Far Out Startet 25.April.2006 Del på Facebook Startet 25.April.2006 Jeg vurderer å kjøpe badeplattform type BADEPLATTFORM SEILBÅT 1310X600MM, Art.nummer: 3072-04 hos Maritim for montering på akterspeilet på min gamle skute. Sist helg traff jeg en hyggelig (HR 352) båteier som holdt på å flytte sin badeplattform høyere opp på akterspeilet for å unngå at badeplattformen kom nedi vannet under fart. Er det noen som har erfaring fra hvor stor avstanden bør være fra vannflaten og fra siden av akterspeilet for å unngå at plattformen subber nedi (og bremser) når man går for motor eller seil? Far Out Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 25.April.2006 Del på Facebook Svart 25.April.2006 På min Maxi 95 er badeplattformen montert 30 cm over vannlinjen når den ligger stillle, ved full fart for motor ligger da selveplattformen akkurat i vannskorpa. Under seilas er den ikke nedi da rompa på båten ikke setter seg ved seil. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.April.2006 Del på Facebook Svart 25.April.2006 tror min sitter 40 cm över.......kan mäta mer nogrannt til helgen ! men hur högt den skall sitte varierer nog mycket med skrovform o hur ' fyllig' hun er i akterpartiet, hur hun setter sig på hekken i lite fart !! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Nefertiti Svart 25.April.2006 Del på Facebook Svart 25.April.2006 (redigert) min sitter max 20 cm over tror jeg. Må måle... Ingen sjans at min går nedi med negativ hekk, 352 har vel positiv og da er det vel litt mer sannsynlig. Redigert: ser på bildene at det nok er ca 30 cm. Redigert 25.April.2006 av Nefertiti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hymer Svart 25.April.2006 Del på Facebook Svart 25.April.2006 for å unngå at plattformen subber nedi (og bremser) når man går for motor eller seil? Jeg funderer på det samme, og i tillegg vil jeg at plattformen skal komme så høyt at jeg (lett) kan montere snapp-daviter (til den gummijolla jeg ikke har kjøpt enda). Som vanlig blir det så mange ukjente variabler at det er vanskelig å komme i gang. (også kallt besuttningsvegring tror jeg ) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.April.2006 Del på Facebook Svart 25.April.2006 Jeg funderer på det samme, og i tillegg vil jeg at plattformen skal komme så høyt at jeg (lett) kan montere snapp-daviter (til den gummijolla jeg ikke har kjøpt enda).hade min gummijolle(290) liggande på badeplattformen förra året, uten snappdaviter, den gick ner lite grann när jag krängde mycket, kansje endast snappdaviter lyfter den såpass.....eller får jaggjöre noe special under daviterne så att jollen ligger lite högre........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Söderberg Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 Far out, Se denne tråd, jeg spurgte om samme i denne: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...64entry124064 Monterte min ca 40 cm over vandet målt ved "normal last" og ca. 33 cm ved "Ferieklar båt". Det avgjørende for min plasering blev en testsejlads for motor med "full guffe". Iført rød spritpenn tegnet jeg på akterspejlet exact hvortil vannet nådde ! //Anders Sitér dette innlegget Link to post
Som Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 (redigert) Min graver seg godt ned ved marsjfart for motor, vannet står da oppetter hekken selv om den er negativ. Ved seiling er det ikke problem. Ser ut til å være god høyde, men stagene under bestemmer nok i dette tilfellet : Redigert 26.April.2006 av Som (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Far Out Svart 26.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2006 Takker for gode innspill. Far Out Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 28.April.2006 Del på Facebook Svart 28.April.2006 Jeg monterte en plattform på min HR 352 i fjor, og den ble montert ca 30 cm over vann... Ble meget bra og pent. Plattformen passet meget bra! Anbefales! Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Far Out Svart 7.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2006 Badeplattformen ble til slutt montert 32 cm over vannflaten (om jeg husker rett): Dette fungerer bra til bading og ombordstigning i gummibåt, men plattformen ble liggende i vannskorpen ved marsjfart: Jeg antar at det betyr noe økt motstand, men dette skjer først når båten likevel begynner å lage en merkbar hekkbølge, så jeg antar at bølgemotstanden vil være dominerende. Fordelen er at plattformen hele tiden blir skylt, slik at den ikke sotes ned av eksos. Far Out Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 Dette kan du vel enkelt finne ut av selv ved og merke vann høyden på akterspeilet ved forskjellige drift alternativer og fart, det er store variabler for denne monteringen ang høyde plassering. Badeplattformen skal ikke ligge nedi vannet uansett fart og drift. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.