Jump to content

Evinrude 6 hk


GeirFrode

Recommended Posts

Hei!

Dette er mitt første innlegg her, så vær overbærende hvis det ikke blir helt ok.

Har en Evinrude 6 hk fisherman, tror jeg den heter. En litt gammel sak, men starter og går bra. Eneste problemet er at den virker litt lat. Har problemer med å få gummibåten opp i plan. Av og til går det, andre ganger ikke. Dette er en Quicksilver 250, så det er ikke så store jolla heller. Er det noen som vet om det går an å få litt mer sprut i motoren på en enkel måte?

 

Hilsen Geir

Link to post

Hej GeirFrode !

 

Var redd om den motorn !!  :nono:   Sådana motorer görs ikke längre!  :cheers:

 

Jag hade en gång en  Johnson 6a   till o knuffe fram en Maxi77a (2ton),

när vinden tog slut!

Den beste motor som finns, startade alltid (jag menar alltid) på förste draget!

 

Till din fråga, så tror jag 'fisherman' modellerna gjordes för att kunna

gå länge på låga varv, dörjning o sånt !    Tror att propellern har en ganske

låg stigning, så var min johnson 6a iallafall, för att kunna 'dra' tungt !

Men om det hjälper att skifte propeller på din motor det vet jag ikke!

 

Idag har jag en Yamaha 4a till min gummibåt på 2,90 o den drar iväg

i  11 knop med en ombord, er det fler så får man nöja sig med 4-5 knop

S/Y Gunga Din

Link to post

Virker ikke som det er noe feil med motoren nei. Den går som ei klokke. Den virker bare litt lat.

Har kjørt jolla med 4 hester også, og den går omtrent likt som med Evinruden. Mulig Quicksilvern er tungdrevet. Den veier en del. (Husker ikke vekten eksakt)

 

Jeg regner ikke meg selv som noen tungvekter heller,så det er litt frustrerende å se andre frese rundt med større joller og liten motor.  :cheers:  

 

Får kanskje prøve å bytte propell. Hvis det ikke går an å gjøre noen små grep på forgasser eller andre ting. :lol:  Dette er jo en to-sylindret motor, så det burde gå an å gjøre noe med den for å få litt mere fart på den. Det er nok ikke mye som skal til. Problemet er å få skjøvet jolla over planingsterskelen, så går den som bare det. Men som sagt så er det ikke bestandig det går, og da blir jeg litt gretten.  :lol:  

Link to post

Du får kanskje en ide om problemet hvis du måler turtallet på full fart. Dersom du får høyere enn max anbefalt turtall har propellen for liten stigning og det kan hjelpe med annen propell. Oppnår du for lavt max turtall kan problemet være det motsatte...... Gammel bensin er også gjerne litt sløv.

 

Jeg har en Quicksilver 270 AD med 8 hk Suzuki og den er svært vanskelig å få til å plane med en voksen og et barn og fjordårs bensin. Fersk bensin hjelper merkbart.

 

Motoren tiliet LITT inn og vekt (= passasjerer+bensin) langt framme er trikset jeg bruker.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Hei !

 

Har du noen små skruknapper foran på motoren det står rich/lean på - dette er justering av  , og om noen har skrudd på disse påvirker det ytelsen. Jeg hadde engang en Johnson, og den hadde to slike - den ene var til tomgangsjustering, og den andre til fullfart.

 

På min motor var den øverste til tomgang, og den nederste til fullfart. Skrur du skruen utover, blir blandingen fetere, og effekten avtar gradvis. Skrur du inn (oversiden av knappen mot høyre) blir blandingen magrere, og motoren går bedre og bedre inntil ett punkt, og så stopper det brått. Skru så tilbake der den gikk som best.

 

Juster på varm motor.

 

 

-koh

Link to post

Trikset jeg brukte for å få gummijolla (2,6m med 4 hk Yamha) lettest i plan lett var lene meg godt fremover før den gikk i plan. Jeg merket at akterspeilet ble skjøvet innover i nedkant ved pådrag. Jeg tiltet derfor motoren utover for å kompensere for dette. Prøvde meg frem og fant ut at nest ytterste pinne plassering var best.

Link to post

Takker for svar!

 

Jeg har prøvd mange ting med både jolle og motor. Tipset fra Svein H har jeg ikke testet, da jeg ikke har noen tekniske data på motoren. (mangler instruksjonsbok). Men det kan være at propellen kanskje er litt for stor, selv om jeg tror turtallet er nær max når båten først planer. De gangene jeg får den over planingsterskelen går den ganske bra! Tror det er originalpropellen som sitter på. Motoren hadde nesten ikke vært brukt når jeg overtok den.

 

Jeg har kjøpt ny bensin også, så det bør være greit. Har pumpet opp det som det går an med medfølgende pumpe til båten, men merker at jeg må jobbe litt for å få skikkelig trykk, ja. Denne båten har oppblåsbar kjøl, kan det hjelpe å slippe ut luften av den tro? Det har jeg ikke prøvd ennå, men skal teste snart.

 

Det stemmer at det er justeringsskrue i front på motoren. Har prøvd å skru på denne også, men har ikke merket nevneverdig forskjell. Det eneste som skjedde var at motoren stoppet til slutt,  og var vanskelig å få igang igjen. Det tok tid å få justert blandingen slik at motoren gikk normalt.

Har også prøvd å tilte motoren alle veier, men det ser ut til at det har liten virkning. Jolla graver noe fryktelig, selv om jeg flytter meg helt fram så langt jeg bare kan.

 

Må kanskje vurdere å bytte til litt større motor, selv om jeg egentlig ikke har lyst til det. Da blir det vel enda tyngre å løfte motoren av og på.  Jolla er ikke godkjent for mere enn 6 hk, men ser ut til at den tåler litt mer.

Link to post

Hej igen GeirFrode!

 

Jag tror ikke att du skall sleppe ut luften ur kjölen, da er du straks tillbaks på en

'gammeldags gummibåt', en sådan 'suger' sig fast i sjön, tror istellet att den skall

vare så hård som möjligt, likna en 'RIB'

 

Jag skulle heller ikke gjöre som Vannskrekk, att bruke trykkluftsflaske til o fylle,

i instruktionsboken till min 'Suzumar' står det angivet vilket intervall lufttrykket skall

ha! Det står oxo att om man bare bruker fot-pumpen så kan man aldrig överskrida

maxtrykket  ! Vilket lett kan göras med kompressor/trykkflaske! Tror att detta

sliter hårt i båten, om den extremt hårt uppumpad !

 

Testa det SveinHa skriver, om turtall ! Det er kanske möjligt att en så pass gammel

'trotjenare' som Johnson/Evinrude 6or er, att desse hester begynner o bli litt

trötta !  :lol: Gamle hester er ikke som unge travhester som tål lite behandling

med pisken  :lol:  

S/Y Gunga Din

Link to post

En 8 hk veier ikke noe mer enn en 6 hk : ca. 25 - 27 kg. Har selv en 8hk Tohatsu på en 3meters gummijolle. Går som et skudd. Planer med 2 voksne. Du må ikke finne på å tappe ut noe luft. Jeg mistet endel luft i kjølen p.g.a. at ventilen hadde skrudd seg litt opp. Da gikk det svært så tregt, og det ristet i motoren. Pump jolla hard, og vurder større motor. Det vil du ha glede av i fremtiden.

Link to post

Får pumpe det jeg klarer med fotpumpen, og teste litt mer i helgen.  

                                          :confused:

Spørs vel om jeg må vurdere en 8 hester til neste sommer tenker jeg. Det er jo mest i ferien at jolla blir brukt allikevel. Og det hadde jo vært greit om den kanskje planer med 2 personer ombord også.  :sailing:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...