Tor_K Posted August 13, 2003 Share Posted August 13, 2003 Hei! Toppdekslene på motoren i båten er forniklede (spør ikke hvorfor, pleeeeease). Rusten begynner etterhvert å bli ganske påtrengende. Jeg lurer derfor på følgende: Hvordan får man lakk til å sitte på fornikling, om det i hele tatt er mulig? Kan jeg pusse/grunne/lakkere eller..... Hilsen Tor Quote Link to post
Gunga Din Posted August 13, 2003 Share Posted August 13, 2003 til Tor_K ! " spør ikke hvorfor, pleeeeease " om jag istället frågar VARFÖR ????????? :lol: :lol: Quote S/Y Gunga Din Link to post
REM Posted August 13, 2003 Share Posted August 13, 2003 Hmmm. Vrien sak. Krom og Nikkel er hardt og i tillegg blankt. Jeg ville prøvd å matte ned overflaten med slipepapir og så påføre etchprimer eller Seajet 027 tror jeg den heter før lakkering. Anvend den Seajet-varianten som er beregnet for Alubåter. Den biter på det meste og gir bra underlag for alle typer lakk. Verd et forsøk? Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Anabelle Posted August 13, 2003 Share Posted August 13, 2003 Jeg har lakkert mye rart i mitt liv og har gjort div. erfaringer. Mulig at forrige innlegg er riktig, men hadde det vært meg ville jeg uten tvil mattet kromen helt ned og deretter grunnet med skikkelig antirust grunning før jeg lakkerte. Anabelle Quote MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Motordoktoren Posted August 13, 2003 Share Posted August 13, 2003 Uansett hva du gjør med underlaget - sørg for at lakken vil tåle temperaturen som dekslet varmes opp til. Quote Link to post
Walter_S Posted August 13, 2003 Share Posted August 13, 2003 Uansett hva du gjør med underlaget - sørg for at lakken vil tåle temperaturen som dekslet varmes opp til. Hei Motordoktor! Helt enig med deg her! Har lagt merke til at toppdekslet på min Yanmar 2QM-15 blir meeeget varm, mye varmere enn selve blokka og toppen på motoren. Er dette vanlig? Og i tilfelle, hvorfor er det slik? Mange hilsen, Walter Quote Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Kare_L Posted August 13, 2003 Share Posted August 13, 2003 Hva med å sand-/glassblåse begge toppdekslene? Kanskje det ikke er så dyrt som du tror? Hvis dette er en V8 bensin, burde vel en vanlig type motoremalje være godt nok mht. temperatur. Kåre Quote Link to post
Tor_K Posted August 13, 2003 Author Share Posted August 13, 2003 Takk for svar folkens. Har på følelsen at man ikke får noe til å sitte skikkelig på forkrommede flater. Skal spørre om hva det koster å få dem sandblåst. Spurte forresten om pris på originale nye hos en bilforhandler i dag: 1200 NOK per stykk! Nye uoriginale (Edelbrock) forkrommede koster ca 700 NOK per par! Ditto i aluminium koster ca NOK 1200 per par. Pussig hva? Tor Kåre: Har du funnet ut noe mer om kabelfarger? Quote Link to post
Kare_L Posted August 13, 2003 Share Posted August 13, 2003 Tor, jeg jobber med saken. Hvordan er været? Kåre Quote Link to post
Eppa Posted August 13, 2003 Share Posted August 13, 2003 Jeg holder for tiden på å pusse opp min motor som har mye overflate rust. I den anledning var jeg i dag innom et lakkeringsverksted/butikk for å få råd om grunning og lakk for båtmotor. Jeg fikk det klare råd å bruke en tokomponent epoxyprimer etterfulgt av en tokomponent lakk med "volvo" farge. Både primer og lakk tåler 300grader. Grunningen festet også til alle vanskelige metaller som kobber, messing, aluminium ovs. Vil råde deg til å ta en tur innom et lokalt lakkeringsverksted for å få belyst ditt problem. Quote Link to post
Ingar Posted August 13, 2003 Share Posted August 13, 2003 Nye uoriginale (Edelbrock) forkrommede koster ca 700 NOK per par!De vil jeg si må være ubrukelige i båt, selv i bil som ikke brukes på vinteren ruster de etter kort tid... Quote Link to post
Motordoktoren Posted August 14, 2003 Share Posted August 14, 2003 Har lagt merke til at toppdekslet på min Yanmar 2QM-15 blir meeeget varm, mye varmere enn selve blokka og toppen på motoren. Er dette vanlig? Og i tilfelle, hvorfor er det slik? Grunnen er at blokk og topp er vannkjølt, men dekselet har ingen kjøling bortsett fra lufta som står forholdsvis stille. Under dekslet plasker det smøreolje som normalt er meget varm, og som kommer i kontakt med det før den går ned i bunnpanna og pumpes gjennom kjøleren. Quote Link to post
Tor_K Posted August 15, 2003 Author Share Posted August 15, 2003 Nå har jeg vært hos et forniklingsverksted og fått pris på hva det koster å fjerne forniklingen; ca 300-400 NOK per deksel. Tror nok jeg går for den løsningen. Deretter blir det grunning og lakkering etter alle kunstens regler. Tor Ingar: Jeg har naturligvis ingen planer om å kjøpe forniklede lokk til båten. Jeg nevnte bare prisen som en kuriositet. Quote Link to post
Ingar Posted August 15, 2003 Share Posted August 15, 2003 Ingar: Jeg har naturligvis ingen planer om å kjøpe forniklede lokk til båten. Jeg nevnte bare prisen som en kuriositet.Ja, jeg skjønte det.Ville vurdert alu-lokk istedet for å bruke tid og penger på de gamle, da slipper du rustproblemer for alltid. Mulig at du kan få tak i noe brukt, f.eks. hos http://www.phoenixuscars.no/ Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.