Jump to content

Tips, kjøring av motor i ferskvann


BEG

Recommended Posts

Det dukker tidvis opp innspill rundt hvordan man "kjører igjennom" ferskvann i forbindelse med vinterklargjøringen. Her er mitt tips; Har kappet inntaksslangen mellom bunnsilen og sjøvannsfilteret og innmontert et T-stykke. På dette har jeg montert en stengekran + stuss for hageslangen. Når jeg vil kjøre igjennom ferskvann, stenger jeg bunnkrana, kopler til hageslangen og åpner stengekrana. Kjapt og enkelt. På sommeren monterer jeg en STIV slange på T-stykket og lar det gå ned i kjølen. Min sjøvannspumpe suger 110 liter vann i minuttet, dermed har jeg tilgang til en ekstra lensepumpe om uhellet skulle være ute. Samme slange brukes når jeg skal suge inn frostvæske i forbindelse med vinterklargjøringen.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Skikkelig nyttig tips det der.  Tror jammen jeg montere tilsvarende.

 

Kanskje dette er starten på en ny, fast tråd Nyttige tips?

Hva synes du ingar? En tråd der man kan finne alle de geniale, små nyttige tipsene og ideene som vi alle kan ha nytte av, samlet på ett brett?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites


Rolf: ...  Kanskje dette er starten på en ny, fast tråd Nyttige tips? Hva synes du ingar? En tråd der man kan finne alle de geniale, små nyttige tipsene og ideene som vi alle kan ha nytte av, samlet på ett brett?


 

 

.... tja, hvem vet? Synes det er mange nyttige tips både her og der. Bør vel gå sin gang uten noen inngrep... :nonod:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Hei!!!!

 

Tenk godt gjennom hva dere gjør her!!!!! Faren er til stede for å kjøre vannet tilbake opp gjennom raiseren og inn på sylinderne. Skjer dette, er det "tilt og game over" ved oppstart. Jeg har høyeste punkt på eksos-systemet nesten 1m over utblåsning fra motor og det vil si at om jeg setter trykk på kjølevann inn uten at motor går er jeg garantert å få vann inn via ventilene. Ordningen er kjempegrei og forenkler en hel masse, men ikke gjør det om dere ikke har den store oversikten over eget motorsystem. Uansett...start alltid motoren først og la helst pumpa suge istedet for å få påført trykk. Jeg sier ikke dette for å svartmale, men fordi jeg har sett endel havarerte motorer forårsaka av denne prosessen utført på feil måte.

 

Sigurd

Link to post
Share on other sites

Hei  Sigurd

Ser poenget ditt, har ikke hatt båter hvor eksosslangen går over høyeste punkt på motoren.

 

Faktisk var beskrev jeg framgangsmåten litt feil. Jeg stenger IKKE bunnventilen. Det skal mye til å presse vann gjennom impelleren når motoren står stille, den fungerer dermed som en stoppekran. Dermed går ferskvannet ut av bunnsilen. Undertrykket som oppstår når motoren startes sørger for at vannet da begynner å gå riktig vei.

 

Bunnventilen stenges kun når det er behov for å suge inn gjennom T-stykket, f.eks når frostvæske skal fylles på. Er man redd for å få vann inn "bakveien", kan man jo gjøre det slik hele tiden.

 

Vet at mange båteiere strir med å frakople slanger, henge bøtter under eksosutløp og suger derifra osv. "Min" metode forenkler og gir mulighet til ekstra lensepumpe (et par år siden tappet jeg flere hundre liter vann ut av en båt som hadde sprunget lekk. Det er viktig at pumpeslangen er "stiv", undertrykket fra impelleren er så stort at slangen fort blir flat og dermed suges ikke noe vann gjennom den)

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hei BEG,

 

Dette virker som en genial løsning, men jeg ser et mulig problem:

 

Dersom jeg tar min (1/2' ?) hageslange og lar det renne inn som du beskriver og ut av 1 1/4' kjølevannsinntak, kan jeg ikke risikere at den trekker luft fra det store kjølevannsinntaket når jeg starter motoren, eller klarer hageslangen å "fylle" det. (Uff, lang setning)

 

Det er kanskje ikke så farlig om den får litt luft innimellom ?

 

Holder på å finne slange for å kjøre motoren i ferskvann. Alltid litt styr første år med ny båt. Etter noen år så kan man det og har det man trenger.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Hei Gerhard

Vannmengden som går gjennom en vannslange varierer mye fra landsdel til landsdel (det merker vi vel på fylletiden når vi bunkrer i havner rundt om). Her i Oslo er det godt trykk, har "målt" ca. 40 liter pr. minutt.

 

Min impeller suger ca. 110 liter vann pr. minutt, men det er på fullt turtall. Det skal ikke spille noen rolle om det suges noe luft så langt jeg skjønner. Om impelleren går tørr brenner skovlene opp, men nevnte vannmengde skulle rekke mer enn nok. (På land kjøres jo ikke motoren på full guffe uansett). "Luftbobler" inn i sjøvannskretsen kan jeg ikke forstå at skulle gjøre noen skade. (når vi går i grov sjø, tror jeg nok det kommer mye luft inn i mange tilfeller)

 

Noen som har andre meninger??

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Guest Lars_Moe

Da jeg hadde motorbåt gjorde jeg dette på samme måte som BGE, men med den forskjell at jeg lot motoren suge vann fra en bøtte som jeg etterfyllte med vannslangen. Da slapp jeg faren for at vannet ble trykket inn der det ikke skulle være.

 

Hilsen Lars

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg har sjøvannintaket stående rett under (0,5m) sjøvannsfilteret. Jeg fjerner bare lokket fra filteret, trer hageslangen noen desimeter inn i slangen som går mot motoren. Åpner bunnkran på sjøvannsinntaket og setter på vannet i hageslangen. Så lenge motoren ikke går vil all vannet renne ut av sjøvannsintaket. Vil jeg ikke ha luft inn i motoren justerer jeg turtallet slik at nesten ikke noe vann kommer ut av sjøvannsintaket.(Tror ikke at det gjør noe om det kommer litt luft). Når motoren skal fylles med frostveske, stenger jeg bunnkran og fyller opp sjøvannsfilteret med frostveske. Gjør klar en stor kanne med ferdig blandet frostveske. Starter motoren på tomgang og fyller kontinuerlig etter med frostveske til jeg ser frostveska i eksosutløpet. Her tror jeg du helst ikke bør få luft inn i motoren. Eneste ulempe at hos meg må man være en til å starte og stoppe motoren mens den andre heller frostveske i sjøvannsfilteret.

Den store fordelen, ikke noe ekstra leamikk eller koplinger for å vinterkonservere.

Link to post
Share on other sites

Det som jeg ble mest begeistret for BEG er å bruke sjøvannspumpa som lensepumpe. har faktisk sett på disse pumpene som kan monterers på akslingen, som tåler tørrkjøring og har en voldsom kapasitet. De er vel det eneste som duger ved en grunnstøting med stor skade. BEG's metode gir vel ikke samme lensekapasitet men er et stykke på vei.

Ang vinterkonservering så har jeg doble sjøvannsinntak med filter så vinterkonseveringen er forsåvidt enkel nok, steng sjøvannsintakene, ta av fiterlokket, legge vannslangen nedi og sett på passe trykk. Motoren får da suge det den vil ha, overskytende vann går til kjølsvinet. Ved litt justering av vanntrykket finner man fort riktig nivå slik at det blir minimalt med vannsøl. Men også her ser jeg for meg at BEG's metode vil forenkle dete hele og gi enda mindre vannsøl.

Frostvæsken blander jeg ut i en bøtte (2 omganger) og heller det i filteret.  Så åpner og lukker jeg begge sjøvannsinntakene slikat disse tømmes. Rimelig enkelt og greit.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Har brukt løsning med å koble fra kjølevannslange og koble dette til en bøtte før. Har tenkt tanken med T-kobling på kjølevannslangen, men aldri rukket å montere det.

 

Jeg ble imidlertid lei av vann/tank/frostveske inni båtene og gikk derfor til innkjøp av en gummikopp med slangekobling. Den er ment å koble til hageslangen, men jeg har koblet den til i bunnen av en 25l plastdunk med 2-3m slange ut fra bunnen (har kappet toppen av dunken, men det er ikke nødvendig). Det kan være lurt å sette en ventil på slangen for å kunne stenge mens man blander frostveske.

 

 

Prosedyren for vinterkonservering er enkel:

 

Sett gummikoppen over kjølevannsinntaket. Den er utstyrt med teleskop-arm, så man kiler den bare mellom bakken og bunnen på båten.

 

Sett dunken på rekka eller for eks en gardintrapp.

 

Legg vannslangen i dunken og start motoren. Blir det for lite vann i dunken er det bare å senke turtallet litt. Om det renner over gjør det ingenting, det er jo på utsiden av båten.

 

Når motoren er varm (og oljeskift er ferdig :yesnod: ) er det bare å helle frostveske rett i den tomme dunken. Hvis du har laget ett par merker på dunken for blandingsforhold er det bare å fylle vann til merkene.

 

Åpne ventilen på slangen. Start motoren. Når dunken er tom (og det er frostveske i eksosen) er det bare å stoppe motoren og rydde bort dunken til neste år.

 

Det geniale er at man kan bruke løsningen på flere båter. Ikke noe ny jobb med ombygging om du bytter båt. Og det blir ikke noe søl med vannslanger osv inne i båten.

Redigert av 5knop (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...