Jump to content

Effektivt middel for vårvasken, tips?


sap_2000

Recommended Posts

Hei!

 

Har en båt som har ligget ute i vinter og blitt ekstremt skitten på gelcoaten.

Har tidligere ikke vært fornøyd med div. middler jeg har prøvd uten å måtte gni meg ihjel :nonod:

 

Noen som har tips om et fint 'lurium' middel som virkelig tar inngrodd skitt?

Båten skal selvfølgelig poleres etterpå.

 

God vår :smiley:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg kan anbefale Hempel Yacht Cleaner og Hempel Gelcoat Cleaner. Brukte disse i år og de fungerte mye bedre enn Jotuns produkter som jeg har brukt tidligere.

 

Hempel Yacht Cleaner fikk bra kritikk i en test gjort av Praktiskt Båtägande fra mars 2006.

 

Terje N.

Link to post
Share on other sites

Når jeg tidligere gjorde ren vår plast båt før sesongen, brukte jeg noe som heter Hugo`s ( mener det var det den het). Vil anbefale deg å prøve det. Var ikke dyrt og meget effektivt.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hørt om alle båteieres to venner, Zalo og Jiff? Zalo tar det meste, og Jiff som er svakt rubbende tar resten. Min filosofi er at annerkjente produkter for hjemmet funker like bra i båt, - til en brøkdel av prisen for de spesielle produktene som har "båt" i navnet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Enig med Lars H. Husk dessuten at leverandører som leverer saker til " proffe brukere" som f.eks FK butikken, har slike saker på mer hensiktsmessige kanner.

JIF på 2l kanner, Klorin på 4l kanner osv osv.

FK butikken ( Felleskjøpet ) er åpen for alle. De har forresten også skikkelig peiling på Kunstgjødsel, kalk, gressklippere, trillebårer og alt det andre man trenger til hagen nå i den lyse årstid. Langt, langt bedre enn f.eks Plantasjen og ditto overprisede nullkompetansebutikker.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Etter anbefaling her på baatplassen gikk jeg løs på mitt tildels gulnede plastskrog, som i tillegg hadde mye grønske og skitt langs vannlinja, med Owatrol terrasserens. Lot det sitte på i 15-20 min. før jeg skrubbet gelcoaten lett. Resultatet var frapperende og tiltrakk seg naboenes overraskede blikk. :eek: Nå er skutesidene kritt hvite. Det eneste jeg lurer på, er om de samtidig ble lovlig matte. Ga dem et par raske lag med voks uten at det syntes å lokke fram så mye glans. Men jeg la ikke mye tid og arbeid i poleringa.

 

Det er oxalsyre i terrasserensen, det samme, tror jeg, som i Hempel gelcoat rens.

 

Ellers har også jeg hatt mye glede av zaloen så langt i vårpussen.

 

Arniff

Link to post
Share on other sites

Etter anbefaling her på baatplassen gikk jeg løs på mitt tildels gulnede plastskrog, som i tillegg hadde mye grønske og skitt langs vannlinja, med Owatrol terrasserens. Lot det sitte på i 15-20 min.

Har brukt Owatrol D-rens, eller Deck rens i mange år, men har tatt det på, gnidd lett med liten svamp og skylt av nesten umiddelbart. Aldri latt det sitte på mer enn kanskje et minutt eller så - sterke saker og svir på hendene så bør bruke hansker. Skyller og vasker godt etterpå, polerer og vokser og det som var gult, spesielt i vannlinje, er igjen like hvitt og blankt som da båten var ny! :yesnod:

 

Har ditt skrog vært gulnet lenge? Hvor gammel er båten? Hvordan har den blitt vedlikeholdt i skroget tidligere? Osv. osv. Må du på med rubbing og kraftig maskin for deretter polering og voksing? Må du kanskje gå over med veldig fint vannslipepapir for å få frem frisk gelcoat? Det blir mange spørsmål og få svar, men jeg synes det er veldig vanskelig å gi helt konkrete råd på basis av egen erfaring uten å vite mer, aller helst se i tillegg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

FK butikken, har slike saker på mer hensiktsmessige kanner. . . . FK butikken ( Felleskjøpet ) er åpen for alle. De har forresten også skikkelig peiling på Kunstgjødsel, kalk. . . . .

De har vanligvis også god pris på kvalitets motorolje. Og for de med hund, - utmerket tørrfor (Labb), og mye billigere enn i dyrebutikken.

Etter anbefaling her på baatplassen gikk jeg løs på mitt tildels gulnede plastskrog, som i tillegg hadde mye grønske og skitt langs vannlinja, med Owatrol terrasserens. Lot det sitte på i 15-20 min. før jeg skrubbet gelcoaten lett. Resultatet var frapperende og tiltrakk seg naboenes overraskede blikk. :eek: Nå er skutesidene kritt hvite. . . . . Det er oxalsyre i terrasserensen, det samme, tror jeg, som i Hempel gelcoat rens.

Er det bare et gult felt i vannlinjen, bruker jeg saltsyre, meget effektivt og billig. Som antydet ovenfor, er det syren som fjerner det gule. Saltsyre kjøpes i vanlig jernvarebutikk i 30% flasker som tynnes ut til 10%. Men OBS, forsiktig med hudkontakt og øyne. Bruk vernebriller, og spyl godt etterpå.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Hørt om alle båteieres to venner, Zalo og Jiff? Zalo tar det meste, og Jiff som er svakt rubbende tar resten. Min filosofi er at annerkjente produkter for hjemmet funker like bra i båt, - til en brøkdel av prisen for de spesielle produktene som har "båt" i navnet.

Lars H.

Hørt fra en i havna som hadde vært på noe kurs/seminar om båt . ZALO gjør a plasten gulner . Men dette var bare noe jeg hørte .

Autosol og hardglans , da blir den rein blank og fin , er min måte og mange med meg . Da holder den seg lenge uten for mye greier , hardglansen gjør at du bare kan tørke av med fuktig fille svarte renner og det meste andre som kommer på .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Zalo på Trudelutt i 19 år nå, og skroget er fremdeles hvitt, ikke gult! Det du imidlertid ikke skal bruke er basiske (som inneholder lut) vaskemidler, som enkelte gulvvaskemidler inneholder. Handy og Ajax tror jeg kommer i den kategorien. Lut gjør gelcoat gul over tid.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som sagt bare noe jeg hørte en hadde hørt ,Jiff er vel ikke det helt store det heller vel . Prøv litt Jiff på ei blank messingplate ellerno , da ser du hva den gjør . Trudde du var på kommer's alt jeg Lars .H ?

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Da vi overtok vår Sandvik 945 var båten skikkelig møkkete - gelcoaten var hverken hvit eller snekkegul (offwhite) den vær nærmest lys grågønnbeige - så gode råd var dyre - forsøkte de fleste husholdnigsremedier samt såkalte remedier for båt, men det fungerte ikke godt nok.

 

Snakket så med noen som hadde opplevet det samme med en campingvogn og ble anbefalt følgende middel:

 

Reginol's Vannbasert avfetting Imido Exstra

 

dette gjorde susen, blandet dette ut i en bøtte med vann i henhold til bruksanvisningen og vasket i vei med svamp og spylte av med rent vann. Det er viktig at dette middelet ikke får tørke før skylling. Møkka rant av og båten fikk tilbake sin opprinnelig farge. Etterpå vokset og blankpolerte vi i 2 strøk. (Bruker Jotun's voks på boks)

 

Båten ble ikke til å kjenne igjen - til og med den tidligere eieren lurte på om vi hadde "lakket" om båten.

 

Dette er linken til Reginol og les mer under kjemiprodukter.

 

Lykke til

 

Fru Charente

Redigert av Charente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Zalo på Trudelutt i 19 år nå, og skroget er fremdeles hvitt, ikke gult! Det du imidlertid ikke skal bruke er basiske (som inneholder lut) vaskemidler, som enkelte gulvvaskemidler inneholder. Handy og Ajax tror jeg kommer i den kategorien. Lut gjør gelcoat gul over tid.

 

Lars H.

Som hundemann, Lars, vet du kanskje dette... I "gamle" dager vasket man hvite hunder i Timotei shampoo, den var skikkelig grønn, og holdt den hvite pelsen kritthvit.

Nå til dags er Timotei for lengst borte, og mange eiere av hvite hunder tar en runde med Zalo dersom pelsen er misfarget. Det påstås å være noe i grønnfargen som gjør det hvite hvitt igjen. vet ikke hvor vitenskapelig det er, men det virker!

 

Så derfor tror jeg på Lars her, jeg.

a'mor

Link to post
Share on other sites

Så derfor tror jeg på Lars her, jeg.

a'mor

Klart du kan tru på Lars , men mange vaskemidler som folk bruker idag ødelegger båten . Du ser det kansje ikke med en gang men, samme som vanlig Jiff ikke bra for båten . Men båten blir fin og rein da . Har landligg et par dager nå , mange har spurt hva jeg har polert med , ikkeno enda sier jeg kun Autosol . Det er også en pasta som sliper og er ikke bra å bruke mye , men gullande reint å blankt blir det da . Trur det er veldig viktig og huske å wokse med vanlig woks eller hardglans , slik at du får på det beskyttende middel før bruk...................

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Min båt er vanlig vintermøkkete, litt gammal salt, noe ekstra skitt ved vannlinje. Gikk til innkjøp av Biltemas Boatcleanere, en på spruteflaske som skal ta vanskelig møkk, og som ikke skal være lenge på flatene, og en Boatcleaner på flaske som skal brukes på samme måte som en polish. Ingen av produktene gjør jobben utover at det blir vanlig rent. Det måtte gnikkes og gnukkes for å bli kvitt gjenstridig skitt.

 

Jeg kjøpte også en Boatshampoo til bruk med høytrykken, og Biltemas Båtvoks på boks. Boatshampoo var jo meget grei å påføre, lot det sitte på noen minutter og gikk på med høytrykk. Det ble gullende rent, bortsett fra de samme gjenstridige områder.

 

Så over til Boatcleaneren som skal brukes som en polish, et område med denne og et område med Båtvoksen. Begge tok gjenstridig skitt, området med Båtvoks ble desidert det blankeste, og skal holde i mange måneder i følge Biltema. Da kutter i hvert fall jeg ut hele cleaner-opplegget og holder meg til Boatshampoo og Båtvoks. Det blir rent og det blir blankt. Skikkelig fastgrodd skitt må uansett gnukkes vekk.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

[...] med Owatrol terrasserens. Lot det sitte på i 15-20 min. før jeg skrubbet gelcoaten lett. Resultatet var frapperende og tiltrakk seg naboenes overraskede blikk.

Et enkelt lite råd er å aldri la slike vaskemidler få virke over tid. Dette er ikke det samme som å la klær ligge i bløt i relativt mild såpe. :nono: Prøv heller med varmere vann enn å la såpen virke over tid. Å etse bort et lag med misfarvet overflate er mulig, men det er en langt mindre kontrollert prosess enn å slipe det bort.
Link to post
Share on other sites

Et enkelt lite råd er å aldri la slike vaskemidler få virke over tid. ... Å etse bort et lag med misfarvet overflate er mulig, men det er en langt mindre kontrollert prosess enn å slipe det bort.

OK, jeg forstår nok at jeg kanskje har vært litt for tøff mot gelcoaten ved å la terasserensen sitte på så lenge som 10-15 minutter. Men i den andre tråden her på baatplassen der jeg plukket opp idéen, ble nettopp oxalsyre framholdt som mer skånsom enn f.eks. saltsyre og dessuten å foretrekke framfor sterke, mekaniske pussemidler. Jeg mener å huske at 10-15 minutter var nevnt utenpå kanna, men terrassebord og gelcoat er jo to forskjellige ting.

 

Arniff

Link to post
Share on other sites

Som hundemann, Lars, vet du kanskje dette... I "gamle" dager vasket man hvite hunder i Timotei shampoo, den var skikkelig grønn, og holdt den hvite pelsen kritthvit.

Har aldri brukt Timotei på hund, men så har jeg aldri hatt hvit hund heller. Den forrige var svart og den jeg har nå er brun. Hva anbefaler du for brun Labrador? Ellers ble jeg meget skuffet da Timotei forsvant, - den var ypperlig på mine egne mørke krøller (som ikke ble hvite, det er først nå, - mange år senere at det har skjedd!). Men shampoen til dyret, "Bio-Grom Protein Lanolin conditioning Shampå" gir bra spenst til krøllene mine.

mange vaskemidler som folk bruker idag ødelegger båten . Du ser det kansje ikke med en gang men, samme som vanlig Jiff ikke bra for båten .

Gelcoaten tåler myyyye, også Jiff dersom en ikke overdriver. Jeg vil påstå at det hvite skroget på Trudelutt er skinnende blankt, og det etter 20 år med Zalo og Jiff!

Et enkelt lite råd er å aldri la slike vaskemidler få virke over tid. Dette er ikke det samme som å la klær ligge i bløt i relativt mild såpe.

Både enig og ikke enig, alle vaskemidler trenger en viss tid på å virke. Når jeg bruker Zalovann og svamp lar jeg det alltid være på båten 5min (uten at det får tørke inn) før jeg gnir over igjen og spyler bort. Og jeg merker en betydelig forbedring i effekten enn om jeg bare spylte av med en gang. Men dersom jeg bruker 10% saltsyre i vannlinjen, spyler jeg det bort så snart virkningen er der, 2 - 3 min.

Jeg tror du kan ta det der helt med ro. Gelcoaten din tåler adskillig mer av kjemikalier enn terrassen din gjør.

Helt enig, den tåler myyye!

 

Lars H.

(nettopp hjemkommet ettet en herlig helgetur i båten, den første i år)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...