Jump to content

Oljetrykket ustabilt


BEG

Recommended Posts

Ved starten på årets sesong la jeg merke til at oljetrykket "varierer". Enkelt fortalt "slår" nåla på instrumentet, isteden for å holde seg rolig på samme nivå. Dette skjer bare når jeg kjører på høyere turtall. På middels/lavt turtall ligger nåla rolig, men selvfølgelig på et lavere nivå enn ved fullt pådrag. Oljetrykket er ikke blitt lavere enn før, det nåla "slår" oppover, altså viser høyere trykk. (om oljetrykket har endret seg siden før problemet startet, vil jeg heller si at det har økt fra nivået det lå på tidligere)

 

Det hører med til historien at forbruket av olje virker normalt. Motoren hverken ryker eller soter unormalt. Den går pent, etter fjorårets skifting av dysespisser og generell justering. Ingen startproblemer, og kan ikke si at jeg merker noen endring av effektnivået.

 

Har noen ideer om hva dette kan være for noe. Er det en instrumentfeil (giver), eller kan jeg frykte noen alvorligere ting?

 

Håper på gode svar.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Jeg fikk aldr til mitt nyinstallerte Oljetrykks måler (elektrisk), og byttet da til ett som måler Oljetrykket via en tynn 'ledning' som oljen går helt frem til instrumentet via. Denne fungerte straks bedre. Pris : var det rundt 500,- ?  Symptomene  på den elektriske var derimot bare at den viste veldig lavt trykk, ikke at den hoppet, men det gjorde min nyinstallerte Voltmåler, som jeg da byttet i en tilsvarende, som har oppført seg fint siden.

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
  • 2 måneder senere...

Har hatt samme problemet, med "hoppende" viser på visse turtall. Viste seg å være elektrisk feil (dårlig kontakt) Sjekk tilkoplingene ved instrument og giver. Eventuelt, skift kabel. :confused:

I forbindelse med vinterklargjøringen av motoren, fant jeg en liten "mutter" i bunn av motorrommet. Joda klk, du hadde helt rett. Denne tilhørte giveren og dermed dårlig kontakt for den ene ledningen. (ingen kontakt = fullt utslag på instrumentet. Dette kan nok lure noen og enhver).

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Hei. Til alle eiere av VP med hurtigkoppling av kabelstokk til instrumentpanel. Har på egen motor og andre motorer sett att instrumentfeil ofte skyldes dårlig kontakt i kontakten. Skrukoplingen skrur seg opp og div. instrumenter begynner å oppföre seg rart. Har gjort det til en grunn regel å sjekke denne först för jeg gjör noe annet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...