Jump to content

Lun plass for nordavind i Ryfylke ?


Ficher

Recommended Posts

Hilsen en som satt med vinterjakke kvelden 20 august 06. :wink:

Gratulerer som spåmann - nå vil det vise seg om du også er sannspådd :wink::wink:

 

Men til saken: det finnes massevis av fine nordavindshavner i Ryfylke; hvilken del av bassenget tenker du på? De fleste er naturlig nok i nordfylket, men setter du deg ned med kartene 15, 16 og 17 så skulle du finne nok å velge i for enhver vindretning :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei .

Vi har "ofte" kald nordavind sommerstid i Ryfylke. Hvor finner jeg lune havner for den sure kalde vinden ??

Hilsen en som satt med vinterjakke kvelden 20 august 06. :wink:

 

Gratulerer som spåmann - nå vil det vise seg om du også er sannspådd :wink::wink:

 

Men til saken: det finnes massevis av fine nordavindshavner i Ryfylke; hvilken del av bassenget tenker du på? De fleste er naturlig nok i nordfylket, men setter du deg ned med kartene 15, 16 og 17 så skulle du finne nok å velge i for enhver vindretning :wink:

Ææææ.. ja, 05 :wink:

 

Kart har jeg, men gi meg noen anbefalinger da. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

:fishing: Hei!

Lindøy er en fin plass når det blåser fra nord/nordvest , du ligger til kai (mye båt på godt og vondt) Rossøysundet har en del lune plasser ( rett over sundet ved kaien)

 

Helgøysund er fin ved kald nordavind.

 

du har også en fin utehavn på venstre side før du kommer til vatlandsvåg(sandsfjorden) tror den kalles lassaronvågen. vi har att flere overnattinger der mens nordavinden har herjet ryfylke. rolig og fredelig. :fishing:

Redigert av yfr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hilsen en som satt med vinterjakke kvelden 20 august 06. :wink:

Hvis vi forutsetter at det er 2005 det er snakk om, så var 20. august en av de fine sommerdagene på vestlandet. Temperaturen kom heller ikke under 15 grader om natta, selv lengre ute ved havet. Ikke blåste det mye nordavind heller.

 

Så hvis ikke det holder, så spørs det om du bør søke sydligere strøk :wink:

 

Men til selve spørsmålet. Flere gode tips er allerede nevnt. Problemet kan være at når man har ly for nordavinden, så ligger man gjerne slik at kveldsolen også forsvinner litt tidlig.

 

Hvis du vil ligge i marina, så nevner jeg Helgøysund spesielt siden stedet nylig er blitt rakket ned på av en journalist som sikkert aldri har vært der. Det ble hevdet at det var en værhard plass i nordavind. Da skal det jammen blåse en del. Vil du ha det mer øde, så har vel ikke Sauøya vært nevnt tidligere i tråden.

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis vi forutsetter at det er 2005 det er snakk om, så var 20. august en av de fine sommerdagene på vestlandet. Temperaturen kom heller ikke under 15 grader om natta, selv lengre ute ved havet. Ikke blåste det mye nordavind heller.

Ok, der tok jeg en rå sjanse.....du tok meg der :yesnod::wink: . (husker det var i slutten av august )

Hvilket område i Ryfylke er det du helst holder deg i?....... er villig til og farte Ryfylke rundt ,for og finne en lun plass.

Link to post
Share on other sites

:lol: Akult, min bedre halvdel, er "værgal" med egen værside på nettet og måleinstrument utendørs som går direkte på en egen vær-pc, så det er ikke lett å lure ham med skrøner om vær og vind! :nono: Redigert av submiss (see edit history)

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

Hidle-sundet er fint, men det er blitt litt vel mye hytter på østsiden av sundet nå hvis man ønsker "øde øy" følelsen.

 

Vestsiden av Hidleholmen har også en fin vik. Nordsiden av Talgje har flere fine plasser. Holmene vest for Talgje har flere koselige steder. Jeg har ikke vært i "Den blå lagune" enda, har tenke å prøve å liste meg inn der en gang. Den ligger på sørvestre side av Talgje.

 

Når kjøleskapet er tomt, batteriene skal lades og vanntanken fylles så er Helgøysund greit.

 

Det er uendelig mange steder, og smaken er som baken. Og så kommer det an på om man vil ha en øde øy eller littt mer selskap. Vi liker å veksle litt.

 

Blar du nedover på denne siden finner du flere gode tips.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er nok det. Om det er helt ordrett har jeg ikke sjekket enda, men sikkert ikke langt i fra :smiley:

 

Kjøpte "Lune Havner" i vinter, kjekt å sitte og drømme seg bort til varmere tider :cool:

 

Om to uker skal vi ha oss en ukes båtferie og sjekke opp litt havner her og der. Greit å merke seg dem som er verdt å vende tilbake til senere i sommer.

Redigert av submiss (see edit history)

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...