Jump to content

Racor filter - tappeskruer?


fredriksen

Recommended Posts

Jeg har et Racor diesel spinn-on filter /vannutskiller med en gjennomsiktig plastkopp skrudd på under selve filterelementet.

Denne plastkoppen har to tappeskruer: En liten som tømmer "det ytre rommet" på plastkoppen og en større som tømmer en senterbeholder. Denne siste har noe som kan se ut som en liten stuss for en mindre slange (??) og den har et slags filter / membran øverst på "skruen".

Jeg er noe usikker på hva selve filteret heter, men det bruker i alle fall R-26 elementer.

 

Filteret funker helt utmerket, men jeg undres litt på hvorfor to tappeskruer og to kamre i den undre koppen. Det er forøvrig i denne koppen jeg ser om det er vann som er utskilt eller om det er grums i dieselen.

 

Her er et bilde av et Racorfilter som har to slike tappeskruer. (Dette er forøvrig ikke samme type filter...)

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Mulig at det ikke er godkjent med glassbunn, men filteret har en gjennomsiktig plastkopp / bunn. Den er ganske solid, så du slår den ikke sund med den første 'dunken'.

 

Forøvrig så er mitt filter montert i et rom forran motorrommet hvor blant annet batteriene står. (Motorrommet (/boksen) har tette skott mot resten av båten og har egen lensepumpe...)

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

har også ett slikt filter, lurer på hvor jeg får kjøpt nytt filter det står rt26 på filteret, blir noe forvirret av at det står element blå eller brun, hva skal jeg kjøpe?? det er jo ett forfilter :::::::

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

Et lite tips når det gjelder disse filtrene.

Den store hvite "mutteren" på toppen er en primerpumpe. Den er fin å ha når du har filter som ligger høyere enn tanken. Løsne skruen et par omdreininger og pump i vei ved å dra den opp og ned. Husk også å løsne på den mindre plastpluggen (eller stålplugg) på toppen for å få ut lufta. Når filteret er fullt er det bar å trekke til i omvendt rekekfølge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...