BEG Startet 11.August.2003 Del på Facebook Startet 11.August.2003 Ved starten på årets sesong la jeg merke til at oljetrykket "varierer". Enkelt fortalt "slår" nåla på instrumentet, isteden for å holde seg rolig på samme nivå. Dette skjer bare når jeg kjører på høyere turtall. På middels/lavt turtall ligger nåla rolig, men selvfølgelig på et lavere nivå enn ved fullt pådrag. Oljetrykket er ikke blitt lavere enn før, det nåla "slår" oppover, altså viser høyere trykk. (om oljetrykket har endret seg siden før problemet startet, vil jeg heller si at det har økt fra nivået det lå på tidligere) Det hører med til historien at forbruket av olje virker normalt. Motoren hverken ryker eller soter unormalt. Den går pent, etter fjorårets skifting av dysespisser og generell justering. Ingen startproblemer, og kan ikke si at jeg merker noen endring av effektnivået. Har noen ideer om hva dette kan være for noe. Er det en instrumentfeil (giver), eller kan jeg frykte noen alvorligere ting? Håper på gode svar. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Slagskibet Svart 11.August.2003 Del på Facebook Svart 11.August.2003 Giverfeil kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.August.2003 Del på Facebook Svart 11.August.2003 Enig med Thor, at oljetrykksgivere feiler er slett ikke så uvanlig siden disse er et potensiometer som kan bli både utslitt og få dårlig kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 11.August.2003 Del på Facebook Svart 11.August.2003 Eller at det er en bimetal føler som er blitt litt "slapp" i fisken.Dette sammen med jordingsfeil gav lignende symptomer som som BEG beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 11.August.2003 Del på Facebook Svart 11.August.2003 Bimetallfølere reagerer på temperaturendringer - ikke trykkendringer. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 11.August.2003 Del på Facebook Svart 11.August.2003 Sånn svær klokke da Motordoktor`n. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 11.August.2003 Del på Facebook Svart 11.August.2003 Jeg fikk aldr til mitt nyinstallerte Oljetrykks måler (elektrisk), og byttet da til ett som måler Oljetrykket via en tynn 'ledning' som oljen går helt frem til instrumentet via. Denne fungerte straks bedre. Pris : var det rundt 500,- ? Symptomene på den elektriske var derimot bare at den viste veldig lavt trykk, ikke at den hoppet, men det gjorde min nyinstallerte Voltmåler, som jeg da byttet i en tilsvarende, som har oppført seg fint siden. Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Slagskibet Svart 11.August.2003 Del på Facebook Svart 11.August.2003 Nå er jo den klokka utstyrt med elektrisk ledning som overfører signalet til instrumentet. Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 11.August.2003 Del på Facebook Svart 11.August.2003 Har hatt samme problemet, med "hoppende" viser på visse turtall. Viste seg å være elektrisk feil (dårlig kontakt) Sjekk tilkoplingene ved instrument og giver. Eventuelt, skift kabel. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 11.August.2003 Del på Facebook Svart 11.August.2003 Jeg vil foreslå at du kobler til et godt gammeldags manometer gjerne med et T-stykke slik at du kan få avlesning på begge samtidig. Da kan du gjøre deg opp en mening om hvor problemet ligger. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 17.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2003 Har hatt samme problemet, med "hoppende" viser på visse turtall. Viste seg å være elektrisk feil (dårlig kontakt) Sjekk tilkoplingene ved instrument og giver. Eventuelt, skift kabel. I forbindelse med vinterklargjøringen av motoren, fant jeg en liten "mutter" i bunn av motorrommet. Joda klk, du hadde helt rett. Denne tilhørte giveren og dermed dårlig kontakt for den ene ledningen. (ingen kontakt = fullt utslag på instrumentet. Dette kan nok lure noen og enhver). Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Kare_L Svart 17.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2003 Mysteriet oppklart Thor, jeg tror den "klokka" du referer til heter noe sånt som Bourdon-giver (må ikke forveksles med Bourbon....) og er i prinsippet en hul spiral som "åpner" når trykket stiger. Kåre Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 18.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2003 Hei. Til alle eiere av VP med hurtigkoppling av kabelstokk til instrumentpanel. Har på egen motor og andre motorer sett att instrumentfeil ofte skyldes dårlig kontakt i kontakten. Skrukoplingen skrur seg opp og div. instrumenter begynner å oppföre seg rart. Har gjort det til en grunn regel å sjekke denne först för jeg gjör noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.