Jump to content

Hvordan feste 6 kg brannslokningsapparat horisontalt?


nordan family 27

Recommended Posts

jeg skal feste mitt 6 kg brannslokningsapparat horisontalt. Visstnok skal dette være best oppbevaring i forhold til levetid og funsksjonalitet, men jeg gjør dette av hensyn til plassen - det er den eneste måten jeg får plassert det lett tilgjengelig, uten at det er for mye i veien.

 

Apparatet har ikke noen monteringsbøyler - kun en krok. Og monteringsbøyler er tydeligvis ikke å oppdrive enkeltvis. Så har fundererjeg på hvordan dette skal skje. Jeg ser for meg å feste det med to brede reimer/belter i borrelås, der jeg bolter reimene fast i treskottet, og fester apparatet horisontalt i disse reimene. Reimene kan da løses enkelte dersom de er i borrelås.

 

Så er spørsmålene - er det noen som har gjort noe lignende på en bedre måte? Og hvor får jeg kjøpt slike belter/reimer i borrelås? har vært innom flere byggvare/jernvare/bilbutikker, men de har kun strammebånd med en form for lås. Og lås er jo ugreit dersom det brenenr og apparatet skal løsnes raskt.

 

Noe erfaringer/råd/synspunkter/bedre forslag?

Link to post
Share on other sites

sy-butikker kan kanskje hende - får prøve der i ettermiddag. tror jeg stikker innom Bogerud tekstil eller lignende som jeg mener er på det lokale kjøpesenteret.

 

takrenne-holdere - har vært inne på dette (antagelig litt små) eller noe som ligner til oppheng i garasjen, men tror at det vil skli frem og tilbake med mindre jeg monterer noe som hindrer dette i tillegg. Det skal være lett å få apparatet løst igjen, og jeg står derfor igjen med borrelås-reimer som raskt kan rives løs. Mulig fantasien min er for dårlig tilå komme opp med den geniale måten å gjøre dette på...

Link to post
Share on other sites

Takdingsene er i hverfall i to dimmensjoner. Du kan vikle på gummi eller lime på noe gummi, så vil det bli friksjon nok. I tillegg kan borrelås brukes. Alternatvi et spennbånd (jfr. tilhengere eller Kandahar bindinger) :lol:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Du tager ( trolig )

En tregjenstand ( plate, planke )

Og sager ut en U som branslokkeren passer neddi.

Omtrent som en slags C-formet krybbe.

 

Deretter kjøper du passe antall meter med borrelåsbånd ( får dette på sybytikk, båtbutikk, butikk som selger saker til reperasjon av barnetøy )

Borrelåshalvdelene legges rygg mot rygg, og sys sammen. Dermed har du en lang borrelås, som du kan slå rundt noe, og feste i seg selv.

 

Fest deretter noen form for øyeskruer ( sånne som er beregnet på flate bånd, finnes i båtsjappe ) og trekk borrelåsen gjennom dette.

 

Brannslukkeren legges i " krybba " si, sikres med borrelåsbåndet, og ferdig.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

2 x festestropper med spennlås a kr. 10 pr stk hos Biltema, Jernia o.a festes der hvor apparatet skal henge ved hjelp av to små treklosser for å unngå skruer rett i stroppene som sa mest sannsynlig vil revet i stykker.Pass på at spennen kommer mellom festeskottet og apparatet slik at de ikke blir liggene å klirre eller slite mot apparatet. Total pris: stropper kr. 20 kr. + 2 eller 4 skruer kr. 5 + 10 min. arbeid.

Link to post
Share on other sites

Bygger litt videre på forslaget til Suzuki. En U-krybbe av tre tror jeg er en god ide. Vil imidlertid foreslå å erstatte borrelåsbåndet med kraftige elastiske bånd (av typen seilere beslår seil med).

Dels for å presse apparatet påplass i krybben, dels fordi jeg tror det er raskere og mere selvforklarende hvordan det løsnes. Det er jo ikke sikkert at den som må bruke det er kapteinen selv.

I tillegg er det en utfordring å låse apparatet i lengderetning. Her burde det være noe som holder den absolutt i sjakk. 6 kg er litt tyngde og den skulle bli liggende å slå i kraftig sjø. Jeg foreslår å prøve vanlige dørstoppere i gummi, som monteres såpass tight at apparatet må presses lett ned mellom disse. Når man først lager en slik konsoll, kan man jo, alt avhengig av hvor apparatet skal monteres, vurdere å kombinere dette med en hylle ol. i forlengelsen av krybben. Se skisse under.

Bilde

Link to post
Share on other sites

lag noen små klosser da vel, som limes fast til stålbeholderen med Tec7. En på hver side, ganske nære " krybba ", så slipper man at apparatet kan " slingre" sideveis.

 

PS - skulle vært kunstner du, og ikke Sofaseiler. Skulle ønske jeg kunne skisse på samma viset...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

lag noen små klosser da vel, som limes fast til stålbeholderen med Tec7. En på hver side, ganske nære " krybba ", så slipper man at apparatet kan " slingre" sideveis.

PS - skulle vært kunstner du, og ikke Sofaseiler. Skulle ønske jeg kunne skisse på samma viset...

Suzuki

Helt sikkert bedre å gå ned i dimensjon på "dørstopperne" Men jeg vil foreslå noe lignende i gummi av 2 årsaker: Det bør være noe elastisk for å sette apparatet litt i spenn. et 6 kg apparat har ganske store krefter om det får litt slingring å gå på i hardt vær, og det er kanskje nettopp da det passer minst å få det i bakhodet.. :wink: ) Dessuten er disse stopperne koniske, og det er derfor lettere å presse apparatet mellom disse enn rektangulære klosser.

Ellers takk for komplimentet! Nå er jeg ikke fulltids sofaseiler, og skiseblokka er en av verktøyene mine på jobben. Ofte er det lettere å diskutere en ide, om det kommer en skisse på bordet. Da er det ikke så viktig om skissen ser bra ut eller ikke. Skissen er kanskje i tillegg langt fra den endelige løsningen, (og av og til helt ugjennomførbar...) men setter tanker i sving lettere enn ved å bare diskutere. Hadde vært morsomt om flere la ut tegninger på ideer her, uten å ha noe prestasjonsangst pga eventuell lite tidligere tegnepraksis. Det er jo ideene som teller!

Link to post
Share on other sites

Har du et tegneprogram, eller skanner du skissen og lagrer den som jpg-fil f.eks?

Skisser som dette gjør jeg for hånd (en liten skissebok jeg kan putte i lomma, og trykkblyant med relativt mykt bly. Så slenger jeg den på scanneren. I motsetning til "i gamle dager" hvor scanning var en masse opperasjoner, og dermed et ork, syns jeg nye scannere med "knapper på" som kjører hele operasjonen (til jeg får opp tegningen i billedbehandlingsprogrammet) som et script, gjør sånne operasjoner mye mer behagelig. I billedbehandlingsprogrammet (jeg bruker photoshop) beskjærer jeg bildet (Crop) og reduserer bildets oppløsning og størrelse. Så bruker jeg en "lagre til web"-funksjon, som konverterer til gif format, og krymper filstørrrelsen ned så den er innenfor baatplassens 50 kb grense. (har sett endel stooore bilder her, og skulle gjerne visst hvordan de ble lagt ut, men nå er jeg vel rimelig OT) Ellers i jobben min bruker jeg tegneprogrammer både i 2D og 3D, men på idestadiet merker jeg at jeg mer og mer benytter skisseblokken.
Link to post
Share on other sites

(har sett endel stooore bilder her, og skulle gjerne visst hvordan de ble lagt ut, men nå er jeg vel rimelig OT) Ellers i jobben min bruker jeg tegneprogrammer både i 2D og 3D, men på idestadiet merker jeg at jeg mer og mer benytter skisseblokken.

For å legge inn store bilder, legger du de et annet sted enn på BP. EKS:

 

Bilde

 

Dette er undertegnede på fjelltur i Luster, bildet er på 224k og er laaangt over 50 kb grensa. Bildet ligger på en hjemmeside, og når jeg har trykket på "sett inn bilde" knappen, legger jeg ganske enkelt inn adressen til bildet der det ligger. Dette bør jo brukes med varsomhet da, slik at du ikke får tråder med massevis av kjempestore bilder som tar lang tid å laste ned... Om man har en treg forbindelse...

 

Hva er det du jobber med?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

For å legge inn store bilder, legger du de et annet sted enn på BP. EKS: ..klipp....Dette bør jo brukes med varsomhet da, slik at du ikke får tråder med massevis av kjempestore bilder som tar lang tid å laste ned... Om man har en treg forbindelse...

Takk for nyttig tips. Enig i at det burde brukes begrenset, men av og til blir 50 KB litt i minste laget...

Hva er det du jobber med?

Jeg prosjekterer boliger, og arbeider med ide og konseptutvikling.
Link to post
Share on other sites

I den profesjonen kan det nok være nyttig å være flink med skisseblokka. Skulle virkelig ønske at jeg hadde den evnen til å få en ide ned på papiret på en så lettfattelig måte. Men det er vel med det som med masse annet, øvelse gjør mester. En får bare børste støv av scanneren, spisse blyantene og gå på med krum hals.

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Bygger litt videre på ideen med trekrybbe. I stedet for remmer og stoppere hist og pist, kan du lime borrelås i selve u-en eller hva en skal kalle det på krybben, og så lime den andre halvparten på brannslukkeren. Da vil den sitte som støpt, alle veier

 

Ordentlig borrelås (3M scotchmate) med lim på baksiden får du hos en industrivarebutikk, f. eks Tools-kjeden. Denne borrelåsen er supersterk, og kan brukes til det meste. Selv har jeg brukt den til å sette fast cd-skifteren i bagasjerommet på bilen. Limet fester som bare det på metall.

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Det er vel bare å krybbe gummilåsen slik at borreslukkeren ikke brenner sideveis.

Eller sette på 2 stoppeborrere under borreslukkeren?

 

(Beklager, kunne ikke dy meg igjen. Ble bare så mye tesknisk :wink: )

først :confused::confused: deretter :lol::lol::lol:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...