Jump to content

Sylinder for 12 v eller noe lignende........


sumo

Recommended Posts

Jeg har fått den geniale idèen at jeg skal legge opp elektrisk sjalting på gearet. I den sammenheng trenger jeg en sylinder/aktuator eller hva vi skal kalle det for. Denne må gå på 12 V, og ha en total slaglengde på mellom 5-15 cm alt etter hvor lang sjaltearm jeg setter på. Den må kunne stoppes i midtstilling relativt presist. En skruesylinder er vel gjerne det beste, men hvor får jeg tak i slike? Ellers noen tanker omkring hvordan dette kan løses?

Link to post
Share on other sites

Jeg har noe slikt. Består av noe som ligner mye på en vindusviskermotor og en enkel relestyring med endebrytere som kontrollerer motoren 90 grader i ene eller andre retningen. Armen på viskermotoren er sånn passe lang slik at når motoren kjører 180 grader tilsvarer det vandringen på girspaken i drevet. Vet ikke hvor utstyret kommer fra, ser litt hjemmelaget ut.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Føler også at den mekaniske wire-typen er et herk ettersom man ikke kan plassere 'ledningene' slik som det ville være ønskelig.

 

Om løsningen er noe elektrisk er jeg ikke sikker på - i alle fall dersom den skal mekkes selv. Men jeg er derimot sikker på at jeg en gang har lest noe om hydrauliske kontroll-'wire' (både gass og gir). Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Tenker litt i samme bane som "Sumo" for å betjene slureventil på gear. Er foreløpig bare på idestadiet.

 

Kom over denne linken til svensk firma: http://www.transmotec.se/default.asp?link=home. Fant en prisliste her i $.

 

denne hos Elfa, men med hastighet på 5mm/s er den uaktuell. Samme er prisen.

 

Anne tanke er elektrisk "sylinder" for trimplan, som denne fra Maritim.

 

Drømmen er denne fra Progress:

 

Bilde

 

Til en pris av ca. 20 båtpenger. :eek:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...