Jump to content

Lakk på fornikling

Tor_K

Recommended Posts

Hei!

Toppdekslene på motoren i båten er forniklede (spør ikke hvorfor, pleeeeease). Rusten begynner etterhvert å bli ganske påtrengende.

Jeg lurer derfor på følgende:

Hvordan får man lakk til å sitte på fornikling, om det i hele tatt er mulig? Kan jeg pusse/grunne/lakkere eller.....

Hilsen

Tor

Hmmm. Vrien sak. Krom og Nikkel er hardt og i tillegg blankt. Jeg ville prøvd å matte ned overflaten med slipepapir og så påføre etchprimer eller Seajet 027 tror jeg den heter før lakkering. Anvend den Seajet-varianten som er beregnet for Alubåter. Den biter på det meste og gir bra underlag for alle typer lakk. Verd et forsøk?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg har lakkert mye rart i mitt liv og har gjort div. erfaringer. Mulig at forrige innlegg er riktig, men hadde det vært meg ville jeg uten tvil mattet kromen helt ned og deretter grunnet med skikkelig antirust grunning før jeg lakkerte.

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Uansett hva du gjør med underlaget - sørg for at lakken vil tåle temperaturen som dekslet varmes opp til.

Hei Motordoktor!  :lol:

Helt enig med deg her! Har lagt merke til at toppdekslet på min Yanmar 2QM-15 blir meeeget varm, mye varmere enn selve blokka og toppen på motoren.

Er dette vanlig? Og i tilfelle, hvorfor er det slik?

Mange hilsen,

Walter  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Takk for svar folkens.

Har på følelsen at man ikke får noe til å sitte skikkelig på forkrommede flater.

Skal spørre om hva det koster å få dem sandblåst.

Spurte forresten om pris på originale nye hos en bilforhandler i dag: 1200 NOK per stykk!

Nye uoriginale (Edelbrock) forkrommede koster ca 700 NOK per par!

Ditto i aluminium koster ca NOK 1200 per par.

Pussig hva?

Tor

Kåre: Har du funnet ut noe mer om kabelfarger?

Jeg holder for tiden på å pusse opp min motor som har mye overflate rust.

I den anledning var jeg i dag innom et lakkeringsverksted/butikk for å få råd om grunning og lakk for båtmotor.

Jeg fikk det klare råd å bruke en tokomponent epoxyprimer etterfulgt av en tokomponent lakk med "volvo" farge.

Både primer og lakk tåler 300grader. Grunningen festet også til alle vanskelige metaller som kobber, messing, aluminium ovs.

Vil råde deg til å ta en tur innom et lokalt lakkeringsverksted for å få belyst ditt problem.

Har lagt merke til at toppdekslet på min Yanmar 2QM-15 blir meeeget varm, mye varmere enn selve blokka og toppen på motoren.

Er dette vanlig? Og i tilfelle, hvorfor er det slik?

Grunnen er at blokk og topp er vannkjølt, men dekselet har ingen kjøling bortsett fra lufta som står forholdsvis stille. Under dekslet plasker det smøreolje som normalt er meget varm, og som kommer i kontakt med det før den går ned i bunnpanna og pumpes gjennom kjøleren.

Nå har jeg vært hos et forniklingsverksted og fått pris på hva det koster å fjerne forniklingen; ca 300-400 NOK per deksel.

Tror nok jeg går for den løsningen. Deretter blir det grunning og lakkering etter alle kunstens regler.

Tor

Ingar: Jeg har naturligvis ingen planer om å kjøpe forniklede lokk til båten. Jeg nevnte bare prisen som en kuriositet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...