Jump to content

VHF, GPS: skjema for galvanisk skille


Aero

Recommended Posts

Hei.

Skal koble plotter og VHF sammen. Plotter bruker 0 V til NMEA –, mens VHFen ikke godtar å bruke 0 V til NMEA – :sad: . Jeg må ha et skille her: optokobler eller lignende. Jeg lodder og fikser selv så spørsmålet er om det er noen som har et elektrisk skjema (eller en link til et...) for et slikt liggende?

 

Aero.

Link to post
Share on other sites

VHF: M-Tech SX 35 DSC.

Plotter: Garmin GPSMap 198C.

Det er nok at jeg kobler NMEA- fra VHF til 0 V så “kneler” VHFen (displayet blir mørkt, fremdeles sus i høyttaler). Jeg trenger altså ikke å koble til noe som helst fra plotteren før dette skjer. Både plotter og VHF har oppgitt NMEA og ingenting er nevnt om RS232…(?)

 

Aero.

Link to post
Share on other sites

Det finnes en bråte tråder om dette men;

 

NMEA er pr. definisjon RS422.

Garmin, og andre, jukser ved å kjøre de av National Marine Electronics Association definerte telegrammer på RS232 linje. Men de nevner det ikke noe sted.

 

Med 100 Ohm i serie med NMEA- pleier det å funke.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Aha, har vært inne på tanken om en seriemotstand så det skal jeg prøve. Om det er noen som har skjema liggende så er jeg fremdeles interessert. De trådene du refererer til, er de her på BP? Har skummet igjennom i basen men fant ikke konkret om dette...

 

Så da får vi se hva ettermiddagen (og en liten 100 ohm'er) bringer…

 

Redigert: hmmm: VHFen godtar ikke 0 V som NMEA-. Betyr det at VHFen kjører ”ordentlig” NMEA (RS422), eller jukser de og ?

 

Aero.

Redigert av Aero (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei. Status nå er at:

- 100 ohm i serie ikke går :sad:

- Driver og lager en RS232 til TTL konverter (hadde passende deler liggende...) som jeg håper å få testet i ettermiddag.

- Skal gi tilbakemelding her på forumet etterhvert.

 

Må prøve en og en ting til jeg finner ut av det, ingen vits i VHF med DSC uten å få det opp å gå. Importøren (Belamarin) er overrasket da de har solgt veldig mange av disse VHFene uten at de har fått tilbakemelding om dette før.

 

Aero.

Link to post
Share on other sites

Har samme fabrikant-kombinasjon, men forskjellige modeller: Garmin 182c, M-TECH MT-500. Da jeg skulle koble opp radioen sist søndag hadde jeg ikke med Garmin manualen og måtte prøve meg frem for å finne det M-TECH kaller NMEA RX(-), altså NMEA TX(-) på GPS-siden. Lappen som henger på Garmin kabelen nevner ikke noe om NMEA TX(-) så jeg prøvde med de signalkablene som ikke var forklart på lappen. Ved å koble den grønne kabelen fra Garmin til den røde fra M-TECH ( i tillegg til blå fra Garmin til brun på M-TECH) fikk jeg GPS data inn på radioen!

 

Som Aero sier så bruker Garmin i følge manualen svart kabel som "ground" både for strøm og data. Da jeg var innom båten med litt pikk-pakk i kveld koblet jeg den røde fra M-TECH (NMEA RX(-)) til jord og radioen virker fortsatt, uten de symptomene Aero beskriver.

 

Kanskje det er verd et forsøk å bruke samme "feil-kobling" som jeg hadde?

 

Harald

Link to post
Share on other sites

Hmm, det var nyttig informasjon fra haraldk.

- Forsøket i går med konverter gikk ikke. Etter tilkobling så falt den ikke ut, men da jeg aktiverte NMEA ut fra plotteren så faller VHFen ut 1 gang per sekund. Siden NMEA sender posisjon ut 1 gang/sek så regner jeg med at det er ved hver utsending VHF faller ut.

- Skal prøve samme kobling som deg i kveld, men jeg begynner å lure på om det er noe galt med VHFen min siden din ikke faller ut når rød kobles til 0 V.

Ellers så ser jeg at du fra plotteren har koblet NMEA+ fra port 1 og NMEA+ fra port 2 til NMEA inngangen på VHFen. Pussig at det virket, men kanhende at plotteren legger NMEA+ port 2 "lav" dersom porten ikke er aktivert..(?).

 

Nok om det, takk for nyttige svar, jeg gir tilbakemelding når jeg har noe mere.

 

Aero.

Link to post
Share on other sites

Tja, har nå koblet plottere & GPSer mot PC mange ganger. Der er det rett fram og tut og kjør (inkludert Garmin). Problemet oppsto da jeg la ”NMEA Rx (-) Red” fra VHFen til 0 V i båten. Da ble det mørkt i displayet på VHFen men det var fremdeles sus i høyttaleren. Har hatt den inne til sjekk hos Belamarin i fjor høst, de har koblet den opp mot en håndholdt GPS (tror den gikk på ext. pwr hos dem, er ikke sikker) og alt var ok. De driver og sjekker samtidig med at jeg sjekker hos meg (blant annet med hjelp fra dere på BP). Problemet oppstår altså før plotteren er tilkoblet… :-(

 

For øvrig fungerte det noen minutter første gang jeg gjorde dette i fjor vår, men med ny VHF i ny båt så var jeg såre fornøyd da det virket og slo av alt utstyret. Neste gang fungerte det ikke. Siden da har jeg aldri fått liv i displayet med rød ledning tilkoblet 0 V. Sommeren gikk med mye fundering uten å finne noe svar. Faller stadig tilbake til å mistenke feil i VHFen, men siden Belamarin (importør av VHF) fikk det til å fungere så sliter jeg altså med å finne ut av det.

 

Får jobbe videre med saken, takker for gode råd så lang, nye tips mottas med takk!

 

Aero.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ofte det er greit å sjekke signalene fra de forskjellige instrumentene ombord med hyperterminal til Windows.

 

Dette har mange ganger avklart problemer i kommunikasjonen mellom GPS, kartplotter, autopilot, repeatere, dybdeinstrumenter o.a.

 

Så langt har ingen av PCene tatt skade av denne søkingen.

 

Anbefaler derfor å teste signalene fra Garmin plotteren din med bærbar PC og hyperterminal.

 

Har selv lært hvor viktig det er å sette opp sendefunksjonen fra Garmin instrumentene korrekt i forhold til NMEA funksjonen.

Link to post
Share on other sites

Garmin sender greit den, problemet er som nevnt at VHFen kneler så snart jeg legger NMEA Rx (-) til 0 V før plotteren i det hele tatt er koblet til. Med konverter imellom og plotter tilkoblet (med NMEA ut aktivert) kneler den hvert sekund når NMEA mottas.

 

Aero.

Link to post
Share on other sites

Bare en tanke siden det virket med en håndholdt plotter hos Bellamarin.

Har du forsøkt å koble plotteren til et løst batteri som ikke er koblet til båtens anlegg? Bare for å skille mellom strømforsyningene.

 

Ellers ville jeg bedt Belamarin om å koble opp på samme måte som du har det båten.

Link to post
Share on other sites

Selv om det blir hevdet at "ekte" NMEA er RS 422 (balansert) er det vel slik at NMEA like ofte går på RS232 som på RS 422/485 både i amatør og proff markedet. Har fra yrkeslivet mye erfaring på utstyr som kommuniserer over NMEA, og vanlig praksis er at komponenter som GPS oftest blir direkte koblet mot Data distribution units (DDU) hvor inngangen er galvanisk isolert og hvor det er utganger (flere) både i RS 422 og RS 232. Rundt halvparten av enhetene i en broløsning går (desverre) på RS 232. Ikke minst fordi mer og mer baseres på sivil hyllevare fra PC-sjappa på hjørnet.

Oso

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...