Jump to content

Ikke bruk CRC 5-56 men WD-40!?.


Ficher

Recommended Posts

Snakket med en som jobber med service/vedlikehold i nordsjøen ( plattformer)

Han anbefalte meg og bruke WD-40, om jeg skulle forhidre rust på båten/ motor o.l.

CRC 5-65 er bra som rustløser ,men over tid begynner "ting"og ruste mer ved og bruke av dette produktet. (CRC 5-65 brukes ikke offshore....mulig dette er prosedyre i hans firma)

Dvs. WD-40 var meget bra på og forhidre rust over tid.

 

(Verken jeg eller han selger dette produktet)

 

Noen andre som har info/råd om denne saken ?? :discuss:

Link to post
Share on other sites

Nei, men du er veldig nær sannheten allikvel. Det er en del syrer som løser rust. Syrer er samtidig korrosjonsfremmere ettersom de er transportveier for ioner (elektrolytt).

 

Ellers så har jeg prøvd konserveringsoljen til Biltema, frammifrå produkt. Sprøytet det inn i garasjelåsene i høst, jeg er den eneste som ikke har stått med varmtvann, fyrstikker og gud-vet-hva for å komme inn. Alt jeg monterer av jern i motorrommet får seg en dusj (ikke elektrisk), ingenting ruster. Gjerger går fint, helt topp. Gjenger får seg forresten en dæsj med Biltema aluminiumbasert fett, det sitter noe innmari- lar seg ikke fjerne, muttere går fint selv etter flere år.

Link to post
Share on other sites

Støtter Hulda her. Har også benyttet denne beskyttelsesoljen både på båtmotoren og annet (ikke maritimt). Fungerer veldig bra. Har en mye tykkere konsistens enn CRC 5-56 og er ideell for bruk ved lagring. f.eks ved vinteropplag. Man behøver likevel ikke å fjerne oljen før maskinen tas i bruk igjen.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter min erfaring er 5-56 ubrukelig som langtidsbeskyttelse, den dunster jo omtrent bort mens du ser på. 6-66 er mer tyktflytende og langt bedre, enda bedre som skrevet overfor med konserveringsolje.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...