Jump to content

Manuell ankervinsj


Allan E

Recommended Posts

Hvordan bruker dere manuell ankervinsj? Er det kun for å løsne ankeret fra bunnen eller bruker dere den hele veien? Det må jo gå seint å jekke opp ankeret, men det er vel en grei konejobb.

Jeg har en elektrisk som jeg vurderer å montere som manuell da el.motor skal monteres under dekk. Har ikke lyst til å montere den da jeg tror mpotoren kolliderer med innredningen.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg har erfaring med ankring utan vinsj, med manuell vinsj og med elektrisk vinsj.

Det er sjølvsagt eit spørsmål om kor mykje du skal ankra, kor stor båt og kor stort anker du har.

 

Min erfaring er at eit tikilos anker med 25 m kjetting kan ein få opp utan vinsj. Då er eg ikkje gamal og van med kroppsarbeid. Dette er under gode tilhøve, og med ein til å kjøyra båten opp i vinden.

 

Manuell vinsj tek svært lang tid. I røynda blir det ofte til at ein ikkje bruker den anna enn i byrjinga og på slutten. Dersom det er litt vind/straum må ein vera to. Ein til å kjøyra båten mot vinden/straumen.

 

Eg er ikkje i tvil. Monter den elektriske vinsjen. Då blir det meir ankring, betre ankring (du orkar å ankra oppatt ved dårleg hold) og dette er eit moment ved event. sal av båten. Det er òg noko med kva ein alt har.

 

Håper dette var klargjerande.

 

Lykke til, og husk tjukke kablar. Tilstreb å få kjettingen til å vera sjølvstuande i kassen. F

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

I min båt er det ankerline og rå muskelkraft som gjelder. Sitter ankeret fast, kjører jeg det av. Har også benyttet vinsjene til skjøtene. Det funger faktisk helt greit. Men kun for å løsne ankeret.

 

PS

Gladiator:

Når skal du sjøsette ......og....er du spent på om belgen er tett :diving:

Link to post
Share on other sites

Når skal du sjøsette ......og....er du spent på om belgen er tett :diving:

Den er tett som ei potte regner jeg med. Dykkermaska vet jeg ikke hvor ligger. Hva med deg?

Vi har ikke slurvet så det gikk nok bra.

 

Da bør jeg satse på en vinsj som har el. motoren over dekk.

Det er en Lofrans som jeg har tror jeg. Men det er jo også en mulighet å montere den bak i båten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Min erfaring er at eit tikilos anker med 25 m kjetting kan ein få opp utan vinsj. Då er eg ikkje gamal og van med kroppsarbeid. Dette er under gode tilhøve, og med ein til å kjøyra båten opp i vinden.

25 meter kjetting sier du? Lengden på kjettingen er i seg selv ikke interessant. Når du snakker om at du har noen til å kjøre båten opp i vinden tolker jeg det som at en del av kjettingen ligger langs bunnen. Min erfaring er at ankringsdybden er det som teller. Når ankeret henger fritt må du heise opp x antall meter kjetting + vekten av ankeret. Kjetting er tungt, så min grense ved manuell haling går ved 10-12 meter. Blir det dypere bruker jeg den manuelle vinsjen, men hvis mulig er det både enklere og raskere å hale manuelt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...