jess Startet 25.April.2006 Del på Facebook Startet 25.April.2006 Hei alle sammen! Er ny båteier og har ikke filla peiling. Har kjøpt meg et ekkolodd(Eagle 320c) med en svinger til å montere utenpå akter. Kan jeg borre og feste denne med skruer eller hva? Er litt usikker på om jeg ødelegger skroget? Takknemlig for hjelp og tips! Sitér dette innlegget Link to post
Dolfin Svart 25.April.2006 Del på Facebook Svart 25.April.2006 (redigert) Jeg har nettopp gjort det samme. Kjøpte et ekkolodd med hekksvinger og så ingen annen mulighet enn å borre i skroget for å få festet svingeren. Tror ikke det hadde blitt noen stor suksess om jeg hadde satset på tape. Brukte rikelig med dertil egnet tetningsmasse (SikaFlex skal være bra) i skruehull og mellom skrog og svinger. Nå har båten ligget på vannet i en uke, og så langt ser det da ut til at jeg har fått det tett. Jeg brukte et borr som var i minste laget sett i forhold til diameter på skruene. Det resulterte i at det måtte en del krefter til for å få skrudd inn skruene, men til gjengjeld tror jeg nesten jeg kunne klart meg uten sikaflex. Vet ikke om jeg vil anbefale dette, men sørg ihverfall for at du ikke benytter for stort borr (det blir bare trøbbel). Lykke til! Redigert 25.April.2006 av Dolfin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 25.April.2006 Del på Facebook Svart 25.April.2006 Det er lyurt å bruke riktig borr for skruene, eller så risikerer man at plasten sprekker og det blir ikke pent etterhvert. Bruk heller mer med sica eller tec7, lag en pakning med tettningsmasse ring skruehullene, det er viktigst, det har ingen ting å si om det ikke tyter ut når du skrur til, bare det er tett rundt skruehullene. Lykke til, det går nokk bra, det er mange uproffe som har gjort denne jobben med bra resultat Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 25.April.2006 Del på Facebook Svart 25.April.2006 Kan ikke fatte å begripe hvorfor man på død å liv skal borre i skroget? Ta eller å finn plass innvendig hvor det er lett å trekke kabler etc, og klin den fast i sicaflex, tec7 el.l. Bare pass på å ikke få luftbobler i massen. Dette funker bra og presist ned til 70-80 m. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.April.2006 Del på Facebook Svart 25.April.2006 Såsant du kommer til ytterskroget innenfra ville jeg også brukt innvendig svinger. Å bore hull i akterspeilet under vannlinjen bør bare gjøres i nødsfall, spes. hvis det er innstøpt finerplate. Før eller siden vil det oppstå en lekkasje, men man merker det ikke og hele finerplata blir gjennomtrukket med vann. Vil man bruke hekksvinger skrev jeg noe om hvordan den kan monteres her. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 25.April.2006 Del på Facebook Svart 25.April.2006 Ta eller å finn plass innvendig hvor det er lett å trekke kabler etc, og klin den fast i sicaflex, tec7 el.l. Bare pass på å ikke få luftbobler i massen. Dette funker bra og presist ned til 70-80 m. Det har jeg liten tro på dersom det skal brukes til fisking. For dybdeangivelse kanskje, men til fisking vil jeg påstå at det er en bortkastet metode. En telefon til f.eks. Furuno i Ålesund vil kunne avklare om metoden er brukbar. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Mouche Svart 25.April.2006 Del på Facebook Svart 25.April.2006 Det har jeg liten tro på dersom det skal brukes til fisking. For dybdeangivelse kanskje, men til fisking vil jeg påstå at det er en bortkastet metode. En telefon til f.eks. Furuno i Ålesund vil kunne avklare om metoden er brukbar. "Problemet" er bare at det fungerer aldeles utmerket til fisking i min båt og selvfølgelig også til dybdeangivelse. Har faktisk funnet flere flotte fiskeplasser da jeg ved passering av samme stede flere ganger i høy hastighet (30 knop) har fått tydelige utslag på fisk. Gått tilbake til stedet/ene og, ja helt riktig, der står det fisk! Nå skal det sies at jeg har et enkelt lite ekkolodd så kanskje det enkle kan være best, eller i allefall godt nok? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Windy37GM Svart 25.April.2006 Del på Facebook Svart 25.April.2006 (redigert) Fungerte ypperlig i min forrige Skibsplast 655, min forrige Skarpnes9100, svigerfar sin Årø 28 og i pappas forrige Alicraft :-) Blir innvendig montering i vår nye båt også... Joda310 ps Med nyinnkjøpt fishfinder Garmin 140 med innvendig svinger. Pris i USA til 750,- Biiiilliig. Redigert 25.April.2006 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Nefertiti Svart 25.April.2006 Del på Facebook Svart 25.April.2006 hvis det er homogent materiale skal det ikke bety mye om svingeren er montert på innsiden av skroget. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 25.April.2006 Del på Facebook Svart 25.April.2006 Jeg har forsøkt begge deler, og har fått best resultat ved å montere svingeren utvendig. Er det fart eller temperaturmåler på den, har du ikke noe valg - da må den ut. Skal du borre, bruker du et bor som er omtrent lik kjernen i skruen (det som er igjen om du tok vekk gjengene) Deretter bruker du en forsenker /større bor, og tar vekk det ytterste gelcoat laget slik at ikke gjengene får lage sprekker som brer seg i dette. Så setter du skruene inn med sika 291 (Maritim varenr 1786-41), og det blir tett. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 Det har jeg liten tro på dersom det skal brukes til fisking. For dybdeangivelse kanskje, men til fisking vil jeg påstå at det er en bortkastet metode. En telefon til f.eks. Furuno i Ålesund vil kunne avklare om metoden er brukbar.Tro må du gjøre i kirken.........Spøk til side, når jeg kjøpte mitt første ekkolodd med hekksvinger fikk jeg beskjed fra butikken at det måtte monteres utvendig i hekken for å virke. Jeg monterte det innvendig i skroget i tec7 etter råd fra båtplassen, og det funket fint. Konfronterte det med butikken når jeg byttet båt og skulle kjøpe nytt som også skulle monteres tilsvarende. Da sa samme selger at jo det var fullt mulig............. Skjønner du! Det ene året står de i kassa på rimi, det neste er de "spesialister" hos en utstyrsforhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
jess Svart 26.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2006 Takk for svar alle sammen! Eagle 320c har i detminste tempføler. Så da blir den montert utenpå.. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 Tro må du gjøre i kirken......... Spøk til side, når jeg kjøpte mitt første ekkolodd med hekksvinger fikk jeg beskjed fra butikken at det måtte monteres utvendig i hekken for å virke. Ja, jeg skjønner hva du sier og har hørt og lest dette før. Skal du ha tipp topp forhold til ditt ekkolodd er ikke silikon og 15-25 mm glassfiber (med porerom i fiberarmeringen) mellom transducer/receiver noen optimal løsning. Snakk med proffene, som f.eks. Furuno, som har levert ekkolodd til brorparten av fiskeflåten i Norge. De vet definitvt hva de snakker om. Dette er kun en anbefaling og ikke en befaling. Vil kun det beste for dere alle. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Krapyl Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 Litt mer om transducere og montering. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
eysteind Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 Eg hadde på forrige båt berre giveren liggende i en plastpose med vatn på innsiden av skroget. Fungen fint! På halcoen har eg lim inn et rør på skroget som eg fyller med vann og putter giveren opp i. Eg har da mulighet til å bytte giver senere. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 (redigert) Ja, jeg skjønner hva du sier og har hørt og lest dette før. Skal du ha tipp topp forhold til ditt ekkolodd er ikke silikon og 15-25 mm glassfiber (med porerom i fiberarmeringen) mellom transducer/receiver noen optimal løsning. Snakk med proffene, som f.eks. Furuno, som har levert ekkolodd til brorparten av fiskeflåten i Norge. De vet definitvt hva de snakker om. Dette er kun en anbefaling og ikke en befaling. Vil kun det beste for dere alle. Det er klart at ideelt sett for beste gjenngivelse av bunn etc ved fiske el.l burde det monteres innstøpt, med gjennomgående svinger, eller hekkmontert- hekkmontert.Men skal ekkoloddet brukes fortrinsvis til ankring, noe jeg tror de fleste gjør, holder det å gjøre som nevnt tidligere. Driver nå og støper igjen et hull etter tidligere gjennomgående svinger. Jo færre hull under vannlinjen, jo bedre. Redigert 26.April.2006 av Keiko ll (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 For dybdeangivelse kanskje, men til fisking vil jeg påstå at det er en bortkastet metode. En telefon til f.eks. Furuno i Ålesund vil kunne avklare om metoden er brukbar. Snakk med proffene, som f.eks. Furuno, som har levert ekkolodd til brorparten av fiskeflåten i Norge. De vet definitvt hva de snakker om.Nå har det seg sånn at Furuno har det som tillegg til orginalutstyr å levere brakett/svinger for innvendig montering. Svinger er rund, med innstøpt vinkel til skroget, og festes i rør limt fast i skrog. Røret fylles med væske, gjerne matolje fordi denne inneholder lite luftbobler (skummer ikke under vibrasjon). Heter Innvendig monterings kit 22S0191-0. Jeg vet dette, fordi jeg har selv vært med å montere en slik... Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 ankring, noe jeg tror de fleste gjør Tror jeg ikke de fleste gjør. Loddet er et navigasjonsinstrument. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
JanS/EIR Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 At loddet er er navigasjonsinstrument utelukker vel ikke at man gjerne vil lese av dybden før man dropper ankeret? Innvendig montasje av svinger svekker nok loddets ytelser med noen prosent, avhengig av skrogmaterialet og monteringen. Hadde samme Furune Mark II både utvendig og innvendig montert og kunne registrere forskjell. mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Cirkeline Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 Trenger ikke borre i skroget under vannlinje for å få det fast. Gjør reint stedet der svingeren skal sitte (bort med bunnstoff), tilpass en liten bit med eks. polycarbonate, glassfiber som er ca 8-10 mm. tykk. Denne må være litt større enn festet til svinger. Lag hullene i riktig dimensjon der festet skal sitte og gjeng med gjengetapp, eks M6 gjenger. Senk hullene fra innsiden og monter syrefaste skruer (senkehode) på platen med skruehodene inn og gjengene utover. Bruk gjengelåsing på skruene. Avfett med aceton el., bruk sikaflex (husk å prime først) så limer du biten fast til skroget. Etter herding kan giver monteres på skruene som peker ut av plata. Ledning føres rett opp, hvor et lite hull kan lages godt over vannlinjen (evt. gjennom samme hull som styrekabel etc.), for gjennomføring av signalkabel. Ingen hull under vann og dermed ikke noe fare for skade på laminatet. Noen som forstod dette? Lettere å se det på innsiden av øyelokkene mine......... XD3P Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 Hadde samme Furune Mark II både utvendig og innvendig montert og kunne registrere forskjell. mvh JanS Hvor stor forskjell da? Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 Godt spørsmål, men jeg kan ikke tallfeste forskjellen. Men det var altså merkbart dårligere registrering på dypt vann, og dette var økende med dybdeøkningen. På grunna, 0 - 50m, kan jeg ikke huske at det var så mye å bry seg om. mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Nemo Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 Bruker svinger innvendig i båten. For å finne beste stedet for montering ble svingeren lagt i en plastpose med vann i. Det var forskjell hvor dypt den målte etter hvor den ble lagt. Etter en del prøving ble den limt fast med et stoff som fulgte med. Ekkoloddet måler dybder til den maks dybde den skal måle. Fordel med å montere innvendig er at man får bedre måling av dybder under fart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.