Jump to content

Bakre motorfester på mercruiser / Bravo II?


Xlnt

Recommended Posts

Hei

Bare lurte på om det er noen som har hatt behov for å shimse opp de bakre motorfestene på en mercruiser/Bravo installasjon? Har kjørt i stykker koblingsplaten på svinghjulet og har satt inn en ny og driver nå og skal rette opp motor, men det ser ut som at motor er for lav i bakkant i forhold til gimbal lager. Begge fiberskivene er på plass i mellom motorfestene og transome platen. Noen som har noen erfaringer?

 

Vennlig hilsen

 

Knut

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

Hvilke fjærer er dette snakk om? Jeg har ingen fjærer. Jeg vet at drevet har vært byttet en gang tidligere men tror ikke at transome platen eller motor har vært ute. Dette er en 7.4L 454 V8, har sjekket manualen og det står ikke noe om noen fjærer der heller. I manualen er det en sprengskisse over opphenget og eneste som er oppgitt der er følgende: nylon låsemutter, bolt, fiberskive, distanse hylse som skal ligge på toppen og en metall skive over distanse hylsen.

 

Hilsen

-Knut

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

på min 7.4/bravoII samt tidligere Alpha var/er det fjærer inne i fiberskivene.

skal ikke skimses etter det jeg har skjønt. denne båten er rimelig ny for meg

hadde motoren ut og inn noen ganger takket et totalt inkompetent firma som solgte meg båten.

 

etter en del frem og tilbake ser det ut til at det er opprettingen/sentreringen av motoren som avgjøre dette. Du må ha en "tolk" for å sentre/verifisere sentringen av motoren - med mindre du har flax men så vidt jeg husker må man senke motoren foran for å heise den delen som akslen fra drevet skal inni når du setter på drevet.

 

detter er rimelig kinkig uten tilgang på en tolk og hvis man ikke er nøye me ddette kan hele akslen ryke tvers av etter noen tid.

 

har en profesjonell kontakt med reiktig verktøy som kan hjelpe deg - avhengig av hvor du bor men alle mercruiser verksteder skal ha dette verktøyet så de bør kunne hjelp deg.

 

dette sentreringsproblemet ereneste tingen jeg ikke liker med Merc drevene vs volvo sine utenom en tendens til å gå litt varme med så store motorer etter min smak. men det blir ikke lenge til ;-) qmi, qmi..... qmi.no

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post

Hei

"Tolken" - Sentreringsverktøyet har jeg selv. Men takk for tilbudet.

Her er et Bilde av slik det ser ut hos meg samt slik det er skissert i manualen.Bilde

Så det du sier er at inne i fiberskiva skal det være en slags fjær? Vet du hvor tykk fiberskiva er når den er ny?

 

-Knut

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

Uten tolken er dette nærmest umuligt å få til. Bare flaks i så fall.. Senker du motoren i framkant vil den heve seg noe bak på et vis.. Sleit noe heilt for jæ.... med dette og endte opp med å kjøpe meg en tolk fra usa. Men den er å få kjøpt i Norge også. Beste er vel å låne ein men det er jo noe som bør sjekkes hver gang du har av drevet for å sjekke sig på labbene framme..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...