Jump to content

Badeplattform på seilbåt


Far Out

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe badeplattform type BADEPLATTFORM SEILBÅT 1310X600MM, Art.nummer: 3072-04 hos Maritim for montering på akterspeilet på min gamle skute. Sist helg traff jeg en hyggelig (HR 352) båteier som holdt på å flytte sin badeplattform høyere opp på akterspeilet for å unngå at badeplattformen kom nedi vannet under fart.

 

Er det noen som har erfaring fra hvor stor avstanden bør være fra vannflaten og fra siden av akterspeilet for å unngå at plattformen subber nedi (og bremser) når man går for motor eller seil?

 

Far Out

:diving:

Link to post
Share on other sites

for å unngå at plattformen subber nedi (og bremser) når man går for motor eller seil?

Jeg funderer på det samme, og i tillegg vil jeg at plattformen skal komme så høyt at jeg (lett) kan montere snapp-daviter (til den gummijolla jeg ikke har kjøpt enda).

 

Som vanlig blir det så mange ukjente variabler at det er vanskelig å komme i gang. (også kallt besuttningsvegring tror jeg :crazy: )

Link to post
Share on other sites

Jeg funderer på det samme, og i tillegg vil jeg at plattformen skal komme så høyt at jeg (lett) kan montere snapp-daviter (til den gummijolla jeg ikke har kjøpt enda).

hade min gummijolle(290) liggande på badeplattformen förra året, uten snappdaviter, den gick ner lite grann när jag krängde mycket, kansje endast snappdaviter lyfter den såpass.....eller får jag

gjöre noe special under daviterne så att jollen ligger lite högre........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Far out,

 

Se denne tråd, jeg spurgte om samme i denne:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...64entry124064

 

Monterte min ca 40 cm over vandet målt ved "normal last" og ca. 33 cm ved "Ferieklar båt". Det avgjørende for min plasering blev en testsejlads for motor med "full guffe". Iført rød spritpenn tegnet jeg på akterspejlet exact hvortil vannet nådde !

 

//Anders

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Badeplattformen ble til slutt montert 32 cm over vannflaten (om jeg husker rett):

 

Bilde

 

Dette fungerer bra til bading og ombordstigning i gummibåt, men plattformen ble liggende i vannskorpen ved marsjfart:

 

Bilde

 

Jeg antar at det betyr noe økt motstand, men dette skjer først når båten likevel begynner å lage en merkbar hekkbølge, så jeg antar at bølgemotstanden vil være dominerende. Fordelen er at plattformen hele tiden blir skylt, slik at den ikke sotes ned av eksos.

 

Far Out

:diving:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...