Jump to content

"Store" vs "Små" båter i havn.


giver

Recommended Posts

Hei

Det er mulig jeg stikker haken noe langt frem. :wink:

Ofte ligger de noe mindre båtene for seg selv, og de noe

større en annen plass.

Er det noen grunn til det, sett bort fra at den som har den

største båten ofte blir "partybåten"?

Og hvor blir det av freden og roen ombord på denne?

I lune havner, hvor vi som oftest ligger, gjør det ikke noe

om båten på utsiden er noe tyngre enn den på innsiden.

Jeg har opplevd å ligge inntil bryggen med båter på utsiden

som kun fortøyer i meg, og har dratt O-ringer ovale når det

kommer rosser.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Ofte ligger de noe mindre båtene for seg selv, og de noe

større en annen plass.

Er det noen grunn til det, sett bort fra at den som har den

største båten ofte blir "partybåten"?

Når vi kommer med vår 28` er det mest naturlig hvis vi trenger det å legge oss utenpå en båt med noelunde tilsvarende størrelse. Dette pga at det da er lettere å komme seg ombord i båten vi fortøyer til når vi skal i land.

 

Er også nøye på at vi ikke legger oss utenfor båter som er betydelig mindre enn oss. Dette for å unngå for store krefter på den andre båtens fortøyninger. Hvis du hadde kommet med skipet ditt for å legge deg longside utenfor oss i en havn en gang, ville jeg nok bedt deg se om det var noen andre tilsvarende din størrelse du heller kunne fortøyd i. ( ikke personlig :wink: )

 

Alt i alt er det best når man kan ligge med baugen inn mot brygga etter mitt syn. Vi trekker oss heller ut i uthavnene der trengselen ikke er den største, og man slipper stor trafikk på dekk i tide og utide.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår poenget, men selv om motorbåter ligger utenpå hverandre bør de etter mitt skjønn fortøye slik som er vanlig blant seilbåter. Har kan en seilbåt i rekken av båter fortøyd utenpå hverandre forlate sin plass uten at dette fører til stor "oppstandelse" blant de øvrige seilbåtene.

 

Jeg synes at vi motorbåteiere mangler denne evne til å fortøye utenpå hverandre og som tillater at den inderste båten kan forlate plassen sin uten at dette skaper kaos blant de øvrige.

 

Jeg har opp gjennom årene observert mange havner hvor båter ligger utenpå hverandre. For å være firkantet i formuleringen synes jeg seilbåteiere/brukere har bedre disiplin når de går over andres båter sammenlignet med motorbåteiere.

 

Jeg er selv motorbåteier.

Link to post
Share on other sites

Hei

Episoden jeg referer til var med kun seilbåter på utsiden.

De skulle "bare" kjøpe is til ungene, handle, fylle vann eller overnatte.

Jeg hørte på værmelding og så på skylaget (gammel seiler),

og ba hver 3. båt fortøye i land.

Ingen repons på det, og det var jeg som var "dr***sekken"

helt til etter at været hadde gitt seg.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

......og ba hver 3. båt fortøye i land.

Dette hørtes jo fornuftig ut. Viktig at man i fellesskap kan gjøre livet ved fortøyning lettere og sikkrere. Har selv opplevd i Strømstad at det en vindfull kveld kom 3 stk motorbåter å ville legge seg utenfor oss. Det hadde blitt for surt på Koster. Da ba jeg de heller fordele seg utover de andre båtene som lå alene intill bryggene der, istedet for at jeg fikk alle på min. Detr respekterte de fint. Men nedturen ble jo at alle samlet seg i båten utenfor oss. Barna deres i en annen, og det ble en vanvittig trafikk over dekket hele kvelden og natta, med dårlig søvn og ødelagt rekkenetting som resultat. Tok heller turen til finere uthavner etterpå. Der får man det som regel som man vil :wink: Men savner at folk kan vise hensyn når de tråkker over andres båter. Er ofte effektivt å legge en matte på brygga ved båten, og alltid la det stå et par sko der. Dette hintet forstår de fleste :wink:

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

En opplevelse fra Stavern:

 

Jeg lå "longide" på utsiden av bølgebryteren, og der kan bli nokså urolig hvis det blåser opp. Hadde vært en tur i land, og da vi kom tilbake til båten på ettermiddagen, hadde en annen båt lagt seg på utsiden. Mannskapet var akkurat i ferd med å forlate båten. De skulle overnatte hos noen på land.

 

Var litt skeptisk til dette, men fikk et mobilnummer jeg kunne ringe hvis det ble problemer. Ut på natta blåste det opp, og det ble etterhvert veldig urolig med den mannskapsløse båten på utsiden.

 

Måtte ut flere ganger og fortøye om, fendre om osv men det ble bare værre og værre. Etterhvert begynte også salingshorna å dunke borti hverandre.

 

Ikke noe morro å ligge der med en mannskapsløs båt på utsiden. Ringte mobilnummeret jeg hadde fått flere ganger men den var slått av.

 

Da vi endelig sovna ut på morgenen kom selvfølgelig havnavakta å vekket meg for han skulle ha havneavgift fra den mannskapsløse båten på utsiden. :headbang:

 

Ut på formiddagen dukket mannskapet endelig opp. Jeg var ikke akkurat i perlehumør etter en søvnløs natt. Da jeg tok opp dette med at de hadde slått av mobilen, fikk jeg til svar at jeg måtte jo forstå at folk ikke hadde på mobilen om natta ??!!?

 

Etter dette og flere andre søvnløse opplevelser har jeg bltt mer kresen med hva jeg godtar.

Link to post
Share on other sites

For min del har jeg en bruksbåt og hvis det blir skittent på dekket fordi folk har gått over gjør det meg ingenting, jeg tar bare spyleslangen og går over med kosten før jeg reiser igjen. Har ofte ligget longside innerst og må si at jeg aldri har hatt noe som helst bryderi med det. De aller fleste båtfolk tar hensyn når de går over hverandres båter....

Link to post
Share on other sites

Ofte ligger de noe mindre båtene for seg selv, og de noe

større en annen plass.

Er det noen grunn til det, [...]

Det er vel fordi at de mindre båtene er redd for å bli smittet av trefotssyken. :wink:

 

Eller så er det ganske praktisk å legge seg utenpå en båt som har omtrent samme dekkshøyde. :yesnod:

 

Syntes det ikke er noen topp opplevelse å ligge natterstid å høre slagene fra mast og rep.

Det er da du kan svare med å slå glass hver halvtime på en skipsklokke av forskriftsmessig størrelse. :eek: Når nabobåten ikke har surret fallene ordentlig blir jeg gjerne liggende våken og lure på om de har slurvet like mye med å sikre bommen.

 

I utgangspunktet er andre båter velkommen til å legge seg utenpå, og jeg legger gjerne ut et par tykke matter på dekk for å dempe tråkket. Det jeg ikke aksepterer er at noen tror de kan slippe unna med å fortøye kun med spring og brest i min båt, om det ikke bare dreier seg om noen minutters stopp da. Har de ikke lange nok trosser kan de selvsagt få lov til å legge seg innerst.

 

For øvrig er lykken å ligge på svai. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Helt normalt att man tar av seg skoene, før man vandrer over båtene. Det praktiseres ofte, og

at man vandrer over dekk og ikke gjennom cockbit.

Det er viktig att man legger til rette for att flere kan ligge utenpå da det ofte er knapphet på plasser. Synes svenskene er flinke der.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det og ligge longside er vel både en øvelse i å ta hensyn, og en øvelse i toleranse. Helt enig i at man skal vise hensyn når man går over andres dekk, at man passerer over fordekk, ikke lan ungene klatre i andres mantau osv. men det kan også være et problem med båteiere med litt for hysterisk forhold til graden av ship-shape på egen båt. For noen år siden lå vi i midten av en lang lekke av seilbåter ved Ramsø. Nabobåten var så hysterisk for dekket, at fruen stadig fløy opp fra cockpit for å detaljinstruere de som passerte. En som måtte ha påhengeren fra jolla til land for inspeksjon ( han bar den på skulderen) ble rett og slett nektet å pasere. Det kunne bli grisete på fordekk. En liten jente fikk kjeft fordi hun løp over dekk med en fisk hun nettopp hadde fanget. Samme begrunnesle. Den burde vært pakket inn, det kunne bli grisete. Vi var endel på brygga etterhvert som snakket at visse mennesker burde kun få ligge på svai... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Kan kansje ikke bli sagt for mye . Det finnes båtfolk og folk i båt . Lå et par dager i Strømstad i påsken , et svær ny 50" bak meg og en 45" utenfor den , og begge kjørte aggregata 24 timer i døgnet . Spurte dem pent hva dem syntes om at jeg skulle ligge der i eksosen dems (lille meg) kan ikke huske jeg fikk noe svar. Sånna har jeg kun et navn på som passer påtrykk .TULLINGER .

 

Kom til Hankø på vei hjem , hilste pent på dieselpusher'n på brygga inne i hjørnet (gammle pumpene) . Blåse litt mye så jeg fendra litt godt før jeg gikk bort til sjappa, stengt stod det på skiltet . Stengte 15.00 , trur jeg hilste på han ca 14.55 . Jaja det var det , nesten null diesel og uten det ikke mye varme til natta heller . Tøffa bort på den marinan tvers over fjordhotellet ,åpner 1 mai stod det der . Men litt prat på brygga med seilerfolket så var det en oslomann som hadde en 20 liter jeg kunne kjøpe (10kr l) . Kjempe bra , da blir det varme og det meste blei mye bedre.

Der har du BÅTFOLK .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...