Jump to content

Gjennomføringsblokk / -trinse HVOR får man tak i denne?


Walter_S

Recommended Posts

Hvor får jeg tak i slike? Og hva heter en slik en på seiler- / riggspråk?

Bilde

 

Det er 2 slike jeg har - men de er ikke av "proppert" materiale. Akselen er "noe stålgreie" :nonod: . Hører egentlig til en markise. Det er trinser for å lede markise-snor gjennom yttervegg. Grei nok til å "trinse" snor, men holder ikke til en vaier - tror jeg......

 

Skulle gjerne hatt 2 slike i BÅTMATERIALE, men hardplast-trinser og aksel i syrefast. Skal bruke det til styrevaier (mekanisk styring) gjennom akterskottet i styrhuset. Vaieren er 4mm rustfri vaier.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Finnes vel sikkert noe (dyrt) seilbåtutstyr som kan brukes. Muligens også i kategorien styresystemer.

 

Litt usikker på hele formålet. Er det gjennomføring gjennom skottet + en blokk du trenger? Kan hende det burde deles opp i 2 enheter. Blokker finns i alle materialer og prisklasser.

 

Wireblokk er muligens rett ord?

 

http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=143

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne hatt 2 slike i BÅTMATERIALE, men hardplast-trinser og aksel i syrefast. Skal bruke det til styrevaier (mekanisk styring) gjennom akterskottet i styrhuset. Vaieren er 4mm rustfri vaier.

Bilde

 

Harken lager slike:

De heter 310 thru-deck. Beregnet for max 5mm wire.

Harken

 

Hovdan eller andre skaffer det, men billig blir det nok ikke. Ser at de koster $66 i USA. Regn med 10x i Norge. Dog får du blokker du kan ha i mange år. Men det blir kanskje litt overkill.

 

Hvis du kjører komposittskive (Ex Harken 088 med kulelager - SEK 148 hos Hjertmans) må du nok regne med å bytte etter en stund. Men på kort sikt blir det nok billigere. Hvis du legger krympeplast (slik man bruker på gamle manntau) på wiren der den går gjennom blokken vil du kanskje skåne blokken for slitasje i det lange løp, og få en akseptabel løsning til en rimelig pris.

Link to post
Share on other sites

....Litt usikker på hele formålet. Er det gjennomføring gjennom skottet + en blokk du trenger? Kan hende det burde deles opp i 2 enheter.

Jo, det er en slags innfellbar bryteblokk. Hele poenget er at jeg kan føre / lede / styrevaierene målrettet - det blir en slakk vinkel - gjennom et skott (hull i bunnen på blokk-sokkelen på bildet over) uten å sage istykker akterskottet mitt!!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...Harken lager slike: De heter 310 thru-deck. Beregnet for max 5mm wire.

Takk, ulysses!

 

Det var det jeg er på jakt etter - men med en pris på tilnærmet 10 x $ 66 tror jeg at jeg må gå litt i "tenkeboksen" og se om ikke "han Reodor" kan komme opp med en alternativ løsning......

 

:wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

He he, når du skal ha 10 stk kan det bli lønnsomt å ta tenkehetten på ja. Jeg så for meg 2.....

(så nå at du likevel kanskje mente NOK 660 per stk )

 

Ja, kanskje en wireløsning à la teleflex er tingen. Hvis ikke, skal du vel ikke ha 10 blokker som går gjennom dekk/skott? Der wiren ikke skal skifte noe særlig retning trenger du ikke rare greiene, og kanskje kan du klare deg med vanlige wireblokker de fleste steder. De er vesentlig billigere, særlig hvis de heter Rutgerson eller Barton.

Redigert av ulysses (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at jeg har (som vanlig?) vært dårlig til å forklare poenget.

Styrevaieren er en helt vanlig stålvaier - UTEN STRØMPE - som går over en styretrommel inne ved rattet. For å overføre styringen til rorkulten akterut så må vaieren strekkes fra styrhuset akterover. Til det trenger jeg 2 stk. slike dekksgjennomføringer idet vaieren går gjennom akterskottet i styrhuset. Der hvor vaieren kommer ut blir det det vinkel på ca 30 grader nedover og 5-6 grader ut i bordet.

 

Derfor trenger jeg denne spesielle anordningen for å unngå skamfiling av treverket. Den ovennevnte trinsen - eller thru-deck HARKEN som den heter i katalogen - vil være akkurat passe til det. Men når $ 66 skal ganges med (kurs) 10 - og jeg skal ha 2 stk. av de så er selvfølgelig en Teleflex-variant i rekkevidde.

 

Joda. Teleflex'en er o.k. men jeg liker ikke den begrensningen den setter. Uansett hvordan du monterer den så får du sjeldent mer enn 35 grader rorutslag til hver side. Det er egentlig nok i de fleste situasjoner, men båtens beliggenhet ved brygga (trangt og utsatt for strøm den ene veien og SV'en den andre) tilsier at jeg må legge roret helt over ved manøvrering ut og inn båtplassen..

 

Har idag en lignende styring, men med 5mm flaggline og det fungerer utmerket. Har bygget om styreposisjon inne og laget en mere presis styring med MC-kjede over tannhjul o.s.v. men styrevaierens vinkelen for å komme ut av styrhuset har blitt endret. Krappere vinkel krever nå trinser.

 

:rolleyes: h-h-h-h-h-h (laaaang forklaring på hvorfor jeg IKKE vil ha Teleflex)

 

Dessuten har jeg en innebygget aversjon mot å kjøpe noe ferdig når jeg kan gjøre det selv med enkle midler. Og det er ikke bare p.g.a. konstant dårlig råd (uførepensjonist) men like mye p.g.a. utfordringen og det å klare å finne opp hjulet på nytt! :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har du forsøkt å bruke noe mer High-tech tau enn flaggline? F.eks Vectran eller dynex? I 5mm har du nesten samme bruddstyrke som wire. I og med at du ikke skal endre retning mer enn ca 30 grader trenger du ikke blokker som tåler all verden heller, da belastningen blir veldig liten. Kanskje du kan klare deg med de blokkene du har? Alternativ vanlige thru-deck-blokker for tau, som ikke koster stort.

Link to post
Share on other sites

....... Alternativ vanlige thru-deck-blokker for tau, som ikke koster stort.

Se der ja, det var egentlig det jeg trodde hele tiden.

 

Belastningen på trinsene er jo ikke så stor i mitt tilfelle. Finnes kanskje noe i seiljolle sortimenet? Mener å ha sett joller som har f.eks. spinnaker-opphal under dekk og som betjenes fra styreposisjonen. Det hadde vært noe.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg (tror) jeg har noen blokker liggende etter en gammel vaierstyring fra en eller annen båt. Noe galvanisert greier som antagelig holder en menneskealder. Dersom jeg har klart å rote bort dette så har jeg uansett fått forespørsel om å slakte en gammal tresjekte og kjøre råten på søpla. Det er ei skjerm- eller hyttesnekke, så der tipper jeg det er noe slikt som du er på jakt etter. La meg får noen dager så skal jeg se om det dukker opp noe du kan få.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Walter, det ligger en båtbutikk mellom JET-stasjonen og elven i Fredrikstad. Han har et bra utvalg innen blokker etc. Stikk innom der, han har sikker det du er ute etter.

Du tenker på Båtbua? Der pleier de å ha mye utstyr til seilbåt.

 

Fant en blokk i Watski katalogen som så ut til å kunne brukes. Let under produkt - rigg og dekk - blokk - diverse blokker.

Link to post
Share on other sites

Hei Walter_S

 

Kan du bruke noe av det her? Er visst ikke helt det som du avbildet, men i hvert fall galvanisert og beregnet for vaier - og gratis.

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7739/blokker_2.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7739/blokker_1.jpg

 

 

mvh tuffff

 

 

PS! Jeg skjønner ikke en dritt av den bildeopplastingen, men dersom du trykker på adressen så kommer vel bildet opp? -- tror jeg.

DS!

Link to post
Share on other sites

.....Kan du bruke noe av det her? Er visst ikke helt det som du avbildet, men i hvert fall galvanisert og beregnet for vaier - og gratis.

 

PS! Jeg skjønner ikke en dritt av den bildeopplastingen, men dersom du trykker på adressen så kommer vel bildet opp? -- tror jeg.

 

Hei tuffff! (mange f'er.... ;o)

 

Takker for tilbudet, men har nå "ordnet" noe som gjør susen (tror jeg). Lørdag kveld var det ÅRSMØTE i "Vraktangen dram- og lutefisklag" og etter omvalg av styret og diverse ble det bevertning med fiskesuppe, øl og dram......... :wink:

 

Under den siste delen av årsmøte kom jeg i snakk med en kar som holder på å "vrake" sin gamle tresnekke fra 1938 - d.v.s. han har allerede begynt MED MOTORSAG !!!

 

Men bland delene som lå der var det et komplett gammeldags vaierstyringsanlegg (i bronse) med akkurat en slik dobbelblokk, som jeg trengte. Kunne bare forsyne meg av dette, pluss en del gammelt helved-mahogny!!! Dette er et trist syn. Hele overbygget på snekka var av solid 3/4" mahogny. Motorsaga gikk tvers gjennom - saga "skrelte" av overbygget i dekkshøyde. Da jeg kom til hadde skaden allerede skjedd. Reddet det som var mulig å redde.

 

For et trist syn! :o(

Bilde

 

Nå har jeg komplett vaierstyringsanlegg og vedskjulet fullt av mahogny i mer eller mindre biter!

:o)

 

Men, takk for tilbudet, tufff!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

en kar som holder på å "vrake" sin gamle tresnekke fra 1938 - d.v.s. han har allerede begynt MED MOTORSAG !!!

Galskap. Beste utnyttelsen av et gammelt utrangert treskrog jeg noensinne har sett var et naust av stein hvor skroget var lagt opp ned som tak. Verre er det med en bekjent som har delt en pram på langs og montert den på stueveggen. Flotte linjer, men like barbarisk som å dekorere veggen med utstoppede dyrehode som ser tomt ut i rommet.
Link to post
Share on other sites

......Kan dem ikke heller gi dem bort i stedet,

...........hva skjer med motoren der da Walter? Blir den moring?

Ja, godt spørsmål, som jeg stilte meg selv. Massakeret begynte allerede senhøstes i fjor. Hadde jeg visst at han ville vrake hele snekka, kunne jeg meldt meg frivillig til å demontere den - bit for bit og på en mere "human måte" - i løpet av vinteren. Mye fint treverk som falt offer for motorsaga! :o/

 

Motoren en FM 8-12 (tror jeg) har han visstnok solgt. Noe jeg stiller meg undrende til siden den fremdeles står i vraket, ubeskyttet for vær og vind. La over noen plankerester for å ta av for det værste.

 

:nonod: Man skal oppleve mye rart.................

 

tuffff: Skal jeg formidle kontakt til en entusiast? Noen som melder seg?

Har ikke vi en egen tråd til dette formål? Noe med "hagebåt-prosjekt" eller noe i den duren.......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker meg en stor opplagsplass, så kan man levere båter til meg.

Det hadde vært noe, skrotet det som ikke er gunstig og reparere. Og tatt vare på og solgt beslag, motor osv.

Tror det er mange som sliter med og få tak i tidsriktige detaljer til oppussing f.eks.

 

Noen som vet om noe, eller som kunne tenkt seg det eller.

 

Tufff;

 

Ja, prøv ihvertfall en annonse her på forumet før du skroter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...