Jump to content

Hvor langt ankertau?

Hank

Recommended Posts

Skal kjøpe inn et ankertau til reserveankeret mitt (M-anker fra SeaSea). Ser at Biltema har ankertau med kaus på 35m. Er dette i korteste laget? Hadde i utgangspunktet tenkt 50m, men er nå i tvil om jeg trenger så mye. Hva mener dere?

Anbefaler 50 meter med mulighet for forlengelse om nødvendig, ved at tampen er festet med karabinkrok el.lignende til tauoppsamlingskassen. Det kan oppstå vær/vindforhold som gjør det aktuelt å ha langt tau til ankeret ved å koble inn forlengelsestau.

Tau er sikkerhetsutstyr ombord.

Vil nok tro at 35m er mer enn nok de aller fleste gangene med den båten du har. Dessuten er det jo ikke noe i veien for å forlenge det de gangene det skulle være akktuelt. Mye greiere å hanskes med er det også. Men til større båter vil jeg abbsolutt anbefale minst 50m.

Høres kort ut med 35 meter til et reserveanker, samtidig synes jeg det kan bli tungvint med 50 + godt dimensjonerte meter til hekkankeret i lune viker. Har selv hatt 2 bra dimensjonerte ankertau på 50 + og ett mere beskjedent (12 mm) på rundt 35 meter 12 mm til "normal" akterfortøyning. Festes til ankerkjetting med karabin med lås. Da har jeg alltid 2 bra ankertau uten vake tilgjengelig ved behov, og et "hverdagstau" som er lettere å stadig vikle opp pga. mindre lengde og dimensjon.