Jump to content

Yanmar som har blitt mer tungstartet


Anabelle

Recommended Posts

Har lest en del tidligere tråder, men ikke helt funnet noe godt svar, så jeg prøver en ny tråd.

 

Min Yanmar 2QM-15 (2 sylindret diesel) har de siste ukene blitt betydlig mer tungstartet.

Tidligere i sommer startet motoren alltid umiddelbart når starteren slo inn.

Nå må jeg kinne opptil flere ganger før den går skikkelig.

 

Min umiddelbare tanke er jo dieselen. Kan økt forekomst av dieseldyr arte seg slik???

Vil jeg da enkelt kunne se dette i dieselfilteret?

Motoren er nyoverhalt i vinter. Kan det være ting som burdfe vært justert etter litt gangtid?

 

Fortsatt god sensommer ønskes alle båtfolk!!

 

*Anabelle*

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde akkurat samme problem på min motor (yanmar 1GM10). Det har hjulpet betraktelig etter at jeg fikk overhalt dysen (ny dysenål). Problemet på min motor er nok at det har vært vann i dieselen som har "slipt" dysespissen slik at denne ikke laget korrekt "dusj". Vann virker som slipepasta etter det jeg har fått vite. Dette kan også få konsekvenser for dieselpumpa, men denne har jeg ikke gjort noe med ennå. Litt usikker på om det er nødvendig.

 

I tillegg har jeg byttet til et kombinert dieselfilter/vannavskiller istedet for den gamle vannutskilleren.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Min Yanmar 2QM-15 (2 sylindret diesel) har de siste ukene blitt betydlig mer tungstartet. Tidligere i sommer startet motoren alltid umiddelbart når starteren slo inn. Nå må jeg kinne opptil flere ganger før den går skikkelig.

Min umiddelbare tanke er jo dieselen. Kan økt forekomst av dieseldyr arte seg slik? Vil jeg da enkelt kunne se dette i dieselfilteret? *Anabelle*

Hei Annabelle!

 

2QM-15 er en "tungstartet" motor, dette p.g.a. manglende gløding. Du har nok vært "bortskjemt" hvis du fikk umiddelbar star før! :lol: Det blir nok værre utover høsten når det blir kaldt i været.

 

Min 2QM-15 kommer seg som regel etter 5 "tørn" (kalles det kinning?) på starteren, når motoren er kald. Færre (2-3) når den er varm.

 

Det som er viktig er at stopp-vaieren er riktig på plass og du har gasspådraget nesten på fullt, når du starter.

 

Vedr. dieseldyr tror jeg nok at du ville ha merket det på en annen måte - ujevn gange, variabel turtall, stopp ved lav turtall, osv.

For å sjekke om du har vann og / eller "slimaktig grøt" (dieseldyr) burde du jevnlig tappe av litt på vannutskilleren. Da vil du snart få en idé om det er noe på gang.

 

Er det noe spesiell røykutvikling når den først starter?

 

Hilsen, :confused:

Walter_S, med Yanmar 2QM-15

 

P.S.: Forresten så har det vært en del tråder på senhøsten i fjor og i vinter, angående tungstartede dieseler, med diverse tips og triks, tror det var mest VP  :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

For å sjekke om du har vann og / eller "slimaktig grøt" (dieseldyr) burde du jevnlig tappe av litt på vannutskilleren. Da vil du snart få en idé om det er noe på gang.

 

Er det noe spesiell røykutvikling når den først starter?

 

Hilsen, :confused:

Walter_S, med Yanmar 2QM-15

 

P.S.: Forresten så har det vært en del tråder på senhøsten i fjor og i vinter, angående tungstartede dieseler, med diverse tips og triks, tror det var mest VP  :wink:

Takk for godt svar!!!

 

Jepp har merket at gasswirens posisjon er svært kritisk.

Hvor sitter vannutskilleren? I bunn av tanken?

 

Har ikke spesiell røykkutvikling, bare litt med en gang, men det er jo vanlig på diesel.

 

*Anabelle*

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Motoren er nyoverhalt i vinter. Kan det være ting som burdfe vært justert etter litt gangtid?

Dette varierer med motormerke. Vanlig å justere ventiler etter noen tids gange. Annen ting som kan være verdt å kontrollere er batteriet (om det ikke er nytt). Et døende batteri mister ofte kraften gradvis.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Annen ting som kan være verdt å kontrollere er batteriet (om det ikke er nytt). Et døende batteri mister ofte kraften gradvis.

Har det mye å si for startevnen? Starteren snurrer fort som bare det. Kanskje glødingen blir for svak??

 

*Anabelle*

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Med et dårlig batteri får du lavere hastighet på startmotoren. Lavere hastighet vil gi lavere temperatur i sylinderen ved kompresjon og vanskeligere start. Ville først sjekket glødeplugger og at de er hele, eventuelt byttet de. Blir litt spekulasjoner siden jeg ikke kjenner din motor.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Når en glødeplugg tar kvelden, får du problemer med starten, særlig utover høsten når det blir kaldere i lufta. Hvis to plugger (på en firesylindret motor) har takket for seg, er det ikke sikkert du får start i det hele tatt. Jeg klarte å få start på dieselmotoren i bobilen med bare to av de fire pluggene i orden, men da glødet jeg flere ganger før start, og det var over 30 grader i lufta. Plugger til denne motoren fantes ikke i byen vi var i, men vi fant noen som hadde samme gjenger og lengde, og da var det jo greit. Størrelsen skal jo ikke ha noe å si, påstås det. Å få tak i nye plugger er altså ikke så vanskelig. At de kostet dobbelt så mye som i Norge var ingen overraskelse. Vi måtte jo ha dem, og det visste bilverkstedet.

 

Heldigvis er det enkelt og billig å sjekke om glødepluggene fungerer. Skru løs mutteren på alle glødepluggene og ta av skinna som forbinder dem. Hvis du ikke har en 12V håndlampe, kan du tape to ledninger til en 12V lyspære (til gjengepartiet og til bunnen). Sett den ene ledningen på batteriets plusspol og den andre på glødepluggen du skal kontrollere. Pæra lyser hvis det er kontakt. I motsatt fall er det bare å skru ut pluggen og kjøpe ny. (Her er det like lite spørsmål om det er ingen eller god kontakt som det er om damen er litt eller mye gravid).

Link to post
Share on other sites

Min 2QM-15 kommer seg som regel etter 5 "tørn" (kalles det kinning?) på starteren, når motoren er kald. Færre (2-3) når den er varm.

 

Det som er viktig er at stopp-vaieren er riktig på plass og du har gasspådraget nesten på fullt, når du starter.

 

Heee....?

Min 1986modell Yanmar 34hk uten gløding kommer etter ca 1 sekund på startknappen og gassen på tomgang!!

Link to post
Share on other sites

............Har det mye å si for startevnen? .......Kanskje glødingen blir for svak??


"Hvor sitter vannutskilleren? I bunn av tanken?"

*Anabelle*

Hei igjen :lol: La det bli sagt med en gang, før det oppstår flere missforståelser - 2QM-15 har IKKE glødeplugger / gløding! :lol:

Det er en av årsakene til at den regnes som "tregstartet". Motoren tenner KUN på kompresjon :cheers: allene.

 

Når det gjelder vannutskilleren så pleier den å sitte et eller annet sted langs med brennstofftilførselen / -slangen mellom tanken og motorens egen dieselfilter. Ser ut som en kopp med hette på og en avtapningskran på undersiden. Dieselslangen fra tanken går inn på den ene siden og en ny slange kommer ut på den andre, for så å gå videre til motoren.

 

Gammel type CAV-vannutskiller (finnes også med gjennomsiktig glasskopp i bunnen)

http://www.minebilder.no/show_image_stream...0&dx=379&dy=495 http://www.minebilder.no/show_image_stream...9&dx=388&dy=495

Den "nyere" typen Lucas / Delphi kombinert vannutskiller / filter med gjennomsiktig glasskopp i bunnen.

 

Heee....? Min 1986modell Yanmar 34hk uten gløding kommer etter ca 1 sekund på startknappen og gassen på tomgang!!

Se der! :lol: Enda en heldig Yanmar-eier!

 

Antageligvis er riktig justering av ventilklaring (0,2 mm på 2QM-15), riktig timing, helgod dieselpumpe, dyser som forstøver riktig og avlastningsventil som stenger godt, PLUSS en hel del andre ting, som jeg :lol: heller ikke har greie på, som må til for at en dieselmotor skal tenne så fort, så bra!

Kos deg med din kjappe Yanmar, eystein_d ! :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

 Heee....?

Min 1986modell Yanmar 34hk uten gløding kommer etter ca 1 sekund på startknappen og gassen på tomgang!!

:seeya: Hei eysteind og Annabelle! Dere skulle sett meg nå!

 

  :smiley:  :smiley:  Hele gubben er et eneste flir! :smiley:  :smiley:  :smiley:

:drink: Hvorfor?

Jo, har nettopp hentet båten min hos min lokale Yanmar-pusher. Var der for å ta ut dysene og kontrollere innsprøyting, timing og ventilklaring. Hadde litt "jaging" på lav turtall i det siste.....

 

Resultat: 1 dyse defekt - byttet ut - den andre "pessa på 100" (kg/cm2 ) - som den joviale mekaniker (nordlending) uttrykte seg - "..vanlig arbeidstrykk skal være 160 k, så den har vi justert, så nå går motoren din som ei klokke! Nå skal du slepp å hører etter'n hele tiden!"!

 

Dessuten var ventilklaring for trang. Fikk også sjekket turteller om den viste riktig, siden tomgangen var på 1050 rpm, noe jeg syntes var litt i overkant.

 

:cool: Nå er også jeg en fornøyd Yanmar-eier  :cool:   ....motoren starter på sekundet, og det med gassen på tomgangsstilling!!!!  :smiley:  ...går jevnt og fin, nesten ingen vibrasjon på tomgang, og turteller'n viser nå 850 rpm på tomgang, jagingen er borte!

 

Noe for deg også, Annabelle?

 

 

:lol:  :cool:  :drink:[glow=red,2,300] Livet er herlig, dere![/glow]  :lol:  :cool:  :yesnod:

 

Regningen snakker vi ikke om - det var vert det!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Moro å høre Walter!!!

 

Joda jeg vet at dyser er veldig viktig. Motoren min ble overhalt i mars, og da ble samtlige dysespisser byttet, samt ventiler justert. Mulig at mine ventilklaringer skulle vært sjekket igjen...

 

Uansett, veldig moro å høre om folk som får fart i sine godfa gamle slitere, særlig når det er Yanmar!!

 

Lykke til,

*Anabelle*

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...