Jump to content

Hvor langt ankertau?


Hank

Recommended Posts

Anbefaler 50 meter med mulighet for forlengelse om nødvendig, ved at tampen er festet med karabinkrok el.lignende til tauoppsamlingskassen. Det kan oppstå vær/vindforhold som gjør det aktuelt å ha langt tau til ankeret ved å koble inn forlengelsestau.

 

Tau er sikkerhetsutstyr ombord.

Link to post
Share on other sites

Vil nok tro at 35m er mer enn nok de aller fleste gangene med den båten du har. Dessuten er det jo ikke noe i veien for å forlenge det de gangene det skulle være akktuelt. Mye greiere å hanskes med er det også. Men til større båter vil jeg abbsolutt anbefale minst 50m.

Link to post
Share on other sites

Høres kort ut med 35 meter til et reserveanker, samtidig synes jeg det kan bli tungvint med 50 + godt dimensjonerte meter til hekkankeret i lune viker. Har selv hatt 2 bra dimensjonerte ankertau på 50 + og ett mere beskjedent (12 mm) på rundt 35 meter 12 mm til "normal" akterfortøyning. Festes til ankerkjetting med karabin med lås. Da har jeg alltid 2 bra ankertau uten vake tilgjengelig ved behov, og et "hverdagstau" som er lettere å stadig vikle opp pga. mindre lengde og dimensjon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...