Jump to content

Tåler en GPS flere NMEA-mottakere som last?

Nøtterøy

Recommended Posts

Når en har en plotter med ekstern GPS, vil da GPS signalene svekkes ved at en kobler den til en radio il tillegg?

Nei, i hvert fall om du mener at f.eks. posisjonsangivelser blir mer unøyaktig. Enten virker det, eller så virker det ikke. Noen sendere tåler 2 mottakere, og andre tåler 3 før signalet blir så dårlig at sjekksummen i hver NMEA-setning blir feil. Og da vil ikke mottakeren bry seg om det som måtte komme av signal.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Min Garmin 128 fra forrige århundre klarer 3 mottakere på en god dag. Med bedre koblinger ville den kanskje klart flere. Jeg har bare stukket flere ledere inn i den samme kabelskoen og splittet signalet på den måten. Sikkert ikke den beste måten å gjøre det på. Jeg bruker bare to av mottakerene til daglig, så derfor har jeg ikke giddet å bry meg om å endre på det.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

• 2 uker senere...

Selv om jeg liker å pusle med elektronikk så går jeg nå og da inn for å gjøre det enkelt framfor å gjøre det interessant og billig. Dessuten er ethvert påskudd for å kjøpe en morsom liten dings velkommen. Jeg bruker ikke kartplotter så ofte og har kun en liten sak som raskt kan demonteres. Den har to NMEA inn- og utganger, men de er til liten nytte for VHF og andre instrumenter når plotteren er pakket ned. Reserve-GPSen er en liten bærbar, men selv om den alltid er med på langtur så hender det den er glemt igjen hjemme. Dermed var det duket for et GPS-kjøp, og denne skal være enkel og helst ikke bruke mer strøm enn nødvendig.

Valget falt på en Hummingbird GPS-mottager, 16 kanaler med EGNOS. Det er en lav liten skive, ca 83mm i diameter og 35mm høy, som kan monteres på en antennefot eller skrus fast på dekk eller tak. Den har så vidt jeg kan se tre tilkoblinger: +12 V, -0, og NMEA ut. Har ikke fått testet den ennå, men i følge en meget spinkel monteringsanvisning kan den gjerne kobles til to NMEA-innganger. Det holder i lange baner for meg. Målet er at VHFen får posisjon selv når jeg ikke bruker plotter.

Rapport fra testing kommer når jeg får tid til å måle litt. Jeg er spent på starttid, strømforbruk og hva denne lille saken egentlig gir fra seg av NMEA-data.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...