Jump to content

Stoffing av aggregat


Yankee

Recommended Posts

:flag: Jeg har tidligere benyttet en amerikansk type som nå er forbudt da det er for giftig og derfor ikke lengre er i produksjon. Dette var et helt klart stoff som gjorde at drevet ikke forandret farge og etter to år så drevet ut som nytt. Jeg har søkt litt i markedet og funnet to typer : SeaJet som ikke leveres i helt klar type, men med to gråfarger, svart (?) og hvitt. Dette skal være et godt stoff. Men det jeg har "landet" på i år heter DREV OG PROPELLSPRAY og produseres av Shipshape. Dette kan du få i en helt klar (transparang) typ og leveres i 500 ml spraybokser. Stoffet er så nytt at jeg vet ikke hvor effektivt det er. Du kaqn lese om Shipshapes produkter på: WWW.shipshape.nu
Link to post
Share on other sites

Men det jeg har "landet" på i år heter DREV OG PROPELLSPRAY og produseres av Shipshape. Dette kan du få i en helt klar (transparang) typ og leveres i 500 ml spraybokser.

Denne har jeg også kjøpt, var ikke så ille dyr heller. 189,- for en boks.

Blir spennende å se om den virker da....

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Slik så mine aggregat ut etter 16 mnd i sjøen med Jotun Drevspray:

Bilde

Ikke særlig imponerende :nonod: Litt interressant er jo at de delene av drevet som blir varme ser ganske groefrie ut mens de kalde delene er alldeles overgrodd....

 

I år ble det SeaJet drevspray.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Behandlet mitt Mercruiser drev idag faktisk. Sort. Ifjor brukte jeg Jotun sin. Likte ikke den noe særlig, dysen på boksen var for dårlig, og gikk tett hele tiden. Ble noe skikkelig kliss etterhvert.

 

Iår brukte jeg SeaJet. Det ble strøkent :) I forkant hadde jeg høytrykk-spylt drevet (i høst), og pusset litt forsiktig over med vannslipe-papir de områder som var litt "rufsete". Trenger vel ikke strengt tatt behandle det med noe annet enn drev-bunnstoffet, det holdt ihvertfall all vekst unna ifjor på mitt drev :) Båten ligger i Indre Oslo-fjord.

Bavaria Sport 39, 2013 mod.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

:headbang:

Har båt i Sarpsborg. I løpet av sommeren begynner det som regel å gro noe veldig på drevet på båten. Noen som har noe tips på hva man kan gjøre fro å begrense dette? Kan være vanskelig å få gjort rent dette, når temeraturen i vannet ikke bestandig er varmt ;) Resultate forrige sommer var at jeg ikke oppnår full hasighet.. og innsug kror igjen.. Håper på tips fokens....

Link to post
Share on other sites

Hei. Kan så absolutt anbefale Sea jet drevspray. :yesnod: Drevet mitt var nytt ifjor og av en eller annen grunn srayet/grunnet jeg ikke hele drevet. :crazy: (øverste del + transom) Men fikk jo på den måten en god bekreftelse på at Sea jet drevspray virker. I år blir alt behandlet......

Gjorde ingen forarbeid før påføring.

Arve.

Link to post
Share on other sites

Eg har også eksprimentert med dette noen år og prøvdt ut flere stoff og metoder.

Har funnet en løsning på problemet som fungerer bra: Seajet drevspray (grå) på drevet , vannfast greas på fjærer og lås, på propeller bruker eg blått blekk som eg smører på med pensel, noe som blir brukt i industrien til å merke flenser og tannhjul for å få eit avtrykk, sikkert giftigt og fungerer dermed bra. Seajet leveres i både grå og sort spray.

Redigert av Nimbus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei SF. Hadde akkurat samme tanke som deg....... synd å spraye ned det fine nye bravo 3 drevet mitt :sad: . men etter erfaring med ganske mye groing der hvor jeg ikke hadde påført sray, har jeg ikke den tanken lenger :flag: . brukte svart spray på mitt svarte drev. Ikke veldig synlig med andre ord men alt blir jo matt svart. Gjør ingen ting når bonusen er nesten ingen groe i det hele tatt. Usikker på om Sea jet leveres i flere farger.

Arve

Link to post
Share on other sites

Hei Arve,

 

Rart med det, det er liksom litt kipt å spraye lakk over et nytt og fint drev.

 

Her ser du drevet mitt på slipp i fjor vår.

 

bilde010.jpg

 

Her er drevet rengjort og behandlet med TCnano.

 

bilde015.jpg

 

Jeg får se hvordan det ser ut når jeg tar den opp i år før jeg bestemmer meg for å bruke drevspray eller TCnano som jeg brukte i fjor.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...