Jump to content

Effektivt middel for vårvasken, tips?

sap_2000

Recommended Posts

OK, jeg forstår nok at jeg kanskje har vært litt for tøff mot gelcoaten ved å la terasserensen sitte på så lenge som 10-15 minutter. Men i den andre tråden her på baatplassen der jeg plukket opp idéen, ble nettopp oxalsyre framholdt som mer skånsom enn f.eks. saltsyre og dessuten å foretrekke framfor sterke, mekaniske pussemidler. Jeg mener å huske at 10-15 minutter var nevnt utenpå kanna, men terrassebord og gelcoat er jo to forskjellige ting.

Oxalsyra i terasserensen er ok for gelcoaten. Fanteriet er såpa/tensidet som også finnes i terasserensen. Dersom denne tørker på fargede flater, blekner fargene. Kan hende det matter hvit gelcoat, uten at jeg vet det. Så en god forsiktighetsregel er å skylle godt etter en 3-5 minutter. Dette gjelder alle såper. Ikke la dem tørke. Så vasking i sol er dårlig. Regnvær er fint til sånt.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Takker for svar allesammen!

Jeg gikk til innkjøp av Maritim's båtvask, Hempel Yachtcleaner og Hugo's.

Hadde ikke stor suksess Yachtcleanerene. Satt masse skit igjen selv med 1:5 blanding, varmt vann og masse, masse gnikking.. :sad:

Prøvde så Hugo's og all skitten forsvant som dugg for solen :smiley: Ikke måtte det mye gnikking til heller... Hugo's inneholder slipemiddler, men virker snillere mot gelcoat enn JIF'en gjør.

Hugos får ternikast 6 av meg :yesnod:

Nå står poleringen for tur...

Mvh. SAP

Hei

Jeg har gode erfaringer med Jotun Pingo.

Samma her :smiley:

Var innom fargehandelen ifjor får å kjøpe vaskemiddel til teakdørk og da ble jeg anbefalt Pingo Husvask ,som viste seg å fungere utmerket til vask av både teaken og resten av båten :smiley: samt ut og innvendige husveger ,terrase, belegningsstein ,kjøkkengulv osv ....

Nesten like anvenlig som Zalo og Jiff :wink:

NB:Pingo husvask er uten Fosfat og må IKKE forveksles med Pingo Kraftvask

mvh

sveno

Hugo's inneholder slipemiddler, men virker snillere mot gelcoat enn JIF'en gjør.

Ja, begge inneholder slipemidler, men er det noen som vet hvilke av de produktene som har "grovest" og eller "skarpest" korn"? Og hva består slipemidlet av: sand, metall. . . . osv. Og jeg mener ikke synsing ut fra hvordan resultatet på hvit gelcoat, mørk gelcoat, blankpolert messingplate, glass osv er.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

..........................

Så over til Boatcleaneren som skal brukes som en polish, et område med denne og et område med Båtvoksen. Begge tok gjenstridig skitt, området med Båtvoks ble desidert det blankeste, og skal holde i mange måneder i følge Biltema. Da kutter i hvert fall jeg ut hele cleaner-opplegget og holder meg til Boatshampoo og Båtvoks. Det blir rent og det blir blankt. Skikkelig fastgrodd skitt må uansett gnukkes vekk.

mvh

M.

Har gjort vasken, polering og voksing i helgen.

Først en runde med høtrykk uten kjemikalier for å få av løs møkk. Deretter Biltema Båtshampoo 1:10 i varmt vann i bøtta. Påførte med filla, lot stå på noe minutter. Skrubba med (myk kost). Gryteskrubb på de mest møkkete partiene. Til slutt en runde med høtrykk. Ble over all forventning bra. Og kun kr 29,- i vaskemiddel for min Fjord Weekender.

For rubbing og voksing bruker jeg MaxWax Acrylpasta (med poleringsmaskin der den kommer til) og oppå det MaxWax Hardglans. Det blir fantastiks bra. Det 32 år gamle og ikke omlakkerte skroget skinner som et speil. Ikke fullt så mye glans i overbygget, falmingen har gått lenger der. Men, om jeg hadde hatt ork og krefter og tid og kjørt en dobbeltrunde med rubbing/MaxWax Acrylpasta ville også overbygget vært skikkelig speil.

Når du hopper over polish/rubbing og går rett på voksen blir det kanskje like blankt på kort sikt. Men du får ikke med effekten av å "dra opp" fargen i gelcoaten. Trur derfor at det blir raskere matt og "falmet" enn om du hadde tatt hele programmet...........

evenR4u

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

• 3 år senere...

God påske ønskes alle på båtplassen.no

Var nedom båten i dag og klarte ikke la vær å vaske litt. Brukte Turtle sin supervask og alle renningene fra vinteren forsvant som dugg for solen.

Pleier normalt å bruke det til vedlikeholdsvask utover sommeren, men supervask overasket positevt på rengjøring etter vinterens påkjenninger også. Båten ligger ute hele året noe som var lett å se før vask. Lykke til.

Tror på ingen måte at dette erstatter våren polering og vedlikehold, men du verden så kjekt det var å skue en rein og blank båt igjen.

Det blir skikkelig vask og polering en gang i mai tenker jeg, da jeg desverre er opptatt det meste av april og regner med lite tid til båtliv og båt puss denne måneden.

Men inntil da skinner den som følge av Turtle sin supervask.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Vasket skroget båten min i dag. Brukte først et vanlig vaskemiddel for båt som heter "båtvask" + høyttrykkspyler. Deretter bruker jeg "rubbing" for å fjerne gummimerker. Rubbingen tok absolutt alt av urenheter! Må selvfølgelig polere etter du har brukt rubbing :smiley: Alle produktene fra Maritim :smiley:

Magnus - Rammet av 3 fots syken som 10'åring!

Hei Lars H

Jeg har hørt at de fleste bruker "pimpstein" som slipemiddel. Effekten av pasta med pimpstein bestemmes av hvor grove kornene er i utgangspunktet.

Hugo`s er et godt eksempel. Gnir du en stund opphører effekten fordi Pimpsteinenkornene blir så små at det blir til pulver.

polish-produkter har samme effekt, det er derfor man kan polere til glatt flate.

Om dette er korrekt for alle vet jeg ikke men er ganske sikker på hugo!

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...