Jump to content

Vann i giroljen - utenbords motor


dykkern

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en eldre (midten av 80-tallet) Mercury 70HK.

Jeg har fått vann i giroljen, og olje har også kommet ut ved propellfestet.

 

Er det noen som har tips til hvor ev pakning/simring som må byttes sitter?

Holder det å ta av propellen, eller må undervannshuset demonteres?

Link to post
Share on other sites

Du kan se deleliste hos Mercruiserparts.com

 

Ikke sikkert eg valgte rett motor nå da men du kan no bla litt rundt der..

 

Eller du kan surfe sjøl på www.mercruiserparts.com

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Gi oss serial nummeret på motoren og da kan vi fortelle det du trenger.

 

Har du erfaring med påhengs? Hvis ikke så kan det være lurt å kjøpe ei bok om din type motor i tillegg. I allefall skal det helt sikkert koste mye mindre enn et verksted.

 

Vann kommer inn i undervannshuset pga av vanligvis to ting. Enten i de fylling skruene hull eller gjennom dårlig eller ødelagt pakninger i undervannshuset. De symptomer du nevner, peker mot den siste.

Link to post
Share on other sites

Er du helt sikker på at det kommer ut olje ved propell akslingen ?? , kan være endel uforbrent olje ifra eksosen der nede , hvilken konsistens er det på det som renner av , hva lukter det ?? er det gir olje ??

 

Hvis det er lekkasje der nede kan du være så heldig at det er pakningene på påfylling skruen eller nivå skruen , men sjangsen er stor for at det er simringene ( 2stk ) på prop akselen ,HVIS du er heldig + litt nevenyttig kan du kansje pirke dem ut .

 

En annen mulighet er de 2 simringene som sitter under vannpumpa , her må undervannshuset taes av og simringene byttes , undervannshuset trenger da ikke å demonteres , men lagret under pumpehuset må shimses opp igen , ihvertfald kontroll måles ..

 

I værste fall må hele girhuset demonteres ..... hvis det er en saltvanns motor kan det bli et lite he**te :sad:

 

Lykke til

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar!

 

Jeg har dessverre ikke serienr tilgjengelig.

Jeg har verkstedhåndbok på motoren, og en del erfaring med å skru på påhengsmotorer.

 

Men jeg har aldri hatt ett sånt problem med undervannshuset tidligere

 

Væsken som renner ut ved akslingen, gjennom propellen, er utvannet girolje.

Motoren stod noen dager på land før jeg sjekket nærmere, og da var nesten all giroljen rent ut gjennom propellen..

 

Så da er det vel sansynligvis de to simringene som sitter på propellakslingen?

Link to post
Share on other sites

Så da er det vel sansynligvis de to simringene som sitter på propellakslingen?

Høres slik ut , er det noen skade på propell akslingen , har det kommet fiskesnøre eller liggnende rundt propellen ?? , tar kverken på tettningene veldig raskt .

 

80hk med serienr 1335465 > 5582561 bruker 2 stk 26-76868 (shaft 1.188" ,ytter dim 1.692" , tykkelse 0.250" )

80hk med serienr 5582562 > opp bruker 1 stk 26-76868 ( samme som over ) + 1 stk26-70081 ( shaft 1.188" ytterdim 1.754", tykkelse 0.350" ) .

 

Hentet ifra hovedkatalogen til Sierra .

 

Hvis du er heldig kan du vippe ut simringene med en skrutrekker , eller med er treskrue ( bor/stikk hull på flata på simringen først )som du drar forsiktig ut med ei tang .

 

Lykke til

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har en eldre (midten av 80-tallet) Mercury 70HK.

Jeg har fått vann i giroljen, og olje har også kommet ut ved propellfestet.

 

Er det noen som har tips til hvor ev pakning/simring som må byttes sitter?

Holder det å ta av propellen, eller må undervannshuset demonteres?

Jeg ville anbefale deg at du gjør det riktig med en gang.

Pakkningene er nå ca. 20 år gamle og de er til 99% ferdig med verden, fordi disse er av gummi og blir hart

I tillegg finnes det fjær i hver simmering som kan blitt øddelagt.

Hvis man trekker ut simmeringe med "skrutrekkermetoden" så kan hendes at man øddelegger lagerbæreren i tilleg.

Den er dyrt og koster sikkert det samme som en verksted som gjør jobben.

Det du bør gjøre er å bytte både simmeringene i lagerbæreren og disse som er plassert i nedere delen av vannpumpen.

På den måten kan du samtidlig sjekke om akslene ikke er skadet der simmeringene tetter på.

Ulempen er at man trenger en spesialverktøy til å løse den store mutteren som holder lagerbæreren

nederst (der propellakselen kommer ut.)

Hvis ikke du har verktøyet eller kan ikke det, så gi det borte i verkstedet.

Montasjen tar kjapt en time og kan ikke være dyrere enn nye girhjulene, som koster riktig når giret går uten ølje.

Viktig er også at man bruker trykk og vakuummåler til å sjekke tetthet etter montasjen.

Ellers blir det bare en reparasjon på lykke og fromme.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...