Jump to content

Båten våres kommer ikke på sjøen i år- hva må gjøres!


GKN

Recommended Posts

I den forbindelse mottar jeg gjerne noen tips på hva jeg må gjøre av vedlikehold på vår Årø 28.

Bør motoren (Volvo Penta TAMD 30) startes og hvor mange ganger i løpet av sommeren?

Trenger motoren å få ny olje?

Hva med den tykke 450 gr. presenningen jeg har over (er veldig tett foran og bak),

bør jeg bytte til en tynnere?

Er det andre ting?

 

Årsak til at vi ikke kommer på sjøen i år er at jeg er nylig operert bort en kreft svulst- vellykket operasjon.

Fjerning av svulsten medfører at jeg er sengeliggende 3-6 måneder før jeg kan gå igjen.

Så skal jeg ha celle gift t.o.m September- deretter kommer 6 måneder med opptrening.

Målet er helt klart at vi skal på sjøen 2007

Med vi mener jeg en famlie på to voksne og to gutter på 3,5 og 7 år- der vi alle liker sjølivet!

:yesnod:

Redigert av GKN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du bør kanskje gi litt lufting i begge ender av presenningen, men bare bruk denne. Kommer litt hvordan den er plassert i forhold til direkte sol. Varmt blir det under der når tempen er på god "sommerhete". Motoren ville jeg vel startet en gang i måneden og kjørt den varm, husk da en hageslange ned i ei bøtte el. og inntakslangen opp i denne. Kjør aldri impellerpumpa uten vann. Olje ville jeg ikke ha byttet etter så lite bruk. Bare husk å kjør litt frostvæske i sjøvannsystemet til høsten før kulda kommer. I og med du ikke skal bruke den i sommer så står den vel dær nærmest vinterkonservert og klart til ny runde med snø.......kulde....

 

Håper du har noen som kan gi deg ei hånd med dette i sommer, ellers gir jeg utfordringen videre til noen som måtte bo i nærheten.

 

Ønsker deg god bedring!!

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Strengt tatt behøver du vel ikke gjører noe som helst, bortsett fra god lufting og vedlikeholdslading av batterier. Kan ikke se hvilken nytte det skal ha å bruke energi på å starte motoren dersom den er vinterkonservert og du er i den tilstand du beskriver.

 

Lykke til....!

Svein H

Link to post
Share on other sites

Da jeg hadde saga 27 lot jeg den stå på land en sesong fordi jeg holdt på med ombygging av hus og hadde ikke tid til å ta meg av eller bruke båten. Jeg gjorde ingenting med motoren, og forstår ikke hvorfor det skulle være nødvendig å kjøre den en gang pr mnd.

 

Ville nøyd meg med å sørge for at den fikk lufting, kanskje forsøke å lage en åpning i presenningen for og akter?

Link to post
Share on other sites

Du kjenner ikke noen som kunne påtatt seg ansvaret å sette ut båten for deg da- og ta den opp til høsten og gjennomføre ny konservering.

 

Som takk for jobben kunne dere blitt enig om bruken.

 

Går ut ifra at du og din familie har nok å tenke på, men dere kunne da fått dere noen båtturer likevel, uten å ha for mye å tenke på? Som en turist i egen båt.

 

Selvfølgelig hvis du forhåpentligvis blir litt bedre utover.

 

Ønsker deg ihverfall god bedring.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...