Jump to content

Slå følge med Oslobåten


Söderberg

Recommended Posts

Hei Norske båtvenner,

 

Skal flytte ny båt fra København til Jomfruland i løbet af 4-5 uker.

 

Fik tanken at slå følge med Oslobåten fra København kl. 17:00

 

Hvorfor ?

 

Tjaa - koseligt at være 2 på turen ! greit at ligge i skyggesiden hvis det blier uvejr !

 

Noen tanker herom:

 

Hvor fort sejler oslobåten ? har lest at de har maxfart rundt 21 knop.

 

Vil det være "uklogt" at ligge 2-300 meter bak færgen eller 200 meter på siden ?

 

Tak for alle svar.

 

//Anders

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har hørt at noen har lagt seg like bak, i forkant av den første hekkbølgen :blush: og seilt nedoverbakke med en hastighet langt over maxhastighet for egen båt. :cool: Men vil ikke anbefale det. :cryin:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt den ferga et par ganger, men har til gode å få GPS'en min til å virke i lugaren, så jeg vet ikke hvor fort den går. Vil anta at den gjør et sted mellom 20 og 25 knop

 

Husk at båten anløper Ørebro på vei til Oslo. Den ligger der 1/2 times tid

 

Farten inn Oslofjorden er ikke så stor - fra Filtvedt og inn vil jeg tro at den ligger på rundt 10 knop

Link to post
Share on other sites

Et problem kan vel være din kapasitet med fuel. Tviler på at du kan kjøre non-stop til Oslo og det er vel også tvilsomt om Oslo-båten venter på deg mens du er innom en marina for å bunkre :rolleyes:

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Mas mas mas - Ørebro meg her og Ørebro meg der. En gang mellomlandet jeg i ØRebro - men det var med fly :crazy:

 

Hva heter den hersens byen da? Helsingborg eller Helsingør - tror det er den svenske delen - så da er det vel Ørebro :wink:

 

Men ØRebro passeres vel på veien - gjør den ikke. Eller kanskje det var Øresundsbroen

Link to post
Share on other sites

Hvis du prøver å "ri" på en hekkbølge fra en båt (for å spare drivstoff), skal du være ganske aktiv på rattet (roret), og meget aktpågiven... Har gjordt det noen ganger, men det ble slitsomt i lengden.

 

Er det "humpete", kan det være lurt å ligge BAK en større båt, og benytte seg av "bølgedemperen"!!

Men pass på at du ikke kommer FOR nær...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei Marwin,

 

"Er det "humpete", kan det være lurt å ligge BAK en større båt, og benytte seg av "bølgedemperen"!!

 

Dead on !

 

Netop denne situasjon er bakgrunden til mit spørgsmål. Ikke ønsket om at "ri" for at spare olje men et simpelt ønske om at ha roligt vand rundt mig i de 9-10 timer op til Strømstad.

 

//Anders

Link to post
Share on other sites

Hei Søderberg!

Jeg prøvde dette en natt med plutselig ruskete sjø på vei nordover fra Kristiansund i en 18-fots båt. Vurderte å snu, men kom på tanken å legge meg bak et gresk lasteskip som lå på riktig kurs for meg. 50-100 meter bak grekeren cruiset jeg på tilnærmet flatt hav i flere timer. Fungerte utmerket. God tur!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hei Jan,

 

tak for svar - min eneste bekymring er - ønsker ikke at skipper på COS/POS blir sint eller noe verre grundet sikkerhets risiko mm.

 

Har tænkt mig å ta en tur etter færge i kvell der den passerer rundt kl. 17:30 for å teste teorien.

 

//Anders

Link to post
Share on other sites

Da kan jo kalle opp skipperen på Oslofergen og informere han om at du legger deg etter fergen mot Oslo frem til Strømstad, så er han klar over det når tiden kommer for avreise... Det er ikke værre enn det vil jeg tro...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har lagt meg bak bastøferga med seilbrett noen ganger. Mister helt fartsfølsen når det ikke slår i brettet, men bare suser. Litt som når man seiler ned en stor brytende bølge, bare at det er flatt og ingen bølger som kommer å prøver å drukne deg om du går i vannet.

 

Ellers vet jeg lite om hvordan det er å ligge bak båt fra Dk, men det hørtes moro ut...

Link to post
Share on other sites

Mas mas mas - Ørebro meg her og Ørebro meg der. En gang mellomlandet jeg i ØRebro - men det var med fly :crazy:

 

Hva heter den hersens byen da? Helsingborg eller Helsingør - tror det er den svenske delen - så da er det vel Ørebro :wink:

 

Men ØRebro passeres vel på veien - gjør den ikke. Eller kanskje det var Øresundsbroen

Så. så. Rolig nå. Dette går nok over skal du se.

Men misvisning må vi sjøfolk korrigere for vett'u. :sailing:

 

Så jeg vil nok anbefale skipper'n på Danske (Oslo)-ferja om ikke å sette kursen gjennom/mot Ørebro. Da blir det mye landtransport i så fall, og han havner midt mellom Fredrikstad og Stockholm.

Men. poenget er vel at ferga tar en liten stans i Helsingborg, på sin ferd oppover Kattegat.

Båten holder stort sett 20 knop relativ hastighet. SOG tror jeg kan svinge + / - et par knop.

Men skal du til Jomfruland, følger du vel bare skipet til du nærmer deg Koster. Da er det vel på tide å dreie vest. Skvulper det mer enn hva godt er kan du kanskje stikke inn til Strømstad, å så slå følge med med ferga som går over til Sandefjord?

- For det å ligge bak en ferge eller skip, med småbåt funker fint som bølgedemper.

Dro fra Flosterøya i en 15 fot Herwa med kone og bikkje for mange år sida.

Det blåste godt fra syd som vanlig og altfor store bølger for en lite passbåt.

Men "i hekken" på en eller annen lastebåt hadde vi det tålelig bra.

 

En lite betenklighet dog med hensyn til din oppgitte maksfart på 22 knop.

Du har ikke mye å gå på så jeg tror du skal være veldig årvåken for ikke å miste kontakten.

Lykke til

 

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Hei Klikk,

 

Meget godt spørgsmål mht. oppimot maksfart i 9-10 timer !

Dette er en helt ny båt med bare 10 timer på klokken. Motor er en VP D3 (110 hk) med rak aksel. Hører gerne hvordan dere ville behandle denne motor på netop denne tur ?

 

//Anders

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...