Jump to content

Konvertere Seriell (RS232) til USB kabel for Garmin GPS?


Bryant

Recommended Posts

Har nettopp sett litt på muligheten til å få min Garmin Gpsmap 172C til å kommunisere med min laptop PC. Jeg ser i manualen at Garmin benytter kommunikasjon basert på RS 232 og NMEA protokoll. 172C har 18 pins plugg og mulighet for å koble til eksterne enheter og har to sett NMEA out/in kabler for com1 og com2. På garmins support fant jeg en bruksanvisning om hvordan man kan lage en kabel og koble GPS til PC ved å bruke en seriellkabel.

 

Men min laptop er bare utstyrt med USB porter og ikke seriellport. Er det noen som vet om det går å lage en USB kabel på samme måte som for en RS232 på bildet nedenfor? Det er jo relativt enkle koblinger når datakommunikasjonen krever bare tre ledninger. Eller må jeg skaffe meg en eldre PC med seriell inngang? Noen som vet om det kan kjøpes seriellport som tilbehør til en Toshiba laptop? Jeg finner det ihvertfall ikke. Hvis jeg klarer å omforme RS232 til USB så må vel kartprogrammet ha en USB-driver, og det er vel ikke sikkert at det virker med slik hjemmelaget løsning? Kanskje noen her har erfaring?

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Takker for fin tegning om overgang til seriell... siden jeg trenger det til AIS boksen jeg har bestillt opg som har seriell port.. Når det gjelder det du spør om så finnes det i allefall overganger fra seriell til USB i handelen... slik at du kan gå veien om seriell først og videre til USB.... men det er vel mulig å futte kabelen fra en USB og koble direkte på 18 pins kontakten.... slik du viser... om en kjenner til dette for USB da..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Comes with the Hi-Speed COM Tools and drivers which enable users to re-map legacy baud rates to higher speeds such as 230.4, 460.8, or 921.6 Kbps.

Går iallefall ørten ganger raskere enn Garminen kan spytte ut data.

Da er det jo greit da. Men at usb skal være noe dårligere enn løsningen med PCMCIA-kort har jeg mine sterke tvil om.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Jeg tror pcmcia er det samme som cardbus. Ser helt identisk ut som pcmcia nettverkskortet mitt. Fant også dette rs-232 adapteret på komplett for 395,-

 

Bilde

Dette var et spennede sak... jeg har nettverksinngang på plotteren min, lurer på om jeg kan gå direkte fra denne RS232 saken og rett inn via nettverksinngangen... det er en vanlig nettverksport LAN?? jeg har... må forske litt mere her... :cheers:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tror pcmcia er det samme som cardbus. Ser helt identisk ut som pcmcia nettverkskortet mitt.

Det er ikke HELT samme standarden. Cardbus er etterfølgeren etter PCMCIA. Har PCen støtte for Cardbus så kan både Cardbus og PCMCIA kort benyttes men har PCen PCMCIA kan du IKKE bruke Cardbus kort.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er en RJ45 - LAN inngang, men jeg tror ikke den vil fungere som ett nettverksadapter. Og jeg tviler på at plotteren din kommuniserer med andre enheter i NMEA protokoll via nettverksutgangen. Jeg vet fint lite om dette men det virker som om det er seriell kommunikasjon mellom slike enheter. Hvis du mangler nettverksinngang på din laptop PC så finnes det ett eget PCMCIA kort for dette - se denne linken for 10/100 ethernet adapter.

 

Tilbake til dette RS232 adapteret så sakset jeg litt info fra produsenten:

 

CB-RS 232 with built in fastest UART, offering data rates up to 15Mbps and 128-byte deep transmitter and receiver FIFOs. It provides an extra RS232 COM Port for notebook computers.

Features :

 

Bus: 32-bit CardBus Type II

Single 16C950 high performance UART channel

UART fully compatible with 16C550 type devices

Baud rates up to 15Mbps in asynchronous mode and 60Mbps in external 1 x clock mode

128 - byte deep FIFO per transmitter and receiver

Automated in-band flow control using programmable Xon/Xoff in both directions

Automated out-of-band flow control using CTS#RTS# and/or DSR#/DTR#

 

 

Specification:

OS Supports :

Windows 98/98SE/ME/2000/XP

Package Content :-

 

Manaual

CD Drivers

RJ 45 to 9 pins mail RS 232 cable

Link to post
Share on other sites

Om du benytter pcmcia/cardbus-kort i pc eller om du satser på USB til RS232 konvertering, så betyr ikke dette noe for hastigheten på overføringen. Kilden er jo rs232 uansett. Det viktigste er å unngå konverteringen til usb. Jeg har sett mye trøbbel med disse usb til rs232 boksene. Skygg unna!

mvh john øivind

Link to post
Share on other sites

Det er ikke HELT samme standarden. Cardbus er etterfølgeren etter PCMCIA. Har PCen støtte for Cardbus så kan både Cardbus og PCMCIA kort benyttes men har PCen PCMCIA kan du IKKE bruke Cardbus kort.

 

Takk for oppklaringen. Jeg var litt forvirret om begrepene her. De gamle PCMCIA 16bits ISA standard 5 volts kort ble erstattet i 1995 med Cardbus 32 bits PCI standard 3.3 volt kort. Pc`er fra 97 og senere har derfor som regel inngang for cardbus. Man vil finne at alle laptop med Pentium MMX eller senere har cardbus innganger.

Link to post
Share on other sites

Om du benytter pcmcia/cardbus-kort i pc eller om du satser på USB til RS232 konvertering, så betyr ikke dette noe for hastigheten på overføringen. Kilden er jo rs232 uansett. Det viktigste er å unngå konverteringen til usb. Jeg har sett mye trøbbel med disse usb til rs232 boksene. Skygg unna!

Hvilket betyr at jeg må skaffe meg en laptop PC med seriellport? Jeg får se litt på dette. Vet for lite om dette her. Vet heller ikke hvordan jeg skulle få usb-porten til å fungere som en com port. Får forske litt videre...

 

 

Eller kjøpe denne usb gps mottakeren til 695,- og blåse i hele Garmin/PC koblingen.

 

Bilde

Redigert av Anesthesis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en slik USB -> Serial converter fra Komplett. Med den installert dukker det opp en Com-port på maskina, og det ser ut til å fungere med noen programmer , men fikk det ikke til da jeg forsøkte imot OziExplorer sist.

 

Hva slags program er det du skal bruke da Anesthesis?

 

Forresten en uting at de fjerner serieporten på bærbare pcer - fortsatt mange ting som styres vha RS232 , og der det ikke egner seg å bruke USB-Seriell converter.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg var litt forvirret om begrepene her.

Det kan ikke bli enklere.

Du setter inn kortet i maskina.

Kjører CD'en som følger med.

Nå har du en ny icon på desktop som heter Hi-speed comms.

Klikk på den og sett den porten du trenger, de parametre du trenger og den hastigheten du vil ha.

Kobl til Garminen.

 

Dette kortet kommer med en, to eller fire porter.

Og, den kan konfigureres som enten RS232 eller RS485 dersom du skulle dumpe borti utstyr som kjører standard NMEA.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Eller denne til 392,-

Den var jo svinebillig. Ser at den har 12 kanaler mot Haicoms 20 kanaler. Har ikke peiling på om det utgjør noen forskjell men jeg ser at databutikken også har en globalsat gps mottaker med 20 kanaler til 528,-

 

Til sammenlikning så koster et socket i/o rs232 cardbusadapter koster jo nesten 1000,- hos cshop.

 

Tror jeg dropper garmin/pc-kabelprosjektet og kjøper en slik gpsmottaker fra databutikken.com. Vanntett og med magnetfeste til bare 528,-. Fine greier til båt!

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...