Jump to content

VHF-høyttaler


bjoern

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har kjøpt en seilbåt med VHF, men med høyttaler bare nede ved kartbordet. Derfor er det ofte

svært vanskelig å høre noe ute.  Imidlertid er båten også utstyrt med radio/CD-spiller med høyttalere

i cockpiten, og den enkleste løsningen ville være å kople VHFen til disse.  Spørsmålet er da: Kan jeg

gjøre dette uten videre?

 

Hilsen Bjørn

Link to post
Share on other sites

På min Shipmate 8300, står det helt klar spesifikasjon for hvordan høytaler og eventuelle tilleggshøytalere som kan brukes (Ohm). Sjekk i din egen manual. Tror uansett ikke at en slik høytaler kan koste allverden (disse er jo ikke laget for optimal gjengivelse av muiskk), sikkert best om du kjøper en ekstra. Så slipper du eventuelle problemer som kan oppstå om noen skulle skru på radioen samtidig med at VHF'en står på.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

..  Tror uansett ikke at en slik høytaler kan koste allverden (disse er jo ikke laget for optimal gjengivelse av muiskk), sikkert best om du kjøper en ekstra. Så slipper du eventuelle problemer som kan oppstå om noen skulle skru på radioen samtidig med at VHF'en står på.

 

Mvh. BEG

Dette er ikke primært et forsøk på å gjøre ting billigst mulig. Jeg kunne godt montere en ekstra høyttaler, men jeg tenkte

at hvis jeg kunne bruke dem som allerede sitter der, ville jeg slippe å lage nye hull i cockpiten, trekke nye ledninger etc.  

Så spørsmålet er egentlig om det oppstår problemer om VHF og radio står på samtidig og er koplet til samme høyttaler,

og om det i så fall finnes noen måte å løse disse på.

 

Hilsen Bjørn  

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har samma problem som Bjoern!

 

Har kjöpt en extra högtalare som jag skall montera i sittbrunn (vill ikke ha ut lydet

i Stereohögtalarna!)

 

Kan jag koppla dessa två VHF-högtalare med en 3-ställig kontakt, så

att jag har lyd nere i båten eller oppe i sittbrunn, eller både og!

 

eller går der bare med en 2-ställig kontakt antingen oppe eller nede?

 

tror att högtalarna er på  4 Ohm/ stk   o hur kopplar jag isåfall ?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nordialog i Tønsberg skal kaste 20 sett med utrangert Sony handsfree.  Her følger det med en høytaler med jackplugg og fot.

 

Noen som vil ha, kan jeg sende. Hvis det ikke blir for mange :-)

 

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei!

Kan noen hjelpe meg med koblingen til høytaleren til VHF radioen min? Selve radioen har en ledning som går ut på baksiden ( en svart med hvit stripe) og denne har en liten jack plugg i enden. Er dette høytalerkabelen? I så fall passer den ikke inn i den lille runde høytaleren som sitter montert. Kanskje dette er noe nytt som er montert en gang og ikke fullført.

 

Det er ingen symboler på baksiden av radioen som indikerer noe som helst, og det er ingen flere utganger enn strøm, signal og denne svart/hvite ledningen.

 

Er det noen som har noen mening om dette er jeg takknamlig for svar.

 

Halvor

Link to post
Share on other sites

Skal vi ha mulighet til å hjelpe deg, angi hvilken merke og modell.

<{POST_SNAPBACK}>

Det hjelper sikkert med et bilde også... men på generelt grunnlag kan man vel trekke følgende slutning: Dersom det er utgang for ekstern høyttaler, og at du allerede har lokalisert power og Antenneinngang. Så er det jo nærliggende å tro at den siste er til høyt... :wink:

Men som nyste skriver, derom du har merke og modellbetegnelse er det mye lettere å bli sikker..

 

1/2-geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Båten ligger litt langt vekk så jeg skal sjekke alt dette når jeg kommer meg dit. Tenkte kanskje at noen hadde sett denne jack pluggen før og hadde noen ideer. Er forresten ikke sikker på om denne ledningen sitter i et høytaleruttak fordi det står ingenting om det på baksiden av radioen.

 

Skal sjekke og kommer tilbake. Takk for svar så langt.

 

Halvor

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Løfter opp denne tråden.

Har kjøpt en Simrad RS87 på ebay-UK. Men esken var brudt da butikken hadde "lånt" høyttaleren (LS80). Har en ny på gang(eBay), men dette er en mindre type (LS60) og er på 4 ohm.

Ser i manualen at den som orginalt følger med (LS80) er 8ohms. Vil dette ha noen STOR betydning? Bør jeg investere i LS80? Koster hos Bilradioservice den nette sum av kr. 850,- Den jeg ser på ebay, ligger nå på 17£, dvs ca 200,- NoK.

simrad_ls60.jpg

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Har sent deg en IM.   :cheers:

 

Pjolter

Hadde liggende et par HT fra juva WT-tiden.

Med VHF-en under dekk, var det vanskelig å høre skikkelig.

Tok en slik høytaler (4 ohm) og plugget rett inn.

Funker brilliant.

Ligger en og venter på deg her Pjolter (hvis du ikke får tak i andre steder) :cool:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hadde liggende et par HT fra juva WT-tiden.

Med VHF-en under dekk, var det vanskelig å høre skikkelig.

Tok en slik høytaler (4 ohm) og plugget rett inn.

Funker brilliant.

Ligger en og venter på deg her Pjolter (hvis du ikke får tak i andre steder) :cool:

 

Hvem svarer du her Marwin :confused:

Noen som kan si om jeg event kan bruke 4 ohms høyttaler på RS87 som iflg brukermanualen skal ha 8 ohms høyttaler? Eventuelt hvorfor ikke?

Burde kanskje ha laget egen tråd om emnet.

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...