Jump to content

Tåler en GPS flere NMEA-mottakere som last?


Nøtterøy

Recommended Posts

Hei

 

Jeg vet ikke hva som er rett, men jeg har en Garmin Plotter med ekstern GPS antenne. Denne har jeg og koblet til VHF radioen. Det fungerer OK. Jeg har og prøvd å koble VHF til NMEA ut fra plotteren. Det er også OK, og da svekker du i alle fall ikke signalet til plotteren.

 

Ragnar

Link to post
Share on other sites

Når en har en plotter med ekstern GPS, vil da GPS signalene svekkes ved at en kobler den til en radio il tillegg?

Nei, i hvert fall om du mener at f.eks. posisjonsangivelser blir mer unøyaktig. Enten virker det, eller så virker det ikke. Noen sendere tåler 2 mottakere, og andre tåler 3 før signalet blir så dårlig at sjekksummen i hver NMEA-setning blir feil. Og da vil ikke mottakeren bry seg om det som måtte komme av signal.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Min Garmin 128 fra forrige århundre klarer 3 mottakere på en god dag. Med bedre koblinger ville den kanskje klart flere. Jeg har bare stukket flere ledere inn i den samme kabelskoen og splittet signalet på den måten. Sikkert ikke den beste måten å gjøre det på. Jeg bruker bare to av mottakerene til daglig, så derfor har jeg ikke giddet å bry meg om å endre på det.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Selv om jeg liker å pusle med elektronikk så går jeg nå og da inn for å gjøre det enkelt framfor å gjøre det interessant og billig. Dessuten er ethvert påskudd for å kjøpe en morsom liten dings velkommen. Jeg bruker ikke kartplotter så ofte og har kun en liten sak som raskt kan demonteres. Den har to NMEA inn- og utganger, men de er til liten nytte for VHF og andre instrumenter når plotteren er pakket ned. Reserve-GPSen er en liten bærbar, men selv om den alltid er med på langtur så hender det den er glemt igjen hjemme. Dermed var det duket for et GPS-kjøp, og denne skal være enkel og helst ikke bruke mer strøm enn nødvendig.

 

Valget falt på en Hummingbird GPS-mottager, 16 kanaler med EGNOS. Det er en lav liten skive, ca 83mm i diameter og 35mm høy, som kan monteres på en antennefot eller skrus fast på dekk eller tak. Den har så vidt jeg kan se tre tilkoblinger: +12 V, -0, og NMEA ut. Har ikke fått testet den ennå, men i følge en meget spinkel monteringsanvisning kan den gjerne kobles til to NMEA-innganger. Det holder i lange baner for meg. Målet er at VHFen får posisjon selv når jeg ikke bruker plotter.

 

Rapport fra testing kommer når jeg får tid til å måle litt. Jeg er spent på starttid, strømforbruk og hva denne lille saken egentlig gir fra seg av NMEA-data.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...