Jump to content

Ekkolodd - kan jeg bruke gammel svinger?


kapptein

Recommended Posts

Har oppdaget at det sitter en svinger for ekkolodd i skroget. Mener at det stammer fra midten av 80-tallet, altså ganske så gammelt. Sannsynligvis tilhørte det Hondex M410 eller M430. 2000 KHz, 20 W. Noen som vet om denne svingeren kan brukes til noe mer moderne? - eller om et eksemplar av det opprinnelige ekkoloddet kan framskaffes? (er ikke så kresen på kvalitet...)

Kommentarer utbes :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme problemet. Tar sjansen på å hive meg på tråden din kapptein :seeya: . Har en gjennomgående bronsesvinger med fartsmåler montert sammen med ekkoloddet Raytheon V300. Loddet er kaputt, og lurer på om svingeren er brukandes sammen med nyere ekkolodd, eller om svingeren må ut.....

Link to post
Share on other sites

Bronsesvingere er kostbare så jeg ville i utgangspunktet forsøke å bruke svingeren påny.

 

Mange produsenter av ekkolodd bruker svinger levert fra samme fabrikk, bl.a. AIRMAR, se her.

 

Det må være mulig å låne et gammelt ekkolodd og undersøke om svingeren virker.

 

Utfordringen kan være å finne en skjøtekabel som gjør at gammel pugg kan benyttes i nytt/lånt ekkolodd.

Link to post
Share on other sites

Her er en lenke til en relativt enkelt tilkobling til svinger med Fujisemitsu 8 pin hunn kontakt.

 

Og her til en en-pinns kontakt.

 

Så vidt jeg har forstått bør det utvises varsomhet med å forkorte eller forlenge ledningene mellom ekkolodd og svinger idet dette kan endre på motstandsforholdene - som igjen har betydning for beregning av dybde.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Når det gjelder svinger mot ekkolodd, er det to ting som er viktig.

Impedans (vekselstrømsmotstand) og frekvens. Impedansen er frekvensavhengig, slik at hvis du bruker et ekkolodd på 200 Khz på en 50 Khz svinger kan du få dårlig impedanstilpasning og dermed dårlig effektilpasning slik at du får lite effekt ut av Ekkoloddet. Du bør derfor finne ut senderfrekvens på ekkolodd og svinger som bør være omtrent like. Det vanlige er i 50 ,70, 200 Khz område.

Forandring av kabellengde bør ikke være noe problem siden lyd i vann går ca 1500 m/s mens elektronene i kabelen går ca 2,5*10E8 m/s og kabelen er ikke særlig kapasitive/induktive ved disse frekvensene slik at kablene ikke forsinker pulsen nevneverdig.

Det er reletivt lett å måle frekvensområdet til en svinger hvis du kjenner en som har eller har tilgang og kan bruke et osscilloskop/signalgenerator.

 

Isfeldt

Link to post
Share on other sites

2000 kHz?

Det er jo sånne frekvenser legene bruker for å titte på ufødte verdensborgere.

Må være 200 kHz.

 

Men det går vanligvis fint å kappe og skjøte kabelen.

Svingeren som jeg bruker her har fått kabelen kappet og skjøtet slik at den er nesten 40 m. lang.

 

Bilde

 

Kjører i dette tilfellet 50 kHz, men 200 kHz delen virker fint den og.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Flott at erfaringer med skjøting av kabel til ekkolodd går uproblematisk. Jeg har en garmin-kabel hvor det er instruert om at kabelen ikke bør kappes, men det er en tri-giver for fart, dybde og temperatur, så det kan jo hende at kabellengdeendring gårt ut over noen av de øvrige målingene. Jeg ser at temperaturfølere jeg har i motorrom og fremdriftssystem har blitt noen få tidels-grader endret ved at jeg har forlenget noen av kablene.

 

Så til selve ekkoloddene og spørsmålene i innlegg #1 og #2.

 

Endel svingere er kostbare og det kan være verd forsøket å koble dem til et ekkolodd. Ekkoloddet bestemmer karakteristikken på det elektriske signalet som går til svingeren, mens det er utformingen av det piezo kjeramiske materialet i selve giveren/svingeren som bestemmer om det elektriske signalet får piezoelementet til å vibrere effektivt og sende fra seg lyd, samt at det samme elementet mottar reflektert lyd og omformer (transducer) denne til et elektrisk signal (på samme måten som piezo-baserte gitarmikrofoner som omdanner lydbøler til elektriske signaler) som igjen kan leses av ekkoloddet. Det er så langt jeg har forstått tykkelsen, diameteren og formen til det piezokjeramiske materialet i svingeren som bestemmer det gunstigste lydfrekvensområdet. Airmar har konstruert 50/200 kHz transducere hvor det piezo kjeramiske elementet kan vibrere effektivt ved to separate frekvenser. Tykkelsen på elementet gir effektiv lydsvingning ved 200 kHz og diameteren gir effektiv lydbølge ved 50kHz - grovt og upresist formulert.

 

Det er forøvrig interessant å lese hvorledes piezo-stoffene er nyttiggjort i mange produkter etter oppdagelsen av dette i omlag 1880 av Curie.

 

Det er vel ved å forsøke å se om ekkolodd kan nyttiggjøre seg de gamle svingerne.

Link to post
Share on other sites

Hei Kapptein. Hadde samme problemstillingen. Se denne tråden.

 

Gikk greit i mitt tilfelle. Skulle ta bilder ved permanent sammenkobling, men hadde ikke kamera tilgjengelig der & da... Ble litt lodding og krympestrømpe over den ene koblingen mellom gammel giverkabel og overgangskabel/plugg.

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
  • 4 år senere...

Jeg låner denne tråden da jeg har et lignende problem.

 

Jeg har en eldre Skipper 50KHz svinger med åpningsvinkel på 9 x 18 grader og max effekt på 1,5 Kw montert i en sjark. Selvet ekkoloddet tok kvelden i fjord og jeg kjøpte meg en Garmin plotter og GSD22 ekkoloddmodul og håpet at jeg kunne bruke svingeren om igjen. På hjemmesidene til airmar fant jeg flere koblingsskjema og bestillte Garmin ekkoloddplugg fra USA og loddet det sammen.

 

Dette fungerte bra når det ble testet og jeg var kjempefornøyd, men etter noen uker sluttet loddet å fungere. Ekkoloddmodulen ble sendt til Garmin og fikk samme feilmelding hos seg når de testet den. De fant ikke selve årsaken, men mistenkte den "uorginale" svingeren fordi dette var en feil de ikke hadde vært borti før.

Valget mitt nå er om jeg vil teste en ny GSD22 modul å risikere å ødelegge denne med svingeren min, eller å skifte både svinger og ekkoloddmodul og ikke finne ut i hvilken av disse feilen lå.

 

Jeg kjenner ikke så godt til oppbygningen av en svinger, men er ikke dette bare en passiv komponent? Jeg skjønner godt at alle svingere ikke er kompitable med alle ekkolodd, men trodde ikke et lodd kunne bli ødelagt av feil svinger. Er det noen av dere her på forumet har opplevd at en ekkoloddsvinger har ødelagt et ekkolodd/ekkoloddmodul).

Redigert av Popeye83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...