Jump to content

"Nybåten” hentet – båtsesongen er i gang


hos

Recommended Posts

Ja, så var tiden inne til å hente nyanskaffelsen, en Nidelv 300 Sport, 2005-modell med VP KAD 300. Lørdag morgen stilte skipper og ”innleid” mannskap forventningsfulle på bryggen til Nidelv Båtbyggeri utenfor Arendal. Den blankpolerte og ferdig klargjorte båten lå pent fortøyd til bryggen, og vi kunne beskue den i strålende solskinn. Selv om båten har et år på baken og altså ikke er fabrikkny, var det en opplevelse å stige ombord, og båten ser faktisk så godt som ny ut, både utvendig og innvendig.

 

Etter en skikkelig gjennomgang av båten assistert av Nidelvs folk, startet vi opp motoren og begynte turen hjemover mot Oslo. For å unngå møte med ”moder jord”, og for å få demonstrert båten i praktisk bruk (jeg har hittil bare hatt halvplanende båter med aksling) ble Vidar Nilsen hos Nidelv med på turen fra verftet og inn til Arendal.

 

Derfra bar det i rolig tempo ut gjennom Tromøysund, og etter en stund satte vi opp farten. Jeg skal si det er en opplevelse å kjøre planende båt på denne størrelsen. I tillegg til selve kjøreopplevelsen, gir fartspotensialet muligheter for lange dagsetapper hvis det skulle være behov for det. Været på Sør- og Østlandet var strålende på lørdag, og det var lite vind, så det var helt problemfritt å kjøre ”utaskjærs”. Likevel tok vi en svipp innom Lyngør for å oppleve denne fantastiske sommerperlen tidlig på våren. Deretter bar det ut på åpent hav igjen med forsiktig og jevn duving fra bølgende og en godt dempet og svak lyd av motorens turbo som relativt uanstrengt sørget for en snill marsjfart på ca 25 knop.

 

Etter å ha passert Svenner tok vi inn fjorden vest av Tjøme, og vi fulgte Vestfjorden videre inn mot Tønsberg, der middagen ble inntatt i sen ettermiddagssol. Deretter tok vi fatt på siste del av etappen. Oslofjorden ble krysset, og etter hvert passerte vi kanalen mellom Moss og Jeløy (som andre her i forumet kjenner bedre enn meg). Turen ble avsluttet med kjøring i skumringen i kjente trakter i indre Oslofjord, og ved halv ti-tiden la vi til kai i hjemmehavnen i Oslo. Etter en svært behagelig og relativt lang dagsetappe kunne vi konstatere at båten på alle måter hadde svart til forventningene. Nå ser jeg fram til å "bli bedre kjent med" båten, ta med ”det faste mannskapet” (dvs kone og tre små barn) på tur, og at vi skal få bodd oss inn skikkelig.

 

Jeg legger ved noen bilder av båten/turen.

 

 

 

Bilde

 

Klargjort båt ved verftet

 

 

 

Bilde

 

Fint driv "utaskjærs" - gummibåten er trygt plassert i snap-davitene

 

 

 

Bilde

 

Fortøyd i hjemmehavnen

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Gratuler med virkelig flott båt!

:flag:

Har selv startet "nedtellingen" til henting av ny båt. Den kommer til å ligge ved gjestebrygga i Arendal, 24 Mai.

Men i stedet for å dra rett over til Østfold, tar vi oss en ti dagers ferietur i stedet.

Hver lille krok mellom Flostad og Svenner skal besøkes!

:sailing:

 

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Takk for alle hyggelige gratulasjoner :smiley:

 

Gratuler med virkelig flott båt!

:flag:

Har selv startet "nedtellingen" til henting av ny båt. Den kommer til å ligge ved gjestebrygga i Arendal, 24 Mai.

Ja, du har en "spennende" tid foran deg! Morsomt med ny båt, og Nor Star-en er kjempefin :yesnod:

Regner med at de neste fire ukene kommer til å gå laaangsomt for deg.

 

Men i stedet for å dra rett over til Østfold, tar vi oss en ti dagers ferietur i stedet.

Hver lille krok mellom Flostad og Svenner skal besøkes!

:sailing:

 

Morty

Det høres glimrende ut - fint å kombinere overtakelse av ny båt med ferie!!

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Gratulerer hos - både med nydelig båt og vellykket "jomfrutur". Det er en glede å se at du nå har oppdaget den ubtingede glede ved Sportscruising :smiley: Jeg kan tenke meg at det var en deilig følelse å kjenne de gode sjøegenskapene til N300 når du trykket på litt utaskjærs. Det er en delig følelse å kjøre stor båt som går fint i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny flott båt! Godt var det at du var så heldig med været at du kunne gå i en god marsjfart utaskjærs! Ikke fullt så bra hvis du måtte gå i stampefart pga mye sjø. Nå fikk du jo virkelig erfart hvor herlig det er å cruise i 20 +, enten man sitter inne/ute eller oppe på fb.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer, hos :flag: Regner med å se deg i fjorden rundt Melsomvik om ikke så lenge :smiley: Lykkeliten blir sjøsatt i slutten av denne uken, så vi gleder oss mye til en langhelg på fjorden i ny båt. Det er meldt et strålende vær, så begynnelsen på båtsesongen kan vel ikke bli bedre :lol: Vi sees nok :cheers:

Link to post
Share on other sites

Flott at alt går bra så langt.

Ikke for å helle malurt i begeret, men den viktigste hendelen nå

fremover i sommer er gasshendelen:

 

Det er viktig å lære å dra gassen tilbake både i ukjent farvann og ved passering av andre med mindre båt.

 

Lykke til med fin båt-sommer.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer

 

Det må være en fin måte og bli kjent med båten på, og kjøre båten på en så lang tur. Nå har

du fått sjekket at alt stemmer. Nidelv er en kjempebra båt, så det var vel ingen overraskelse.

Ringte selv til vår lev, og båten skal hentes i pinsen. Det ligger ikke an til utsettelser.

 

Gratulerer igjen :flag:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Lykkeliten blir sjøsatt i slutten av denne uken, så vi gleder oss mye til en langhelg på fjorden i ny båt. Det er meldt et strålende vær, så begynnelsen på båtsesongen kan vel ikke bli bedre

Aj aj aj - se her kommer den ene Sportscruiseren etter den andre ut av pressenningen og våkner til liv. Dette ser bra ut for sentrale deler av Oslofjorden. Kanskje vi skal danne Oslofiorden Sportscruiser Club :lol: Garantert fritt for allsang - bortsett fra motorbrumming hver morgen kl 0800 når vi varmer opp sylinderforingene og gasshånden :lol:

 

Til lykke med sjøsettingen - og du vet hvor du har meg om du går deg bort i knappene :yesnod: Håper at Bitteliten III/Lykkeliten lever opp til forventningene :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er viktig å lære å dra gassen tilbake både i ukjent farvann og ved passering av andre med mindre båt.

Man skal ta hensyn - men av og til er det nok bedre for omgivelsene at man ligger i plan - i hvertfall for oss som ikke har hekksjødispensasjonen på plass slik Worse har. Nå er vel hos sin båt litt lettere i hekken enn 300 Sport sin (ca 250 kg forskjell mellom KAD 300 og D6 310) - men det er ganske så store hekkbølger man kan lage i 10-14 knop med en Nidelv 300. På ingen måte i samme klasse som eldre Fairline eller moderne Princesser - men en meter eller så kan nok graves opp om man i all vennskapelighet slakker av gassen i stedet for å ta en god sving utenom
Link to post
Share on other sites

Takk for alle hyggelige gratulasjoner :smiley:

Ja, du har en "spennende" tid foran deg! Morsomt med ny båt, og Nor Star-en er kjempefin :yesnod:

Regner med at de neste fire ukene kommer til å gå laaangsomt for deg.

Det høres glimrende ut - fint å kombinere overtakelse av ny båt med ferie!!

Laaangsomt er ordet. Sånn ca. 1 knop tror jeg. Sånn var det vel for dere også?

Men så er gleden desto større da, når man går ombord i god norsk kvalitet, registrerer den samvittighetsfulle oppfølgingen fra fabrikken og at alt stemmer. :flag:

 

Ny båt, ferie, god tid! En herlig Coctail som kan nytes, uansett vær.

Også håper vi på god plass i havnene så tidlig i sesongen, fordelaktig sånn de første dagene med ny båt... :blush:

Riktignok er jeg nær verdensmester :cool: i å "legge-til-på-en-elegant-og-erfaren-måte" , men får vel erkjenne at det var med en mye mindre båt :lol::lol::lol:

-Begrepet skrekkblandet fryd, kommer snikende...

Neida, dette går nok helt fint. Men ved forrige båtkjøp hentet vi båten på samme sted, og haddde 3 netter på oss for å komme oss over til Hvaler. Og det ble tre døgn med mye vind, like mye regn og tett tåke. Ikke noe kart i GPS'n og klissbløte sjøkart.

Slikt er stressende.

Så nå gjør vi det helt annerledes:

1ste døgn holder vi oss i nærheten av Arendal, i tilfelle vi skulle trenge å kontakte Nor Star.

Deretter tar vi 1 natt på innsiden av Flostad, en natt hos venner innenfor Risør, en natt på Jomfruland, en natt på Svenner, så muligens en "kjapp" tur inn til Drøbak for å besøke svigermor, deretter setter vi nok kursen mot Skjeberg. Via Engelsviken med en bedre middag?

 

Får si som Else Michelet en gang sa det:

Det er bedre å være frisk og rik enn sjuk og fattig :puke:

 

Ønsker deg og alle andre en riktig god sommer, HOS.

 

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Gratulerer hos - både med nydelig båt og vellykket "jomfrutur". Det er en glede å se at du nå har oppdaget den ubtingede glede ved Sportscruising :smiley: Jeg kan tenke meg at det var en deilig følelse å kjenne de gode sjøegenskapene til N300 når du trykket på litt utaskjærs. Det er en delig følelse å kjøre stor båt som går fint i sjøen.

 

Ja, jeg må innrømme at min første tur med Sportscruising absolutt ga mersmak - jeg gleder meg allerede til neste tur :smiley: Nidelven har nok vært utsatt for tøffere forhold før (og vil helt sikkert oppleve det igjen), men etter den første turen å dømme er sjøegenskapene svært gode. Generelt var det lite bølger på lørdag, men vi møtte bølgene fra noen store ferger et par steder, og båtens måte å passering/forsere disse på i relativt stor fart inngir i alle fall tillit. I tillegg virker båten veldig godt sammenskrudd.

 

 

Gratulerer, hos :flag: Regner med å se deg i fjorden rundt Melsomvik om ikke så lenge :smiley: Lykkeliten blir sjøsatt i slutten av denne uken, så vi gleder oss mye til en langhelg på fjorden i ny båt. Det er meldt et strålende vær, så begynnelsen på båtsesongen kan vel ikke bli bedre :lol: Vi sees nok :cheers:

 

Ja, vi kommer til å være en del det i området i sommer - hyggelig om vi treffes. Lykke til med sjøsetting og langhelg ombord til dere også :flag:

 

 

 

Flott at alt går bra så langt.

Ikke for å helle malurt i begeret, men den viktigste hendelen nå

fremover i sommer er gasshendelen:

 

Det er viktig å lære å dra gassen tilbake både i ukjent farvann og ved passering av andre med mindre båt.

 

Lykke til med fin båt-sommer.

 

Ja, jeg skal ta hensyn til andre - men det er et poeng at denne båten gir vesentlig mye mindre bølger ved marsjfart enn den gamle (Nidelv 26) gjorde.

 

 

Gratulerer

 

Det må være en fin måte og bli kjent med båten på, og kjøre båten på en så lang tur. Nå har

du fått sjekket at alt stemmer. Nidelv er en kjempebra båt, så det var vel ingen overraskelse.

Ringte selv til vår lev, og båten skal hentes i pinsen. Det ligger ikke an til utsettelser.

 

Gratulerer igjen :flag:

Lykke til med overtakelse av ny båt - spennende :flag:

 

 

Gratulerer. Og så Nidelv da, selve drømmebåten :flag:

Takk for det. Ja, jeg må si at jeg synes båten er lekker - mye pent håndtverk!

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...