Jump to content

Noen som har prøvd Navioncs Navplanner


olle62

Recommended Posts

Jeg begynte å bruke NavPlanner nå i påsken. Fra tidligere har jeg i mange år benyttet PcPlannerNT. Så langt jeg kan se tilfredsstiller NavPlanner mine behov for et PC-basert planleggingsverktøy med det kartsystemet jeg også nå bruker ombord (Navionics Platinum).

 

Med NavPlanner går det greit å planlegge og lage veipunkter og ruter som overføres til kartbrikken ut fra den kartplotteren man benytter. I store trekk synes jeg fleksibiliteten til NavPlanner er god. En av de store forskjellene i forhold til PcPlannerNT er sannsynligvis måten de to programmene leser kartene. PcPlanner viser hurtig kartet fra minnebrikken. På dette området er NavPlanner noe senere. Navplanner er imidlertid atskillig raskere når det gjelder å gå fra en måleskala til en annen. Mens PcPlanner krever separat minnebrikke for lagring av ruter og veipunkter, tillater Navionics kartbrikken at rutene lagres på denne.

 

Hvorvidt ruter som lages i NavPlanner kan overføres til andre format enn de som benyttes av Navionics-kart, eksempelvis Garmin kartplottere eller andre, vet jeg ikke.

 

NavPlanner kan videre oppgraderes til PcPloter som tillater at PCen kan brukes som kartplotter forutsatt at en passiv GPS antenne er koblet til datamaskinen.

 

Informasjon om Navplanner finnes her, og informasjon om PcPlotter finnes her.

 

Når det gjelder oppgradering av Navionics-kart er det sikkert lurt å ta en telefon til din lokale forhandler for å høre om de har kartet i lager. Jeg har hørt rykter om at det er mange som oppgraderer kartene sine nå om dagene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...