Jump to content

Bunnstoff - nedslipning av båt.


Titti72

Recommended Posts

Nå håper jeg det er noen hjelpsomme sjeler her.

 

Vi har en plastsnekke som vi har skarpt for bunnstoff, og vi er i gang med å slipe bort restene.

Vi bruker maskin til slipingen og går over alle runde kanter og trange plasser med sandpapir etterpå (trodde iikke det skulle være så slitsomt).

 

Mitt spørsmål er hva nå?

 

Tror vi har funnet 4-5 småsår som skal tettes med noe slags epoxy (uten at jeg har peiling på hva i alle dager dette er), så skal vi ha på pestunderstellsbehandling (eller noe i den duren).

 

Er vi da på riktig vei?

 

Og er det sånn at vi skal ha på bunnstoff etter pestbehandlingen?

 

Hvliket bunnstoff er best?

Selvslipende eller vanlig ("hmm hark host" har bare lest litt på forskjelige bokser).

 

Alt dette er gresk for meg og jeg irriterer meg over at jeg ikke kan noen ting.

Link to post
Share on other sites

Små sår sparkler du med Epoxy-sparkel. Pass på å gjør godt rent først, vask med Aceton el. Deretter legger du på antipest (e.l.), som også er et Epoxy bassert produkt. Til sist har du på bunnstoff, tror nok jeg anbefaler selvpolerende.

 

Og til sist :nono: bruk riktig verneutstyr. Epoxy produkter er sterkt alergifremkallende, spesielt ved hudkontakt. Bruk plasthansker etc. Gassmaske anbefales også, fikk en flyver sammen med avisa i dag. Jernia har salg av 3M gassmaske til kr 350 eller deromkring. Den ligger i en lufttett pose og kan brukes i ca en måned etter åpning, bare pakk den godt inn igjen etter bruk. Jeg brukte opp 2 slike i fjor, med god erfaring.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du får både ferdig epoxysparkel og ferdige 2 komponent- epoxyprimere. (Penguin / hempel osv..)

Om det er små sår det er snakk om er sikkert dette det enkleste og greieste.

Om sårene er mange og store, og om det i tilleg er andre ting som må plastes eller limes ombord, vil jeg foreslå å kjøpe ren universalepoxy, og en boks med fyllstoff (feks microballonger) Da blander man ut sparkelen selv etter ønsket konsistens. Jeg har erfaring med at det lan lønne seg å åpne opp sår og sprekker betraktelig (Vinkelsliper med stålbørste er effektivt) istedenfor å file med småsprekker. Jeg mener at alle sprekker bør åpnes inn til gelcoat, før oppsparkling. Ved tykk konsistens på sparkelen fant jeg det hensiktsmel\ssig å fukte større sår med ren epoxy som fikk sitte til den ble klebrig, før påføring. Ren epoxy er trolig også mer vanntett brukt som primer enn de nevnte ferdigprimerene, men mere krevende å stryke på (seigere). Bruker du epoxy som primer kan det lønne seg å blande i litt fargepulver feks i siste strøket, slik at man ser primeren når man senere sliper bunnstoffet. Vær oppmerksom på at det er stor prisforskjell på epoxy, noe er avhengig av forpakningsstørrelse. Jeg kjøpte SP- epoxy hos DIAB, (tar forbehold: dette er endel år siden) og har erfart ca 1/2 pris i forhold til West, som vel er markedslederen. Og som OK67 sier: Vær nøye med verneutstyret. Epoxy kan lyre det: det lukter nesten ikke, og man blir som regel ikke svimmel el. lign som ved løsemiddelbaserte produkter, men kan føre til akutte allergiske reaksjoner ved overeksponering.

Link to post
Share on other sites

Etter oppsparkling bruker du en primer, et par lag, etter dette ville jeg påført et lag med et hardt bunnstoff, også et selvpolerende bunnstoff i to strøk utenpå dette, i en annen farge enn det harde stoffet. Da oppnår du at du kun behøver å flikke på det selvpolerende stoffet når du ser fargen av det harde stoffet.

Fabrikat av bunnstoff? Spør du får du tusen svar, og ditt valg blir antagelig det 1001.

Link to post
Share on other sites

Ikke gjør innspurten altfot enkel når du har tatt den j. drittjobben det er å slipe helt ned. Du ønsker deg ikke denne jobben pånytt de neste 20 åra, regner jeg med ?

 

Jeg brukte bare Seajet, fungerte veldig greit og ikke av de aller dyreste.. Grei fremgangsmåte forklart på Seajets produkter. Om jeg husker riktig så var det omtrent slik:

 

slipe/skrape rent til bar gelcoat

gi evt "gamle" sår noen dager med vind og fint vær for å tørke ut

vaske hele bunnen med aceton

2 komp epoxy sparkel i hullene/skadene

slipe sparklingen

vaske den slipe spraklingen med aceton

minst tre lag 2 komp epoxy primer legges "klebrig i klebrig" (mulig det var noe med en spesiell heft-primer i første strøk)renset

bunnstoffet legges rett før siste primer er helt tørr (for best heft)

 

til din båt er nok selvpolerende bunnstoff det beste. Sjøl la jeg selvpolerende på planende båt. Kun ett srøk under og to strøk i vannlinja. Men, så ligger båten til daglig i Glommamunningen - i ferskvann. Trenger derfor begrensa med stoff for å hindre groe.

 

Lykke til - det som gjenstår for deg er "kremjobben" etter all slipinga. Men husk for all del skikkelig maske og briller og helst hansker når du jobber med epoxyen. Den gasser ut av milde, er etsende og er nesten umulig å få av henda når den har herdet.

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Epoxy som har herdet må vakes med såpevann, dette på grunn av et voksaktig belegg på toppen.

Aceton eller andre løsemidler fjerner ikke denne voksen.

Det må vaskes rent for at ny epoksy skal hefte på den som er tørr.

Dette gjelder også ved påføring av malinger eller lakk på epoxy.

Link to post
Share on other sites

Det står en del om primer i tidligere innlegg, men for å tydliggjøre dette. Etter epoxylagene, legges ett strøk med primer før bunnstoffet. Første bunnstoffstrøk gjerne hardt som foreslått, men legg det i en annen farge enn påfølgende siste lag enten det er hardt eller bløtt/selvpolerende. Da ser du enkelt hvor du neste sesong trenger å flekke med bunnstoff. Man trenger ikke å legge et fullt nytt lag hver sesong- da bygger man bare opp et tykt lag med bunnnstoff som etterhvert vil flasse av.

Link to post
Share on other sites

Epoxy som har herdet må vakes med såpevann, dette på grunn av et voksaktig belegg på toppen.

Aceton eller andre løsemidler fjerner ikke denne voksen.

Det må vaskes rent for at ny epoksy skal hefte på den som er tørr.

Dette gjelder også ved påføring av malinger eller lakk på epoxy.

 

Jepp. Vask først med Zalovann, deretter med rikelig med rent vann. Etter at det er tørt vasker du så over med Aceton. Mengden med voks som utskilles av Epoxyen er dog sterkt avhengig av temperatur og luftfuktighet.

Dette forstod jeg ikke helt.

Skal vi vaske mellom hvert lag? Eller kun før vi tar på primer?

Link to post
Share on other sites

Dersom Epoxyen herder helt ut, dvs normalt i mer enn et døgn så må du vaske. Om du legger på neste strøk før den er helt utherdet så slipper du å vaske, da vil lag to binde seg kjemisk til det forige laget. Men det står det sikkert beskrevet i bruksannvisningen

Jotun sin beskrivelse for Jotamastic:

"Dersom overflaten er fri for kritting og annet belegg, er det normalt ingen maksimum

overmalingstid. Best adhesjon mellom strøkene oppnås dersom overmaling finner sted før det

underliggende strøket er utherdet. Hvis overflaten er blitt utsatt for sollys i noen tid, må man

være spesielt oppmerksom på rengjøring av overflaten. Nedmatting kan da være nødvendig for

å oppnå god heft."

 

En annen ting som er viktig er duggpunktet ved påføring. Fra Jotun:

"Underlagets temperatur skal være min. +10ºC (Std.) (-5ºC i CC/WG) og minst 3ºC over luftens

duggpunkt. Temperatur og relativ fuktighet skal måles i nærheten av underlaget."

 

Hvis man får duggnedslag om natten kan fuktigheten reagere med uherdet epoxy og man kan få noe som heter karbamid- epoxyen ser matt/hvitaktig ut. Da må man ihverfall vaske og matte ned da carbamid hindrer feste får neste lag.

Det beste hadde jo vært å gjøre denne jobben innendørs, men andre har klart å gjøre jobben utendørs. Begynner man tidlig på dagen og det er god temperatur skal man kunne klare en del strøk på en dag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...