Jump to content

Ombygging av eksosavløp


Fjordutsikt

Recommended Posts

Nå har jeg laget et nytt eksosavløp på båten som skal monteres når jeg kommer hjem.

Til nå har eksosen gått ut under badeplattformen i kant med vannlinja noe som har forårsaket mye støy og eskosgris i hekken på båten.

Nå har jeg fått sveiset ei kasse som skal monteres inni båten under køya i aktercabin. Kassa skal trees inn fra utsiden slik at bare flensen er synlig under båten helt i bakkant (ca. 15 cm fra hekken) så monterer jeg den løse flensen på innsiden slik at bunnen på båten blir presset sammen mellom flensene - her har jeg tenkt å bruke masse sikaflex som tetningsmasse i mellom flensene og skroget. På toppen av kassa har jeg en 1" stuss som jeg skal koble på en "lufteslange" som jeg monterer gjennom skroget over vannlinja, dette for å hindre vakumeffekt i eksosen når motoren ikke går og mulig "pumping" av vann inn i turbo/motoren.

Jeg har tenkt at lufteslangen skal monteres på siden og ikke ut i hekken for å unngå mest mulig eksos ved badeplattform.

Jeg regner med at dette vil bli en suksess spesielt når det gjelder støy. :yesnod:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3408/Eksos1.JPG

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3408/Eksos2.jpg

Redigert av boolle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette blir nok ganske likt det jeg har på Stauden det, så det vil nok fungere og du vil få en godt merkbar reduksjon av støyen.... Jeg hører i allefall stor forkjell det gangene båten ruller så mye at eksosutslippene på min båt kommer i fri luft..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har et lignende prosjekt på gang. Har laget meg en eksosstøvel i rustfritt som skal monteres på akterspeilet. Denne vil lede eksosen ned i sjøen og en fjerne en masse støy. Jeg har laget den etter å ha lest denne artikkelen fra progressing.no

 

"HYDRO-VAC eksosstøvel fra Salisbury – den vitenskaplig løsningen på akterspeilmonterte eksospotter. Hydro-Vac er spesielt konstruert for å redusere motrykket ved lav hastighet og tomgang. I en akterspeilmontert eksosstøvel må jo eksosen presse til side vannsøylen fra vannlinjen og ned til pottens utløp når båten går tomgang eller lav fart. Dette danner ett relativt stort mottrykk, som er spesielt uheldig når motoren går på lav hastighet med lavt eksostrykk. For å løse dette problemet har man laget ett ekstra kammer med utløp til luft. Dette slipper ut overtrykket som dannes ved tomgang eller lav fart pga vannmotstanden i hovedkammeret. Ingen andre eksosstøvler har et slikt trykkreduksjonskammer. Når farten øker, vil vannivået på akterspeilet synke, slik at mottrykket synker. Samtidig vil vannstrømmen forbi eksosstøvlens utløp skape ett underrykk i eksospotten, som tømmer den for vann og drar med seg eksosen ut. "

 

Gleder meg som en unge til å få det montert, tror det kommer til å hjelpe masse da det kommer mye støy derifra...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå er det nye eksosavløpet montert.

Jeg har i tillegg montert en plate under som dekker mesteparten av utløpet og laget det slik at vannet blir presset unna hullet når jeg kjører med høyere hastighet, ref. bilde 001

På bilde 002 ser en "luftinga" fra eksosutløpet.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3408/eksosavloep_001.gif

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3408/eksosavloep_002.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg klarer ikke helt å forstå ut fra beskrivelsen hvor høy svanehalsen er før eksosen går ned i den nykonstruerte eksosboksen.

 

Jeg antar at du ikke får noen problemer med det nye eksossystemet i kraftig sjø aktenifra. Jeg har hørt om flere som har fått problemer med kraftige bølger som kommer aktenfra med denne type eksosmontering. Jeg tror Nimbus har forsket mye på dette. Legger ved et bilde som viser en av løsningene til Nimbus tatt på messa i Lillestrøm i år.

Bilde

Link to post
Share on other sites

I høy sjø aktenfra vil jo motoren være i gang og derigjennom trykk ut av eksosen. Turboen sitter på toppen av motoren høyt over vannlinja - Luftinga i avløpet er for å hindre vakumeffekt når båten ligger i havn og gynger.

 

Jeg har ikke undersøkt mulighetene du nevner og håper ikke det blir et problem. :smash:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...