Ficher Startet 20.April.2006 Del på Facebook Startet 20.April.2006 Snakket med en som jobber med service/vedlikehold i nordsjøen ( plattformer) Han anbefalte meg og bruke WD-40, om jeg skulle forhidre rust på båten/ motor o.l. CRC 5-65 er bra som rustløser ,men over tid begynner "ting"og ruste mer ved og bruke av dette produktet. (CRC 5-65 brukes ikke offshore....mulig dette er prosedyre i hans firma) Dvs. WD-40 var meget bra på og forhidre rust over tid. (Verken jeg eller han selger dette produktet) Noen andre som har info/råd om denne saken ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hank Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 Dette hørtes merkelig ut.. Her er link til datablad for crc 5-56 http://www.crceurope.com/wwwcrc/tds/TCA8%205-56.pdf Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 Dette er helt korrekt, du skal bruke enten CRC 6-66 eller CRC 3-36, den sistnevnte er den beste. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 (redigert) CRC 6-66 er vel verktøyet for marint bruk (iht CRC og baatplassen). Edit: John_Kr svarte før meg, men CRC3-36 må jeg sjekke. Redigert 20.April.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
hymer Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 (redigert) Jeg trodde det var slik at alt som løser rust per definisjon inneholder noe som i løpet av (lang?) tid også fororsaker tæring/rust Er dog ikke kjemiker.... Redigert 20.April.2006 av hymer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 Nei, men du er veldig nær sannheten allikvel. Det er en del syrer som løser rust. Syrer er samtidig korrosjonsfremmere ettersom de er transportveier for ioner (elektrolytt). Ellers så har jeg prøvd konserveringsoljen til Biltema, frammifrå produkt. Sprøytet det inn i garasjelåsene i høst, jeg er den eneste som ikke har stått med varmtvann, fyrstikker og gud-vet-hva for å komme inn. Alt jeg monterer av jern i motorrommet får seg en dusj (ikke elektrisk), ingenting ruster. Gjerger går fint, helt topp. Gjenger får seg forresten en dæsj med Biltema aluminiumbasert fett, det sitter noe innmari- lar seg ikke fjerne, muttere går fint selv etter flere år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 Hei. Ser at Biltema har mange produkter i den gaten, hvilket er det du mener? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 36-4515 beskyttelsesolje, spray 36-910 aluminiumpasta. Fikk nok av Copaslip og korrosjosreaksjoner da jeg jobbet offshore. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 21.April.2006 Del på Facebook Svart 21.April.2006 (redigert) Støtter Hulda her. Har også benyttet denne beskyttelsesoljen både på båtmotoren og annet (ikke maritimt). Fungerer veldig bra. Har en mye tykkere konsistens enn CRC 5-56 og er ideell for bruk ved lagring. f.eks ved vinteropplag. Man behøver likevel ikke å fjerne oljen før maskinen tas i bruk igjen. Redigert 21.April.2006 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 21.April.2006 Del på Facebook Svart 21.April.2006 Etter min erfaring er 5-56 ubrukelig som langtidsbeskyttelse, den dunster jo omtrent bort mens du ser på. 6-66 er mer tyktflytende og langt bedre, enda bedre som skrevet overfor med konserveringsolje. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.