Jump to content

Hvordan veie en båt?


Frivakten

Recommended Posts

Du spør truckføreren om vekta når du tar båten opp. Men husker jeg ikke

feil er det en vekt på Stryken som har digitaltall lysende hele tiden, skulle

tro det også var i drift. Litt langt å kjøre til Stryken riktignok. Men det er mange

som har en slik bilvekt, søppelplasser, skraphandlere f.eks. En god vekt har

oppløsning på 1:1000 og da snakker vi om nøyaktighet på 1-10 kg omtrent.

Så spørs det om den er kalibret. Er den i bruk ved kjøp og salg finnes det et

sertifikat fra Norsk Akkreditering, http://www.akkreditert.no , der vil det meste

av informasjon om presisjon og nøyaktighet være spesifisert.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Gjør som Arkimedes, senk den ned i et fullt badekar og mål vannmengden som flommer over. Dette var en spøk (dårlig?), her følger alvoret. En del nye lastebilkraner har innebygget vekt som har en nøyaktighet innenfor 5% ifølge han som tar opp og setter ut båter i vår båtforening. Ellers har mobilkraner målenøyaktigheter som ligger i samme området. Jeg antar at hvis båten er på vannet eller skal på vannet, vil lastebilkranen kanskje være det mest nærliggende bare du ser etter at vekten av løfterammen eller stroppene trekkes fra.

Link to post
Share on other sites

Både på Stryken og på Jessheim, samt mellom Ås og Vestby langs E6, er det Vegvesenet som har vektene. Disse er stort sett i drift året rundt, er gratis å bruke, og det er bare å kjøre bilen / tilhengeren rett oppå. Ikke bråbrems, da kan du årne til så vekta går i feilmodus.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Vi veide Selco'en på nærmeste søppelplass. Stakk ned med båten på henger, spurte om det var greit at vi snek oss en tur innpå vekta, det var det, vi innpå og betjenten leste av. Vekten på hengeren visste vi fra før. Spør man pent, vil jeg tro de færreste søppelplasser har så mye imot at man kjører en tur over med båthengeren og får veid den med båten på.

Link to post
Share on other sites

Både på Stryken og på Jessheim, samt mellom Ås og Vestby langs E6, er det Vegvesenet som har vektene. Disse er stort sett i drift året rundt, er gratis å bruke, og det er bare å kjøre bilen / tilhengeren rett oppå. Ikke bråbrems, da kan du årne til så vekta går i feilmodus.

 

Suzuki

Slike vekter har forøvrig alle/de fleste trafikkstasjoner, og en del kontrollstasjoner (Elverum, Minnesund, Kongsvinger)

Link to post
Share on other sites

Hei

Ser i profilen at du har båtlengde 26-30 fot, og tenker at denne sjøsettes med ei kran el.

Nye mobilkraner har digitale vekter som også brukes til overlastsystemet, og disse har normalt en feilmergin på mindre enn 50 kg.

Alle som sertifiserer kraner har (bør ha) kalibrerte vekter. Selv har jeg en på 10 og en på 25 tonn med avlesning for hver 10 kg.

Når slike vekter blir kalibrert får du et kort som viser antall kg avvik ved 50-100-150 kg osv, og på mine vekter er avvikene mindre ennn 40 kg hele veien.

Bruker du kortet som viser korrekt vekt i forhold til avlest, så kan du se om septiken er tom eller halv...

Slike vekter sjakles inn mellom krankrok og løfteåk.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

ikke så nøyaktig men kranføreren min la ut mer og mer arm helt til bilen pep med varseltone for overlast og da kunne visste han sånn ca hvor mange kilo.

Tror også han gjorde det med et eller to ledd ute på armen for å få 2 tall som vi kunne ta gjennomsnitt...

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...