget ender i en aksling som regulerer et invendig spjeld i eksosbendet. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Sylvester Svart 19.April.2006 Del på Facebook Svart 19.April.2006 Det sikreste og mest åpenbare forskjellen sett utenfra er magnetventilen for eksosspjeldet på 41A. Du ser lett staget som går fra aktuatoren på stb side av motoren under turboen. Staget ender i en aksling som regulerer et invendig spjeld i eksosbendet.Har ikke 41B noe av dette (magnetventilen, staget og akslingen) Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 19.April.2006 Del på Facebook Svart 19.April.2006 Har ikke 41B noe av dette (magnetventilen, staget og akslingen) Nei, dette er en funksjon på 41A for å redusere røyk ved oppstart. 41B har bla. høyere kompresjon og to-step dyser som reduserer røykproblemene Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Sylvester Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 Nei, dette er en funksjon på 41A for å redusere røyk ved oppstart. 41B har bla. høyere kompresjon og to-step dyser som reduserer røykproblemene Takk for svar rem Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post Share on other sites More sharing options...
krl Svart 21.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2006 Var ombord idag og truet med å demontere stopp-ventilen. Da fungerte den selvfølgelig og nå stopper den som normalt . Litt kraftigere klikkelyd fra den nå, så den har nok satt seg noe i løpet av vinteren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.