holy Startet 22.April.2006 Del på Facebook Startet 22.April.2006 i fjord kjøpte jeg en weekendcruiser som ble oppgitt i salgsprospektet skulle være fra 1997. Når jeg kom for å se på båten nølte selger litt å sa at det kunne være en sen 1996. Båten var fin den så jeg kjøpte den og vi skrev i salgskontrakten 1997/1996 for å være sikre. Jeg skulle 1.gangsregistrer hos småbåtregisteret. De kunne opplyse meg med at HIN-koden sa at båten var produsert i 1995. Føler meg litt lurt for noen år. Har noen et godt råd. Noen som kanskje har vært borti lignende. PS! har også hatt diverse problem på 20 000,00 som selger sa at han skulle dekke, men ikke har gjort enda. Saken skal til forliksrådet om ikke lenge. Bør jeg ta med dette også som "skyds"? Påforhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 22.April.2006 Del på Facebook Svart 22.April.2006 Du får kreve prisavslag for årsmodell-differansen, da. Om du får det er slett ikke sikkert. Båter er mye mer individuelle enn biler og om båten er en 1995-modell så kan den likevel være verd den summen u ga for den. Men for all de, avviket er utvilsomt en mangel. Men bare ett år, da, og det er ikke all verden. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
nimbuster Svart 22.April.2006 Del på Facebook Svart 22.April.2006 (redigert) I utgangspunktet er det jo dato for 1. gangs registrering som gjelder, som med bil...selv om disse ikke direkte kan sammelignes. At HIN-nr er fra 1995, kan jo bare bety at skroget isolert sett er produsert da, og ikke resten av båten. Båten kan være sammensatt og produsert ferdig i 96 eller 97. Redigert 22.April.2006 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 22.April.2006 Del på Facebook Svart 22.April.2006 (redigert) Jeg skulle 1.gangsregistrer hos småbåtregisteret. De kunne opplyse meg med at HIN-koden sa at båten var produsert i 1995.Nå vil HIN-koden ikke bare fortelle produksjonsåret, men også produkesjonsmåned. Dersom produksjonsmåned er på slutten av et år og båten levert til kunde på være breddegrader er det ikke sikkert at den har vært sjøsatt og tatt i bruk før året etter. Er den derimot produsert i begynnelsen av året vil den ha fått med seg en sesong ekstra. (Eller 2 sesonger dersom det etter selgers utsagn skulle være en sen 1996.) En annen ting er at jeg ville nok dobbeltsjekket utsagnet fra småbåtregisteret for å være sikker på at ikke noen har forvekslet modellår og produksjonsår. At HIN-nr er fra 1995, kan jo bare bety at skroget isolert sett er produsert da, og ikke resten av båten. Båten kan være sammensatt og produsert ferdig i 96 eller 97.Uten å vite hva slags båt dette dreier seg om er det selvsagt vanskelig å mene noe som helst, men det er ikke så veldig sannsynlig at en produsent har et ferdig skrog liggende i ett år eller mer før båten ferdigstilles. Det er selvsagt ikke umulig, men det er ikke sannsynlig. Redigert 22.April.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 22.April.2006 Del på Facebook Svart 22.April.2006 Produsenten (de fleste i hvert fall) har jo oversikt over HIN-nr, hvem som kjøpte båten som ny, når den ble levert og sjøsatt osv. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 22.April.2006 Del på Facebook Svart 22.April.2006 Oppdaget nettopp nå at RSSR ha gjort feil ved registrering av min båt . Dei ville absolutt at båten min var en 95 modell (Solgt som 96 mod) Etter HIN nummeret er den produsert i oktober 1995 men modellåret er 1996. Reg kortet sier 95 mod.. Nå er eg virkelig forvirret. Prøv å lese ut av HIN nummeret på din båt også og se om du får liknende resultat. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2006 Del på Facebook Svart 22.April.2006 Etter info jeg har fått fra Nidelv bytter man "modellåret" i august. Dvs at f.eks 2005 modell produseres fra august 2004 til og med juli 2005. Akkurat som med bil. Bitteliten III ble ferdigstilt i oktober/november 2004 - men det er en 2005 modell første gang tatt i bruk april 2005. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 22.April.2006 Del på Facebook Svart 22.April.2006 Virker for meg da rart at ved omregistrering av min båt ville reddnings selskapet ikke registrere den som en 1996 mod, men altså en 1995 mod. Skal ringe dem på mandag og høre. Det er altså dei 2 siste siffrene i HIN nummeret som bestemmer årsmodellen. Da har eg lært noe i dag eg og.. Men føler at han burde fått refundert noe penger mede tanke på et år eldre båt. Alle tinga du måtte utbedre/repparere burde du ihvertfall får noen dollar for.. Lykke til Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
eysteind Svart 22.April.2006 Del på Facebook Svart 22.April.2006 Selv fikk eg refundert 15.000 Da eg fant ut at båten/motoren var 3 år eldre enn hva som stod i kontrakten. Den var da en 1986 mod, og ikke en 89 mod. Dette var da en plastsnekke med verdi 150.000,- Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 22.April.2006 Del på Facebook Svart 22.April.2006 Produksjonsår er i følge RSSR (også oppgitt i båtkortet) året produksjonen påbegynnes. Det er nok at bare skroget er støpt. Det hjelper ikke at den først ble ferdig eksempelvis februar året etter. Årsmodellen vises som nevnt ved de to siste sifferne i HIN-koden. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 22.April.2006 Del på Facebook Svart 22.April.2006 Fordi man er innpå temaet tidligere i denne linken: En 2006 årsmodell bil som blir registrert i 2005 vil framstå som 2005 modell i vognkortet. Bilen er allikevel en 2006 modell sett fra fabrikkens øyne med de eventuelle endringer den har i forhold til en 2005 modell. Dette gjelder vel i båt verdenen også? Bidro det til oppklaring eller ytterligere forvirring? Vem vet, inte jag, vem vet inte du......? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2006 Del på Facebook Svart 22.April.2006 Dette gjelder vel i båt verdenen også?Det sies så ja. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 22.April.2006 Del på Facebook Svart 22.April.2006 Produksjonsår er i følge RSSR (også oppgitt i båtkortet) året produksjonen påbegynnes. Det er nok at bare skroget er støpt. Det hjelper ikke at den først ble ferdig eksempelvis februar året etter.Interessant utsagn fra RSSR, men jeg tror de tolker reglene feil. HIN-koden skal identifisere fartøyet og ikke bare skroget. For å gjøre dette helt klart og tydelig heter det CIN (Craft identification number) fra 1. januar i år. (Fra fritidsbåtdirektivet med kommentarer: The two-digit code for the country of manufacture refers to the original place of manufacture of the craft, not necessarily the hull, as the construction of the latter may have been subcontracted within or outside the EEA.) En annen ting er at på våre breddegrader vil fritidsbåter som er ferdigstilt på slutten av et år ofte ikke bli registrert og sjøsatt før neste sesong. (Til forskjell fra biler som vi vanligvis bruker like ivrig sommer som vinter.) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 23.April.2006 Del på Facebook Svart 23.April.2006 HIN-nr. skal identifisere skroget. Når skroget er støpt blir HIN-nummeret preget inn i akterspeilet, på styrbord øvre del. HIN-koden er alltid bygget opp på formen NO-ABC12345K798. Dette tolkes slik: NO=Landkode for produksjonsland eller importland hvis båten er importert fra tredjeland. ABC= Produsentkode. Denne er IMP hvis båten er importert til Norge fra tredjeland. 12345= Båtens serienummer. Dette utformes av produsenten. K= Båtens produksjons- eller sertifiseringsmåned. A=januar, B=februar, osv... 7= Det siste sifferet i båtens produksjonsår, i dette tilfellet 1997. 98= De to siste sifrene av båtens modellår, i dette tilfellet 1998. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.